Pannbyte till Uno

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Pannbyte till Uno

Inlägg av msh16 »

Varför tjafsa och idealisera över gamla dåligt fungerande brännare som putsats upp lite men fortfarande är samma dåliga konstruktion.
Px22 och Effekta är väl bara ett sätt att kräma ut de sista pengarna ur en konstruktion som borde ha lagts ned för länge sedan.
Du låter som snubblaren när han försökte sälja in VikingBio på forumet. :)
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Re: Pannbyte till Uno

Inlägg av Stroker »

Jakob skrev:Tänk att det är sånt fokus på just PX21. Det finns ju "samma" brännare med bättre och modern styrning. Varför ska gammal teknik som inte säljs sedan 2009 eller nåt sånt stötas och blötas? Tillverkarna har ju gått över till enkel översiktlig menystyrning för flera år sedan där man busenkelt kan ställa in värden och laborera med matning etc etc.

Borde man inte kunna förpassa pottarna och diskussionen kring dessa till soptippen? Det är ju så klart kul att brännarna tycks hålla länge - men det blir ju lätt en felaktig bild av vad som finns idag att köpa.

Ska man köpa nytt så är det ju BioBjörn eller PX22 resp Effecta Supra som gäller. RIP alla gamla modeller - saknade av ingen?
Lite märkligt inlägg. -Varför finns sådana här forum ..:)
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Pannbyte till Uno

Inlägg av psau »

Jakob och msh16 denna tråd handlar om huruvida TS skulle köra med den PX21 som följde med hans UNO panna eller modifiera lucka till att funka med den B16GL som han sen tidigare hade i sin gamla panna.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Pannbyte till Uno

Inlägg av Jakob »

F'låt för off topic.

On topic så tycker jag han ska köra en brännare med tryckluftsuraskning. Detta ger den för slutanvändaren största praktiska skillnaden. Om Bionordicen redan hade denna finess så är det ju ett mycket enkelt val.
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Re: Pannbyte till Uno

Inlägg av Stroker »

Bägge har tryckluftsuraskning :wink:
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Re: Pannbyte till Uno

Inlägg av Torsten »

Hur går det? Har du givit upp tanken på brännarbyte i UNO:n. Nog inte så lätt att få ihop styrningen till uraskningen. Hur stort luftmagasin finns det i kompressorn på UNO? Kanske tappar den flåset vid uraskning av B16GL. Min bärbara Luna kompressor tappar all luft vid en uraskning men rent blir det ändå så det fungerar.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Pannbyte till Uno

Inlägg av Jakob »

Stroker skrev:Bägge har tryckluftsuraskning :wink:
Damnit! :mrgreen:
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Re: Pannbyte till Uno

Inlägg av Stroker »

Torsten skrev:Hur går det? Har du givit upp tanken på brännarbyte i UNO:n. Nog inte så lätt att få ihop styrningen till uraskningen. Hur stort luftmagasin finns det i kompressorn på UNO? Kanske tappar den flåset vid uraskning av B16GL. Min bärbara Luna kompressor tappar all luft vid en uraskning men rent blir det ändå så det fungerar.
har absolut inte gett upp något hopp :) det är ju just detta allt handlar om - att göra det som inte görs .
luften till B16 tar jag från kompressorn jag redan har samt så är min tanke att koppla ett T från röret från magnetventilen så att slangen från turbolatorena får en luftstöt ( ja tre stycken blir de med nya programmet) istället. Kopplar alltså bort kompressorn i Uno:n helt ....
EDIT. min kompressor (den lilla för urluftingen som oxå är en luna med 25 liters tank) startar ganska sällan och absolut inte efter varje urlufting snarare efter 10-20 stycken typ.. Så vad är det för kompressor du hittat. Funderade innan att koppla min stora verkstadskompressor till pannan men den kör jag inte mer än när jag är i verkstaden så lunan har räckt gott.
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Pannbyte till Uno

Inlägg av Jakob »

Vid dom tidiga versionerna av tryckluftsuraksning körde man väl med lågt tryck och mycket luft. Sen insåg man att det inte funkade alls och nu är väl 7 bar och en rejäl "tjoff" som gäller. Kanske torsten kör den tidiga varianten?
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Re: Pannbyte till Uno

Inlägg av Stroker »

