Pannbyte till Uno

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Pannbyte till Uno

Inlägg av Vednisse »

Ett "tittöga" kan man fixa ganska enkelt, keramiskt glas (värmetåligt) har de flesta glasmästare, en liten bit kan du få tillskuren mot fikabröd eller 50kr. Gör ett hål som är mindre på lämplig plats i luckan/plåten, limma tätning på glaset, borra och gänga två M6 hål, ett på var precis utanför glasets bredd. Sen klämmer du dit glaset med två skruvar med stora brickor som inte glappar mot skruvarna, klipp till lite tjock packning på ark som du har som en extra bricka närmast glaset. Tänk på att glaset ska ha fasade kanter annars spricker det. Bäst blir det om man svetsar en bit rör innanför hålet i luckan annars blir det aska/sot på glaset ganska fort.

De flesta brännare är väl jämförbara när de går utan problem, sen är ju hållbarheten och reservdelspriserna en hyffad stor skillnad mellan vissa brännare.

Vikingens tändning tar för lång tid helt klart, inget snack om det. Finns ju iofs. några brännare till som är trögstartade varav en är modell hightech.

Har funderat på att bygga om till varmluftständning, tyckte dock att delarna skulle kosta lite för mycket när nuvarande originaltändning inte orsakar några problem för min del. Får se om nuvarande tändelement ger upp på den varma årstiden om jag ger mig på det.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
broberg
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 10 mar, 2009 18:29
Ort: Söderhamn

Re: Pannbyte till Uno

Inlägg av broberg »

Ha dit en gasolbrännare med piezotändning om det är bråttom. Funkar bra på flispannor. Inget bökande med el och tändelement utan eld direkt på stubben.
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Pannbyte till Uno

Inlägg av psau »

Jag har haft ett avbrott med min PX21 på de åren jag körde den och det berodde på mig själv och inget annat, man måste visst fylla på pellets i förrådet oxå :-) Så om du får stopp i din PX21 beror detta nog inte på den utan handhavande.

Jag håller inte med om att Bionordicen är mer exakt i sin inställning, det är snarare en religion här på forumet där vissa skyr potentiometrar som... Men i grund och botten så handlar det om hur man ställer in värdena antingen via ratt eller gummiknapp(plc).

Själv ogillar jag UHeld skarpt pga att det sotar, i fas uh-eld matas det lite pellets då och då och fläkten körs intermittent dvs brännaren går oftast med luftunderskott när den kör uheld => sot. Samt att jag får mer värme bakåt in i brännaren då fläkten inte går konstant...
Tittar du på BioBjörn har de ju tagit bort UH-eld held och ska enl uppgift köra någon form av modulerande drift.

Skälet man ofta anger för att köra PLC är att man vill kunna komma tillbaka till gamla inställningar när man byter pellets är inte tillräckliga tycker jag. Jag kollar röken från brännaren regelbundet och justerar lite då och då. Upplever samma fenomen som Icecap presenterat att optimal förbränning varierar mellan pall till pall samt även med yttre omständigheter såsom temp fuktighet mm.


Så summerat så tycker jag att båda brännarna funkar likvärdigt med fördel PX21 på startup och en förmodad fördel på B16 med billigare roster. Så upplever du att varmvattnet inte räcker kör PX21 är du slarvig med inställningen på brännaren och kör luftöverskott kör med B16.

Själv kör jag mest B16 för tillfället för jag leker med programmet i PLCn.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Re: Pannbyte till Uno

Inlägg av Stroker »

UH eld är helt förkastligt det håller jag med om. Detta kopplade jag bort efyer någon eller några veckor när jaag såg hur mycket skit det alstrade.
Du har säkert rätt att det är handhavandefel i mitt fall. Om det nu är så att ögat sotar igen så måste detta ju antingen innebära att jag alldeles fel förbränning (vilket jag egentligen inte tror då röken i min lucka nere i skorstenen är som vanligt dvs det ryker men inte mer heller. Uppe i skorstenen syns ingen rök) eller att draget är så dåligt att lågan i röret knappt tar sig framåt. Jag kör ju med fläktinställning 145v och det är väl det lägsta man kan ha. Potten är i alla fall nästan i "botten" Skruvar jag upp fläkten så blir det varmare i röret och den löser till slut ut för bakbrand (vid typ 150v). Hur nu pannan kan vara så "trög" kanske är på grund av för mycket sot. Jag har rensat tuberna med en viska men det är ju svårt att komma åt inne i själva spiralen. Själva tryckluftsrensningen har jag fått rätt på och det är rent både i brännarröret samt så klonkar det varje gång tuberna lyfts och trillar ner och rören är fria från sot.

