Pannbyte till Uno

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Pannbyte till Uno

Inlägg av Stroker »

Ska snart byta ut min panna till en Uno men när jag läser om KMP brännaren får jag gåshud. Verkar mest skit tycker jag och dyrt som poker att byta delar på.Jag är väldigt nöjd med min bionordic och vill använda denna istället.
Två undringar inställer sig då.
Ett- Ska jag använda kompressorn jag har idag och föröka koppla in mig på pannans automaiska luftskakning i tuberna eller ska jag använda pannans kompressor och koppla in mig på brännaren. Systemet idag funkar perfekt och Unos kompressor verkar inte hundra fast de har kanske fått rätt på det numera. Flesta skriverierna verkar vara just vid 2006 och borde då vara uppdaterade nu. Pannan är för övrigt just från 2006.

Två- brännaren (oavsett vilken då alltså) sitter så högt att jag behöver höja skruven en bra bit. Hur stor vinkel kan mana ha max egentligen. Har 40 grader idag men skulle behöva mycket mer.. uppåt 48 hade varit perfekt annars får jag göra nytt hål i sidan av täckplåten i pannan för att köra med 45 grader som man tydligen ska kunna max eller?

Någon annan idé hur man kan göra?

Bifogar kopplingsschema så någon kanske kan klura ut om det går att koppla in sig på ena eller andra hållet..
Bilagor
Uno kopplingsschema
Uno kopplingsschema
UNOAnv_SE_080521_Page_12.jpg (247.66 KiB) Visad 8726 gånger
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Pannbyte till Uno

Inlägg av bergatorparen »

Har jag förstått det här rätt: Du har skaffat en UNO begagnat från 2006? Om så är fallet skulle nog jag med behålla Bionordicen eftersom de pannorna under 2006 och fram till och med 2008 hade PX21 - en riktig testbed för allsköns nya tekniker som KMP lät kunderna få betala för att vara testpiloter för. Aeroboxen från 2006 är, ursäkta mitt latin, skit. Brännaren du har är ju rätt så ny/ung så den borde ha potential att hålla några till säsonger. UNO pannan som panna betraktad är det inte mycket fel med, men tyvärr var brännartekniken kring 2006 under förändring som gjorde att många fick stora problem på den tiden. Mitt råd är att du helt sonika kopplar brännaren såsom du gjort på den pannan du har för närvarande, och låter brännarens elektronik sköta det mesta.

Den ideala lutningen på skruven är 35 - 45 grader. Över eller under detta intervall så blir matningen mer ojämn. Been there, done that.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Re: Pannbyte till Uno

Inlägg av Stroker »

Okej.. Ja jag trodde nog att min brännare skulle vara bättre men kanske någon annan kan berätta hur jag ska koppla in de där magnetventilerna för sotningen som då ska blåsa samtidigt som brännaren.. dvs vid start.. fast det kanske inte är så Unon ska fungera.. Den kanske ska blåsa när det eldat klart ??? men näe det borde vara som på bionordicen och då är bara frågan var på bionordicens moderbord dom tåtarna ska in?

Kabeln på kopplingsschemat märkt (24) med tre tåtar skickar väl signal till magnetventilerna.. och då måste jag hitta samma som öppnar magnetventilen på bionordicen.. fast om jag öppnar ser jag väl de kan en tänke ....typ :)

Trist att inte kunna/vilja sälja en kmp 21:a då om det är sånt skit. Hade ju räknat in en viss peng på antingen den ena eller den andre... och skruvar är där väl ingen marknad för..

Angående skruvvinkeln får jag helt enkelt höja förrådet.. vilket inte är bra men tydligen ända sättet. Har lågt i tak som det är med mina 182 i den delen av källaren.
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Pannbyte till Uno

Inlägg av bergatorparen »

Det är många som har PX21 och som gladligen ger en slant för en sådan brännare som reserv- eller donorbrännare. Skruvar finns det också marknad för. Jag läste här på forumet om en som tog begagnade skruvar i inbyte - men eftersom det inte var aktuellt för mig, noterade jag det inte - dumt nog. Sådana kunskaper kommer alltid till nytta.