Stroker skrev: Ser att det inte finns plast för något "öga" eller någonstans att kunna se själva lågan inne i förbränningsutrymmet . Skit oxå.
Jag är ju inte den som ger mig så enkelt så jag hittade ett sätt att få koll på lågan. MEN för mycket schnaps gjorde att jag hade vänt luckan fel när det till slut eminenta hålet var klart.. Jepp stupido e ordet haha. Gjorde i alla fall så (och ska göra om de nån kväll innan schnapsnivån blivit för hög) att jag borrade med ett 12mms borr (tror ja de var men de kvittar) snett uppifrån (hmm nerifriån alltså blev de haha) snett igenom bägge plåtarna så jag såg riktningar och så samt en enkel "lägesbeskrivning innan slut borret. Satte sen allt i perlarborren med ett 22 mm hålsåg och borrade från bägge hållen där det var fri sikt så att säga. Slog i ett 22 mm kopparrör från skrothögen där mässingsringen var kvar från en gammal koppling och sen var det bra. Sista åtgärden hade varit att limma dit en bit glas men det blev inte av och görs inte förrän nästa rör är på plats... ja jag får ju anta muslimmotmecka/uno läget just nu för att titta men lågan var lagom gul o bra.. och snart kan jag njuta av detta skådespel sittande på den vanliga pallen njutandes av en dansk bir :) eller tolv :alien:
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Re: Pannbyte till Uno

Inlägg av Stroker »

Jakob skrev:Vid dom tidiga versionerna av tryckluftsuraksning körde man väl med lågt tryck och mycket luft. Sen insåg man att det inte funkade alls och nu är väl 7 bar och en rejäl "tjoff" som gäller. Kanske torsten kör den tidiga varianten?
Jag hör att den stackars lille pluttekompressorn arbetar så man nästan blir trött själv :roll: så den lyckas nog komma upp i de där kanske 7 kg:na men då är den trött. Min Luna leksakskompresssor ( som fortfarande håller trycket såg jag när jag tittade på den efter snart 3 månader !!! bra saker di där Luna tydligen) däremot kan nog trycka de där tre tjuten samt skaka tuber oxå tre gånger utan att tappa andan.

jag ska alltså inte bygga om befintlig lucka för att få dit B16 då den nuvarande konstruktionen nästan kan klassas som obetänkt och snudd på korkad (ja skulje den suttit där från man köpte pannan tills man skrotade den 25 år senare är det en genial lösning :cyclopsani:)utan jag ska göra en ny öppningsbar istället...
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
ragge2
Entusiast!
Inlägg: 105
Blev medlem: fre 01 apr, 2011 18:52

Re: Pannbyte till Uno

Inlägg av ragge2 »

Hej psau.Det måste ha varit brutala eldare som hade din bionordicbrännare tidigare. :) Halva brännaren utbytt.
På min gamla från 2003 så är tydligen ingenting annat än tändelement bytt men rostret börjar bli lite tunnt inne vid rasplåten.
Du har inte gamla brännarhuset och rostret som du böt ut till salu billigt? Har nämligen en Viking B30 liggande och går kanske över till ved nästa år. Vill ju prova B30:an men rostret på den ser enormt ut och funkar säkert inte i min lilla panna.

Annars är billiga reservdelar ingenting att vara ledsen för. :)
Albin Futura
Brännare Bionordic Viking 9990
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Re: Pannbyte till Uno

Inlägg av Stroker »

Ja min brännare från 2006 är som ny i allt utom då rostret vars pinne var bortbränd samt började spricka i bakkant. Brännarhuset är inte anfrätt ett dugg och har samma godstjocklek som nytt och efter upp-putsning ser de helt nytt ut. ....trots som sagt att jag i 5 år tvingade elden att passera det på sin väg ut. Fina grejor de där :)
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
velund
Entusiast!
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 23 dec, 2010 20:41

Re: Pannbyte till Uno

Inlägg av velund »

psau skrev:Inte för att vara sådan men ska man jämföra priserna ska man nog göra det rättvist
Sitter här och läser om brännare i allmänhet och förstår inte meningen bakom ditt rättvisa påhopp.
Varför kostar en ombyggnadssats tryckluftsuraskning till PX21 5625 medan en ombyggnadssats till Viking B16 kostar 2595?
Varför kostar en enkel 230V fläkt till PX21 1150 medan en mer avancerad hastighetsstyrd fläkt till Viking B16 kostar 650.

Gäller garantin på brännaren om du sätter dit det billiga röret från Slöinge.
Får du ut något från försäkringen om brännaren orsakar en brand och röret inte är original utan kommer från Slöinge?
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Pannbyte till Uno

Inlägg av Jakob »

Nu har inte full koll men är inte skillnaden att i den ena varianten så ingår en kompressor, medans den andra använder befintlig eller ny fristående kompressor?

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Skriv svar