Har nu en startdos på kanske 4 -405 dl annars startar den inte förrän på andra försöket.. Tolkade de att det var för lite pellets i startdosen med 3- 3,5 dl...

Ser att det inte finns plast för något "öga" eller någonstans att kunna se själva lågan inne i förbränningsutrymmet . Skit oxå.

En tändning i B16 från tex px21 innebär att man väl måste sätta den under plåten för pelletsnedfallet :) och göra hål o rostret samt programmera om plc:n för annorlunda fläkt .. låter svårt.. Att tända med gasol funkar bra på min gamla lilla gjutjärns kamin från artonhundrafrösihjäl där jag kör just pellets. Att tända braskaminen likaså- perfekt men pannan.. i mitt fall med uno - inte helt omöjligt men nästintill tyvärr ens för nödåtgärd
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Pannbyte till Uno

Inlägg av psau »

Fråga har du någon broms på pelletsen dels i nedfallsröret samt i brännröret.

Initialt hade jag problem med att jag fick köra för stor startdos när jag inte hade dessa två bromsar med följd att brännaren gick fett som tusan under start men bra under drift.

Med dessa två bromsar kör jag nu på en startdos på drygt 2dl och aldrig en miss i starten....

Att du kör dryg 4dl i startdos förklarar varför du får sot på ögat.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Pannbyte till Uno

Inlägg av Vednisse »

Vi som är halvpyromaner kan nog få det mesta att brinna hyffsat oavsett hur inställningarna plc/rattar/potetiometrar. De flesta springer inte i pannrummet och justerar hela tiden så det finns ingen fördel för Vikingen där. UH-elden fungerar faktiskt riktigt bra vid minusgrader med de senare programmen från P-Teknik för min del, men jag gillar inte funktionen ändå.

Vill inte höja Vikingen till skyarna eller smutskasta andra brännare. För min del föll valet på B16GL pga. priset och tryckluftsrensningen (2m skruv som jag behövde), samt hållbarheten. Reservdelspriserna är ju inte heller fel om man ska jämföra med t ex PX21 som denna tråd delvis handlar om.

PX21 Stryrkort:3500kr B16GL Styrkort:1150kr Styrkort: Energibiten:1250kr + Beg. M2 och ev. program ca:1000kr
PX21 Innerrör:1800-4600kr B16GL Roster:550kr Roster: Energibiten:575kr Brännarhus:1000kr (om någon nu lyckats elda sönder detta)
PX21 Ytterrör:1650kr B16GL Lågriktare:220kr Lågriktare: Energibiten:255kr
PX21 Tändelement PTC:1825kr
PX21 Vanligt Tändelement.:400-500kr B16GL: Tändelement:500kr Tändelement: Energibiten:549kr
PX21 Fläkt:1200kr B16GL: Fläkt:650kr Fläkt: Energibiten:728kr
PX21 Flamvakt:350kr B16GL: Flamvakt:125kr Flamvakt: Energibiten:162kr
PX21 Skruvmotor:1500-4600kr B16GL: Skruvmotor:1400kr
PX21 Tryckluftsrensningssats:5600kr B16: Ombyggnadssats till GL:2600kr+kompressor i valfri prisklass
PX21 Triacstyrning: 850kr
PX21 Trafo: 300kr

/Vednisse
Senast redigerad av Vednisse den ons 11 jan, 2012 20:06, redigerad totalt 2 gång.
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Re: Pannbyte till Uno

Inlägg av Stroker »

har inte den främre stoppet och vid prov utan stoppet i fallröret hade jag trekvarts asklåda oförbrända pellets. Tänkte att den främre bromsen sabbade för urblåsningen och jag tycker inte att det finns speciellt mycket oförbränd pellets i asklådan längre. Tänkte tömma den häromdagen men där var kanske 3-4 cm aska efter 30 säckar..