Nu skall det sägas att inte alla PX21:or är skit, men jag vet inte vilka serier eller årgångar av den som är bra och vilka som är, som Torsten brukar säga: Plåtskrammel. :lol:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Re: Pannbyte till Uno

Inlägg av Stroker »

Ägaren som varit en gång här på forumet litar jag på och han säger att den fungerar bra. Han har bytt en del saker men har tydligen kört på el sista tiden..??? men hade pellets så han kunde visa att den fungerade för svågern som skulle åka dit och betala handpeng och kolla in grejorna.. Nu blev detta inte av men som sagt. jag är supernöjd med min nuvarande brännare och den verkar vara av en bättre konstruktion.. inga trasiga rör här inte.. sdet enda som syns att den är använd är att själva brännnarkoppen slitis i form av större lufthål samt bortbränt litet handtag.. efter 5 år..Suns inget annat på själva kroppen eller huset trots att värmen och lågorna har tvingats tillbaka med hjälp av baffel och plåtar i min trånga panna.
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Re: Pannbyte till Uno

Inlägg av Torsten »

Kan du inte byta till dig en tvåmetersskruv istället för den gamla. Då kommer utloppet längre upp.
Jag kör med vinkel på 46 grader och det går bra.
Min Bionordic blåser tre korta luftstötar när brännaren stannat. Skulle inte koppla in några magnetventiler till pannan på den triacen.
Om man kopplar ett 220 volts relä till brännarens tryckluftsventil skulle pannans magnetventiler aktiveras tre gånger samtidigt.
För att få reda på mer borde du få tag på ett flödesschema som visar hur arbetsgången är i UNO. Är de två magnetventilerna till för att tryckluftsrensa brännaren och pannan? Är det ingen funktion som ruskar turbulatorerna i pannan?
Tidrelä står det. Kan det innebära att tidreläet slår till kompressorn i pannan några sekunder efter varje blåsning. Använder du yttre kompressor som nu så borde du koppla bort tidreläet som kanske får fnatt av tre pulser till magnetventilerna.

Bergatorparen. Trodde inte det var någon särskild skillnad på KMP och Pellx så att det ena var guld och det andra skräp. KMP hade ju Kenny:s berömda Ybersupport och det hade inte Pellx.
KMP:s experiment med brännarrör av gjutjärn som tillkom för att slippa problemen med spruckna brännarrör blev tvärtom och ett riktigt fiasko. Men det andra gick väl sin gilla gång utan större förändringar?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Pannbyte till Uno

Inlägg av Eldvin »

Observera att det är stor skillnad på Pellex och KMP!! Liksom Sill å Strömming.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Pannbyte till Uno

Inlägg av bergatorparen »

PellX togs fram av KMP som en efterföljare till PX20. Av orsaker jag inte är riktigt säker på, men misstänker har med konkurser och rekonstruktioner att göra, togs produktionen av PellX över ett tag av Effecta, sedan såldes rättigheterna till Gordic - som har vidareutvecklat både brännaren och styrsystemet så att det idag inte längre har de problem som var förut. KMP tog efter att de togs över av Ariterm fram PX21 som blev en riktig testbed och där kunderna fick betala för att vara testpiloter för en lång rad olika experiment - bland andra gjutjärnsrör, flera olika tändningssystem och en ändlös rad programuppdateringar. PX22 kom 2008/09 och skillnaden mellan den och PX21 är att PX22 är en färdigutvecklad produkt, medan PX21 var en följetong som aldrig kom till någon konklusion. Så skillnaden är större än på sill och strömming - det lovar jag. Sill och strömming är mums båda delarna, men vad som kallas vad beror på var i landet du befinner dig :wink:

Oavsett hur du ser det, så har KMP tagit fram ett chassi som blivit till flera olika brännare, alla med sina egenheter. Sämst verkningsgrad har SWEBO PB20 med ynka 90%, medan de övriga ligger kring 95% enligt uppgift. Samma chassi, men stor skillnad i programmering Mitt intryck är att "plåtskrammelen" numera är rätt bra. De riktigt usla brännarna ligger bakom oss i tid. Viking Bio och ULMA kanske kan klassas som usla, men de fungerar ända tills rören i de spricker - då blir det högmässa till förmån för Hin Håle, men det är en annan sakBild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Re: Pannbyte till Uno

Inlägg av Torsten »

Känner inte igen din historik. Tittar man här på trådarna så är det lika mycket pang i pannan och lika mycket chippande och lika mycket sprickor i brännarrör hos Pellx som hos KMP. Varmluftständning fick båda brännarna och det var KMP som fick ta kostnaden med uppgradering av tändning och chip för alla de gamla P20 brännarna som Pellx Gordic inte låtsades ha något samröre med. Det kanske är alla de problemen du blandar in. Att P20 med plastkåpa var skit kan man knappast beskylla KMP för men dom gav utmärkt service och redde ut eländet med utbyte av dieselstiften till varmluftständning.

