BAXI TPK VV med HS20 och Lamdastyrning

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Janphersson
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 31 dec, 2017 10:56

BAXI TPK VV med HS20 och Lamdastyrning

Inlägg av Janphersson »

Har kört min BAXI TPK panna och HS20 brännare i snart ett år nu. Har i stort bara utmärkt erfarenhet från denna kombination. Mycket effektiv, enkel att sota, enkel manövrering via den inbyggda panelen. Det största lyftet blev dock när jag drog igång ecoNet, dvs fjärrstyrning och loggning av det som sker i pannan, wow! Det är som att sitta och tuna en motor i bromsbänken, otroligt intressant.
Vi har haft 15 minusgrader i en vecka nu, jag kör golvvärme i en byggnad på 400kvm och radiatorer via kulvert i en byggnad på 150kvm. Håller lufttemperatur på 23 grader i båda byggnaderna. Förbrukningen av pellets landar på i mina ögon makalösa 1.6-1.7kg per timme, mycket nöjd.
Har dock märkt att den är lite petig med vilken pellets man stoppar in i maskineriet, den vill gärna ha en pellets med hög ask-smältningstemperatur.
Om någon funderar på en liknande utrustning hör av er, jag har vänt ut och in på hur man får dom att fungera så effektivt som möjligt.
Dessutom kan jag säga att personalen på Baxi i Sverige är mycket kompetenta.
Henrk Jonasson
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 16 mar, 2019 09:55

Re: BAXI TPK VV med HS20 och Lamdastyrning

Inlägg av Henrk Jonasson »

Hej !

Jag har samma panna hos mig. Dock utan lambdan.
Har lite svårt att få bra förbränning kan jag tycka. Har du kört lambdan från start och med vilken pellets?
Är lite nyfiken på lambdan och ev köpa till tryckluftssotning.
Laddar du mot tank?


// Henrik
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 570
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: BAXI TPK VV med HS20 och Lamdastyrning

Inlägg av Snapphane »

Är intresserad av TPK vv. Hur går sotning till utöver spaksotning?
Är pannan tänkt att anslutas rakt bakåt eller med förskjutning uppåt så att man kommer åt själva skorstenskanalen?
Slingberedare? Förråd?
Finns det uttag på bägge sidor för brännare?
Är ni nöjda med skötsel, prestanda osv panna/brännare?
Vh från Snapphane
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Skriv svar