Kan vara så att det fortfarande trillar ut pellets som du säger men att det inte är så mycket längre än att det hinner brinna upp mellan varven typ.. sKA SÄTTA DIT BROMS TVÅ ( HUR NU DEN SKA FÄSTAS FÖR DET FATTADE JAG INTE VID FÖRSTA ANBLICKEN-- OUPS CAPS LOCK orkar inte ändra) shhhhh :)
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Pannbyte till Uno

Inlägg av psau »

Inte för att vara sådan men ska man jämföra priserna ska man nog göra det rättvist då hamnar man på knappt 1800 på brännarröret i juste material från Slöinge och det tror jag inte du eldar sönder i första taget...
Skruv motor Mellor (dvs den till PX skruven) kostar 1500.
Styrkortet till PX21 inkluderar PLC medan dito till B16 är separerad till en Millennium2 PLC.

Men min PX21 från 2006 har jag bytt brännarröret 1 gång original röret var i gjutjärn och tändelement 1 gång så min reservdelsnota på denna är: brännarrör 1800, tändelement 350:- dvs ca 2150:- totalt.
På den B16GL som jag fick beg från 2008 har jag bytt: brännarhus, roster, tändelement, magnetventil, packning, fläkt. Summa totalt 4300:-

Så min erfarenhet stämmer inte med den lista du presenterar, nu var den B16GL jag fick inte "optimalt" behandlad därav en förhöjd reservdelsnota. Men det jag opponerade mig mot var en ojuste jämförelse.

Handen på hjärtat så tror jag nog att en B16 är i grunden en bättre brännare med sitt roster man eldar på, synd bara att man varit så klantig med tändningen man skulle kopierat tex PXens tändning som faktiskt utveckats fram till vad den är idag (produktutveckling på konsumentens kostnad).

Nackdelen med PX21 är att man eldar direkt i röret och om man struntar i att justerar brännaren kan man elda upp dito och struntar man i att byta när man eldat upp röret så kan man få byta det yttre röret.

Fördelen med PX21an är att du får mer luft till den sekundära förbränningen av rökgaserna med hålen i röret precis vid rörets mynning, något som saknas på B16.

Så återigen känner jag att det är lite hugget som vilken man kör, i detta fall där pannan är byggd för PX så skulle jag iaf övervägt att köra PX21an. Man jag kör ju själv B16 just nu i min panna :-)


Lite OT så tog jag ett kort till en B16 220V versionen och kopplade på min PX21 funkade hur fint som helst. Hepp så var det en PX16 alternativt B21.
Skälet till detta var att jag testade tryckluftssotning av PX21 och pelletsbilen.se levererade aldrig chippet jag beställt.
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Re: Pannbyte till Uno

Inlägg av Torsten »

Inte för att vara sådan men ska man jämföra priserna ska man nog göra det rättvist då hamnar man kanske på ca 3750 på brännarröret. Installatören köper alltid där han har den bästa provisionen.
http://forco.se/forco_butik/FORCO_TEXT08.htm
Ett roster från Pelletsteknik till B16 kostar 550 och det stoppar man dit själv.Ett roster till P21 blir för många ett jobb för en installatör.
Att det finns billigare piratgrejor för den som reparerar självär bra men hur bra håller de och hur många vågar satsa på pirat till en så känslig manick?

Ingen tvekan om att eldare som du, notti, ronald, Taxen, skalman och många fler klarar av att elda en PX brännare rätt. Men instegskrånglet är riktigt stort här och likadant för VikingBio.
Det är ju inte i första hand pelletintresserade som förbrukar pellets utan vanligt folk som bara vill ha varmt i stugan.
Det är här diskussionen alltid går snett.

I det nya fattig-sverige är det kanske så att de flesta pelletseldare inte har något annat val än pellets och det måste vara billigt. Lätt att säga "sälj kåken och köp en lägenhet istället", men svårare att göra. I mitt område får jag inte ens en skaplig tvårummare för kåkens värde.
Minns ännu hur glad jag blev när mitt skambud på 2500 för focus oljepannan + tillbehör gick hem. 8)

Skulle våga en gissning på att mer än hälften av de som eldar PX eller VikingBio inte sedan installationen har fått något riktigt grepp om brännarens inställningar.

Räknar man med att vanliga kontorsnissar själva går och köper en RMS multimeter och i strid mot starkströmsförordningen och helt okuniga om el ställer sig och "mäter upp spänningen på fläkten" så räknar man helt fel. Likaså räknar inte den genomsnittlige pelletseldaren ut att han måste ställa om en VikingBio till lågeffekt enbart för att få tillgång till inställningar både för luft och matning.

En Viking B16 eller Eurofire ger en helt annan möjlighet för användaren att ha kontroll över sin förbränning och på det viset spara både på pellets och reservdelar.
Dessutom är åtminstone B16 så lättskött och lättinstallerad att ingen installatör behövs.
Börjar man blanda in installatörer så är pelletseldning inte längre särskilt lönsamt.