Att det dessutom blivit en hobby hos en del att skaffa en så gammal P20 brännare som möjligt på Blocket och sedan lägga ned tusenlappar på uppgraderingar har knappast KMP tjänat på.

viewtopic.php?f=10&t=2849


"Från Värmebaronen trycksak... till Viking Bio":
"Tändelementet beräknas hålla hela brännarens livslängd...."
Din romantisering av de fantastiska Pellx och PX22 brännarnas hållbarhet och brännsäkerhet är nästan i samma klass. :)


Kvarstår faktum att ingen brännarkonstruktör idag skulle komma på iden att tillverka något där man eldar fastbränsle i ett rör. Det närmaste man kommit en bra lösning här är hos Altbergs EP18A brännaren där man vid varje uraskning kan vrida brännarröret en bit och på det viset fördela de uppkomna värmespänningarna till olika delar av röret.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Re: Pannbyte till Uno

Inlägg av Stroker »

För varje stopp som KMP:n gör aktualiseras mer o mer byte till B16 men det tar emot att tlilverka ny stos speciellt som att det blir svårt att få den enkelt öppningsbar.
Nåväl men den största anledningen till tvekan att byt ligger i den nya pannans urusla drag. Måste köra på lägsta fläkt för att inte fallröret ska vara det som värmer upp huset och misstänker då att samma sak kommer att ske med B16. Iofs så går den ju att köra på lägre effekt än KMP:n och då kanske detta kan kompensera.. Någon som har en tanke i detta? Peter kanske?? vad tycker du - Funkar en B16GL bra i en panna med dåligt drag?
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Pannbyte till Uno

Inlägg av Vednisse »

Du har nog inte dåligt drag i skorstenen (blir ju ingen skillnad om du byter panna), däremot har du högre mottryck i pannan nu.

EDIT: Din nuvarande kombo UNO/KMP är väl utprovad ihop så ev. har du för klen skorsten för denna, även om det fungerat bra med tidigare panna. Kolla vilka specar. det för UNO'n och se om din skorsten uppfyller dessa till att börja med

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Re: Pannbyte till Uno

Inlägg av Stroker »

Hittar inte någonstans vad den kräver men jag har en 7,5 meters skorsten med 125 (inv) insatsrör och det borde väl räcka..
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Pannbyte till Uno

Inlägg av psau »

Hellu,

Har kört både PX21 och B16GL i min NibeCity panna, dvs en relativt trång och liten panna, som kompenserar detta med att vara effektiv till tusen....
Min första reflexion var när jag bytte till B16 att brännaren skulle ut längre från pannluckan, då ska sägas att Niben är en säckeldad panna med rören ut nära pannans framkant. Innan jag flyttade ut den blev det lite väl varmt i nedfallsröret, röken kom helt enkelt ut ur pannan.
I övrigt från detta kan jag bara säga att de går likvärdigt i min panna, jag kör båda på ca 12kW och har likvärdiga rökgastemperaturer och nästan samma temp på nedfallsröret, lite varmare på B16 men inte mycket...

Så beroende på hur brännkammaren ser ut i din panna så kan enda abret vara att brännaren kommer ut lite långt från pannluckan.

Nackdelen jag upplevt so far med B16 är den abnormt långa starttiden, dvs tid från att pannan kallar på värme till det att brännaren utveckar full effekt, i PX21:an går detta på mindre än 3minuter medan B16 håller på ca 8min. Nu har jag 200l vatten i pannan och inget badkar men med en CTC1100 el dyl och stort badkar skulle jag nog inte vara lika glad...

Det viktiga är nog hur du upplever att det funkar och vad du känner att du litar på för kombo.
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Pannbyte till Uno

Inlägg av Jakob »

Psau:

Intressant, du uppfattar alltså att brännarna är likvärdiga förutom att BioNordicen har en för lång starttid?

Många här tycks ju spotta på Pellx-klon-brännarna, speciellt de som kör BioNordic. Riktigt intressant att höra från någon som kör/kört båda!

Har inte bionordicen UH-eld som hjälper med starterna?

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Re: Pannbyte till Uno

Inlägg av Stroker »

Hej *:) Ja det är ju just det -om jag litar på det ena eller andra. B16 har stannat en gång på 6 år och det var när tändelementet pajade. PX:an stannar ofta. Nu tror jag mig veta att det är det optiska ögat som ställt till det då det varit väldigt sotigt och då undrar jag ju hur min låga ser ut. Detta kunde jag enkelt kolla på min gamla panna (en trång TMV attack 2000 där jag med plåt och baffel tvingande elden att passera min B16) men som är omöjligt med skitkonstruktionen på Uno:n. Jag kan enkelt kolla hur röken ser ut genom en stor sotlucka men hur det ser ut i själva förbränningsrummet skulle jag vilja ha koll på. Får väl konstruera nåt tittöga typ av glas eller nåt. Nån idé om detta? Kanske ett tittöga för vanliga dörrar om de nu är glas vill säga.

Annars gillar jag B16 bättre då den är exaktare att ställa via PLC:n hmm sen tror jag att jag lurat mig själv att tro att nya pannan är självsotande.. den "skakar" av sig flygaska- that it. Ser att panntempen nu med lägsta fläkt (145 v) och nästan lägsta matning är närmare 200 grader så en ordentlöig rengöring är säkert på sin plats.
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Skriv svar