Pannbyte till Uno

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Re: Pannbyte till Uno

Inlägg av Stroker »

Du har alldeles rätt men frågan är om den kompressorn med tillhörande tank som passar som handsken i ett dockhus är värd 2500 (iofs brukar sånt där mini mini vara dyrt som poker.. men då av , förmodar jag, andra anledningar :lol: ). En fristående kompressor för dom pengarna är mer än sjyst och kan användas till mycket annat. Min lilla luna kostar kanske max en tusing och då är de bra kvalle.
Jag känner nog för min del att dom hugger rätt bra di där typerna och aldrig att jag skulle köpt nåt nytt av dom..
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Pannbyte till Uno

Inlägg av Jakob »

Jag frågade min ÅF samma sak angående min Effectapanna. Hur kan man ta så mycket betalt för nåt så simpelt? Han menade att det är en kvalitetskompressor som kostar på men är skottsäker.

Jag har så klart lyft på locket och mycket riktigt sitter där en kompressor Made in Germany från http://www.knf.se/. Den heter nåt med Neuberger.

Jag kan inte ett jota om kompressorer - men kanske nån har hört talas om detta märke och kan sprida mer ljus, eller eftersom det gäller Effecta och det tydligen är oundvikligt: mer dynga?

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Pannbyte till Uno

Inlägg av Vednisse »

Ok, hade ingen tanke på att det gömde sig en kompressor i "paketet". Motiverar ju priset mera då...blir lite nyfiken på ljudnivå? Tank? Går den vid varje uraskning?

Det är säkert en dyr kompressor, kan jag gissa.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Pannbyte till Uno

Inlägg av Jakob »

Turbulatorerna skakas av en elektromagnet. Inte tryckluft. Detta styrs med rökgastemp. När rökgastemp är 90 grader så vaggar den 3 ggr. Här är kompressorn inte inblandad alls.

Brännaren blåses ur med tryckluft. Man kan ställa in precis hur förloppet ska se ut med blåsningen i inställningarna, men så här ser det ut så här:

Nedeldning är 120s. Efter 120s startar kompressorn och bygger tryck i slangen före magnetventilen. Den slår av vid 7 bar. Ventilen öppnar efter inställt antal sekunder - tjoff. Direkt bygger den tryck igen efter 1 sekund och repeterar detta så det sker totalt 4 ggr.

Systemet är alltså alltid trycklöst utom under några sekunder innan ventilen dumpar.

Angående ljudnivån så låter den mycket mindre än turbulatorskakningarna. Det blir inget stomljud av kompressorn utan bara ett brrrrrrrrrrrrrrr......poff! brrrrrrrrrrr.......POFF!

Jag kör tryckluft/turbulatorskak mellan 8-22.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Re: Pannbyte till Uno

Inlägg av Stroker »

Min Uno sköter det med tryckluft (vilket underlättar vid ändring av brännaren med extern kompressor) men annars stämmer det rätt bra men har inte mätt tiden. Fläkten fortsätter alltså att snurra ett tag och sedan startar den lilla kompressorn. (kan konstatera att den hörs lika mycket som min Hydrovane 25:a lamellkompressor på 7,5 hk :mrgreen: ) och säger det poff ock klonk när tuberna trillar ner igen. En gång sker detta men styrprogrammet på B16 kör numera tre så det blir två skakningar till vid brännarbyte. Iofs så sker detta innan start istället för som nu efter bränning...
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Pannbyte till Uno

Inlägg av psau »

@Vedlund Jämför man reservdelar kan man inte jämföra original på ena märket och pirat på andra. I ena fallet var priserna från Forco som lägger ut riktpriserna från Ariterm med en hel del tilllägg och i andra fallet pirat delar från Pelletsteknik.
Nu är det så att Johan på Energibiten som har rättigheterna på Bionordic verka vara lagom intresserad att sälja eftermarkandsdelar då han inte ens har dessa upplagda i sin webbshop och Peter på Pelletsteknik har fångat upp detta tillfälle på ett utmärkt sätt och tom tagit fram roster i juste material.
I Ariterms fall säljer de medelmåttiga delar till ett överpris och öppnar på samma sätt upp för övriga aktörer på eftermaknaden.
Är du med på vad jag menar med rättvis jämförelse?!?!

Strunt samma jag kör ju även jag med en B16 iaf för tillfället tycker vi kan släppa diskussionen då den inte verkar leda framåt.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Pannbyte till Uno

Inlägg av psau »

@Ragge2 Kan inte annat än att hålla med om att den var misshandlad, som parentes kan nämnas att tidigare ägaren jobbade sig igenom 3-4 tändelement per år. Har fortfarande inte förstått hur han lyckades....
Fick med 4st tändelement så jag iaf skulle klara vintern och hans 3 gamla förbrukade roster de var minst sagt sluteldade...
Nu går den iaf som en klocka och tändelementen får väl ligga som reserv.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Pannbyte till Uno

Inlägg av Jakob »

Stroker:

Ja just det ja. Brännarfläkten varvar upp efter nedeldning och har nåt rampvärde som är högt, kanske 100%. Detta för att hjälpa att blåsa ut böset som tryckluften "skär loss".