De tre PX eldare jag känner närmare gillar inte pellets pga. allt krångel de har haft men de tror att "så här dåligt är pelletseldning". Ingen av dem har minsta koll på inställningar utan skruvar lite på känn hit och dit.
En av dem har nyligen bytt brännaroster till P21 för 3500 + montörskostnad.

Finns många oskyldiga som blir ordentligt dragna vid näsan av penninghungriga installatörer på det viset.
Kosta på en gammal brännare mer än vad den är värd är inte ovanligt.

Att det tar 8 minuter för viking B16 att komma upp i full drift har aldrig varit något problem här. Vintern körs den på UH-eld och är det varmt ute går ju vv-beredaren in vare sig pelletseldningen är igång eller avstängd för säsongen.

Edit: Intressant att styrningen till Viking 9990 med 220 V fläkt går att föra över till annan brännare.
Blev erbjuden en TB Mini med trasig styrning i våras. Kunde ju passa där med styrningen från den 9990 som ligger här i reserv. Var sugen på styrningen till Scotte som reparation men den är för dyr.

Finns det någon apparatur av något slag som var utrustad med Millenium2 styrning som man kan köpa utrangerad billigt idag?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Pannbyte till Uno

Inlägg av Vednisse »

Psau: Vill som sagt inte tjafsa :wink: , tog bara PX21 som exempel och de priser jag hittade. Kan inte dessa brännares historik med alla kloner så där finns nog fler fel i listan, även fel att benämna "PX21" kanske...Vet inte om piratröret passar alla modeller eftersom det finns flera olika i prislistorna,
Är väldigt nyfiken på var du hittar mellormotorn? Vet du om den har utväxling som passar till andra kloner/modeller?
Har en bekant som lackat ur på pellets nu när hans skruvmotor la av, han bytte innerröret (3700kr i inköp) förra säsongen. Kan inte säga på rak arm vilken av brännarna han har, gul kåpa över skruven, från -07-08. Vi provade med en annan skruv jag hade liggandes, men den hade uppenbarligen fel utväxling. Fick inte matning inom rimliga intervaller med den justersmån som finns, med t ex Eurofire, Bionordic hade det fixat sig då man kan ställa tider på skruven helt som man önskar.


/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Pannbyte till Uno

Inlägg av psau »

Låter lite konstigt jag har testat 4 olika skruvar med matning 120g/min till 400g/min, PX21 brännaren går att justera till samtliga dessa. Vilket chip har han om det kan vara det som stökar, det ska vara ver 6 eller högre för att funka bra.

Mellor motorn som jag tog som ett exempel hittade jag på Pelletstekniks shop samma som du hämtat dina priser från :-)

Men om man nu ska vara sådan, obs med glimten i ögat, så finns det ju en diskussion vad som är pirat och inte.
-Frågar du Johan på Energibiten kallar han nog inte Pelletsteknik för originaldelar.

Men med handen på hjärtat så handlar jag inte delar till min bil på original verkstan heller.

Så jag tar lite lätt på Torstens påhopp gällande original delar eller ej relativt lätt. Men svaret på din fråga om alla PX21 har samma brännarrör så nej. Men yttermåtten stämmer så du kan byta till ett nytt men det du kommer att upptäcka är att hålbilden i underkant, dvs rostret har liten annan hålbild på de nya och pelletsbromsen som ska sitta i brännarröret har ändrats lite. En annan detalj är att på nya rör finns ett hål i bakkappan på röret där man petar in tryckluftssotningen om man har en sådan...

Jag tror att de flesta med en pellets brännare är relativt obrydda gällande justering av brännaren och det är nog undantagen som faktiskt justerar om sin brännare vid pelletsbyte och då kan det kvitta om det är plc eller gummiknapp.

Som jag förstått på de jag pratat med så behandlar man pelletsbrännaren som en olje dito, med undantaget att man måste sota den ofta... DVS man har sin service kille som kommer en gång per år och klappar lite på den och ser till att den går bra. På oljetiden skulle det ju bytas spridare och filter minst en gång per år nu justeras brännaren på ung samma intervall....

Men som sagt jag kör ju just nu oxå en B16 just nu så jag är lite ohelig i detta fall, blir bara lite uppretad när man dissar något på ett godtyckligt rykte.

Båda brännarna gör sitt jobb på ung samma sätt sen är det upp till var och en att köra det han/hon gillar bäst lite som Volvo vs Saab, PC vs Mac etc, det blir alltid samma nästan religiösa diskussion där respektive läger alltid VET bäst, konstigt nog.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Pannbyte till Uno

Inlägg av psau »

Lite OT så kunde man inte ställa skruvtiderna i många av Mårtens program med det är inget som belastar B16 idag så av samma skäl bör man inte belasta PX21 med för mycket av historian som idag är bortbyggd.

Torsten jag tror inte att det finns så många MII av S modellen därute, S modellen är den där man kan styra fläkten inte bara on/off utan även reglera hastigheten.

De flesta MII jag har hittat beg är relävarianten och de funkar som bäst till tex en förrådsstyrning el dyl där man vill ha 1/0 styrning.
Utan det blir nog isf att kika på nya M3orna istället då får du ju även mer minne, inte mycket mer dock, att leka med.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Pannbyte till Uno

Inlägg av Vednisse »

Jag tror mig absolut inte veta bäst :wink: och bryr mig inte om vad som är original/pirat så länge är kvaliteten bra eller t om bättre.

Angående min bekantas brännare så kan jag inte tänka mig att han har bytt chip och den är som sagt från 07 eller nått. Modellen precis efter det gutna röret lades till handlingarna. Skruven vi testade gav nog i de nedre regionerna max 150gr/min troligen mindre, gav upp ganska snabbt då vi inte ens fick tillräcklig startdos.

Ska kolla om jag kan övertala honom att dra igång den igen, blir nog svårt så länge det inte är kallt....


/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Re: Pannbyte till Uno

Inlägg av Stroker »

intressant tråd de blev det här :) Gillas. Men vad som inte gillas är det här med PX:ns godtyckliga justeringar. Visst fläkten kanske jag kan ställa ganska exakt med mitt nya instrument men matning och startdos är lite si o så.

jag har irriterat mig på att det puffar baklänges och osar vid start. Detta händer när startdosen är mellan 4,5 kanske upp till 5 dl och då är det nog inte så konstigt at det händer MEN om jag ställer ner dosen till cirka 4 men inte mer så startar den inte förrän på andra försöket. Mycket irriterande. Iofs så puffar de ingen rök då men..

Har satt dit pelletbromsen i framkant med men får avvakta och se vad denna åstadkommer vid lite längre körtid.

Har nu gosat lite med Bion och sat det kraftigare rasplanet (men det gamla var perfekt men men) ny packning med silikon vilket var sparsamt på orginalet.. samt så skars packningen till "för bästa luftflöde" vilket det inte var gjort innan heller. Nay rostret och nu är det bara själva konstruktionen och tillpassningen till uno som är kvar.

Varför min PX bär sig åt som den gör skulle jag vilja ha utvecklat lite mer med tankar och teser. Jag har alltså den nya lufttändningen ska tilläggas men vid försök med varmluftständning på Bion så blir det nog orginalvarianten av PX tror jag främst av kostnadsskäl..

En annan upptäckt som kan vara nog så intressant i ämnet är att det faktiskt inte skiljer så mycket på tändningstid mellan de två brännarna. Det tar ju två minuter cirka från det att pannan kallar på värme tills startdosen trillar ner (PX21) men sen går det ganska snabbt till det brinner. Min uppmätta tid tills fast grön lampa är då knappt tio minuter och det är samma som Bion klarade.. så min glädje där över den översnabba PX:n var just bara illusion... eller
det enda jag är säker på till 100% är att det inte finns något att vara säker på :) och därifrån kan man lära sig mer :cyclopsani:
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Pannbyte till Uno

Inlägg av Jakob »

Tänk att det är sånt fokus på just PX21. Det finns ju "samma" brännare med bättre och modern styrning. Varför ska gammal teknik som inte säljs sedan 2009 eller nåt sånt stötas och blötas? Tillverkarna har ju gått över till enkel översiktlig menystyrning för flera år sedan där man busenkelt kan ställa in värden och laborera med matning etc etc.

Borde man inte kunna förpassa pottarna och diskussionen kring dessa till soptippen? Det är ju så klart kul att brännarna tycks hålla länge - men det blir ju lätt en felaktig bild av vad som finns idag att köpa.

Ska man köpa nytt så är det ju BioBjörn eller PX22 resp Effecta Supra som gäller. RIP alla gamla modeller - saknade av ingen?
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Skriv svar