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Pannbyte till Uno

Inlägg av Vednisse »

@psau Har editerat min prisjämförelse och bla. lagt till Energibitens priser på de få delar de har på hemsidan. Det är både synd och märkligt att de inte har mera delar där.....inga större prisskillnader mot Pelletsteknik. Pelletsteknik har ju sålt delar och även brännare förr, långt innan Energibiten tog över efter Bionordic.
När det gäller priserna till PX21 så har jag valt lägsta pris från Forco, Eldkraft eller Pelletsbilen (undvik dock att handla hos den sistnämnda), har tagit med det "billiga" röret från Inge. Tror iofs. att de flesta som inte hänger här och vet bättre söker delar hos nätbutiker före blocket.

Nu släpper vi detta och är glada att man kan få tag på delar till sin brännare överhuvudtaget, som sagt inget ont om PX21 med kloner från min sida.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
protoflax
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: ons 30 mar, 2011 20:21

Re: Pannbyte till Uno

Inlägg av protoflax »

psau skrev:Inte för att vara sådan men ska man jämföra priserna ska man nog göra det rättvist
Synd det skulle tjafsas både om ekonomi och reservdelspriser o den här forumdelen som tidigare varit så lugn och faktainriktad.

Reservdelspriserna är ju bara att slå upp på ex. Pelletsteknik och Eldkraft och knappast något att tjafsa om.

Bra att någon tar sig tid att jämföra så de som vill skaffa en brännare har fakta att utgå från.

Har nu tagit isär en Viking 9990 från 2002 (möjligtvis 2003) som gått varje vinter sedan. Mätte runt i hela brännarhuset och kunde inte se något tunnare material någonstans. Rostret lite tunnare där pellets ramlar ned. Vet inte om det är bytt någon gång.

Hur hade brännarhuset havererat?. Spruckit, blivit deformerat eller bränts hål i av värmen? Finns det ingen bild för det måste vara något helt unikt?
Gick det inte att se när du köpte brännaren?
Hur hade rasplåten klarat sig när allt annat gått sönder?
Tycker det borde vara den del som går sönder först.
TMV Attack 2000, Bionordic Viking 9990
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Pannbyte till Uno

Inlägg av psau »

@Protoflax, har du något agg mot mig och mina åsikter säg det rent ut istället! Har jag missuppfattat dig ber jag om ursäkt!

Självklart har priser på reservdelar sin relevans det ser jag som basfakta när jag köper något, jag har även för vana att kolla så att bolaget verkar kunna leverera reservdelar under prylens beräknade livslängd. Helt sant så kör jag inte heller SAAB...
Jag opponerade mig mot att man gjorde en ojuste jämförelse där man tog dyraste priserna på reservdelar för ena märket och de billigaste för det andra.

Om du läste i tråden "Nytt brännarprogram" så ser du att jag fått bekräftat att i tiden kring konkursen användes bitvis undermåligt material i vissa av de brännarna som levererades då så något unikt är det definitivt inte.

Jag har både brännarhuset version ekonomi/konkurs och det huset jag köpte som ersättning för att det var stora sprickor i originalet.

Har du en Viking från innan 2008 har du inga problem utan detta brännarhus levererades med vissa brännare tillverkade 2008 och innan Johan tog över verksamheten så nya brännare modell BioBjörn torde inte ha detta problem.

Klart jag såg det när jag övertog brännaren men eftersom det är delar som kan bytas och jag visste priserna på dessa delar var det inget problem. Min nyfikenhet varför den såg ut som den gjorde fick mig att ta reda på mer och mer fick jag veta.

Ett stort skäl till att jag började kolla upp varför var att brännarhus och roster var slut medan flamriktaren var i mycket gott skick.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Re: Pannbyte till Uno

Inlägg av Stroker »

Ordningen återställd i hemmet. Bionordic tillbaka i tjänst och allt fungerar som det alltid gjort. Hoppas driftstoppen tid är förbi nu. Trött på kallvatten när man ställer sig i duschen titt som tätt så PX 21 säljs tillsammans med kompressor, tank och magnetventil.
Måste dock tänka till och ändra min lösning med extrauttaget (luften alltså) till tubskakaren då den inte orkar lyfta spiralerna nu.
Funderar på om en normal slang skulle göra skillnad. Befintliga slangen är ju bara en 4-5mm i innerdiameter. Hur fungerar luftlagarna egentligen. Man kan så klart strypa röret som blåser i koppen men det kanske inte är så smart så hur gör jag då??
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Pannbyte till Uno

Inlägg av Vednisse »

Finns det någon liten tank till kompressorn..slangarna fungerar också som buffert gissar jag. Så fungerar Ulmas komressorlösning till sin brännare. Längre/grövre slangar kan kanske hjälpa.

Kör du både rensning av brännare och tuber samtidigt? Annars fungerar det kanske om du inte gör det.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Re: Pannbyte till Uno

Inlägg av Stroker »

Pillade lite med det hela och tror att jag kommer att koppla befintlig tryckluft med en y koppling till unons befintliga lilla tank samt aktivera Unons magnetventil med en kabel från B16s moderkort för dess magnetventil . Den lilla trycktanken blir tlll skillnad från nu då trycksatt hela tiden men det ska den väl klara.

Ska bli intressant att se om spiralerna hinner rasa ner innan blås två (och senare blås tre med nya programmet) drar upp dom. igen.
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Skriv svar