Tändelementet stoppar inte

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Mats Pyssling
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 26 nov, 2007 22:42
Ort: Ransäter

Tändelementet stoppar inte

Inlägg av Mats Pyssling »

Tjena,

Jag har en Baxi Eurofire (20 kW) som på sistone blivit ganska lynnig. Det senaste felet är att tändelementet inte stoppar när brännaren väl tänt och inte ens när den går tillbaks till standby. Måste jag byta hela styrenheten eller finns det någon komponent som felar?

Känslan, om man nu ska gå på den, är att reläet (50-100 kr) som ser ut vara till för tändelementet och matarskruven, borde kunna bytas utan att hela modulen med reläet byts (1500 kr) ? Relän blir ju trötta emellanåt och lägger sig till eller från beroende på.

Hittade ett snarlikt relä, men snarlikt är ju inte vad man vill ha. http://www.aliexpress.com/store/product ... 03283.html

Jag bytte tändelement nyligen eftersom det gamla gett upp. När jag gjorde det så var röret där det sitter monterat skapligt sönderbränt på ett sätt som såg ut som onormalt slitage i mina ögon. Vilket tyder på att det gamla gett upp för att det 'brunnit upp'.

I den vanliga världen skulle tändelementet stoppa när flamvakten ser ljuset. Men så sker alltså inte med min brännare just nu... :(

Vad tror ni? Ska jag dumsnålt beställa relän av kineserna?
Vedeldning i CTC 2200 trio + 2 x 750 l hemmapulade acktankar. Pellets som spets i baxi/eurofire 20kW. Egen variant på golvvärmeslinga. Esbe 90C shuntstyrning. Hembyggd pelletsficka ca 2 m3.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Tändelementet stoppar inte

Inlägg av Stegatorparn »

Låter vettigt att bara byta relä om du är säker på att det är felet.
Går ju enkelt att kolla med ett universalinstrument.
Har du data för reläet kanske det finns ett passande på Elfa.
Går ju snabbare än att vänta på ett från Kina som tar en månad eller så.

Reläkortet finns som reservdel för c:a 1500 kr om du har Millenium 3 styrning.
Kolla annars med Ekosystem http://www.ekosystem.se/
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
micke_knows
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 23 okt, 2015 11:45
Ort: Sandviken
Kontakt:

Re: Tändelementet stoppar inte

Inlägg av micke_knows »

Vill bara berätta att om tändelementet INTE stängs av så är det INTE det relä Ni lagt in länken till som ska bytas.
Relämodulen som sitter på en Millennium3 styrning består av 3st relän, varav 1 mekaniskt och 2 halvledarrelän.
Det mekaniska ( transparenta ) reläet är det vi kallar "säkerhetsrelä" och detta bryter spänningen till brännaren om något av säkerhetsskydden löser ut, de andra två reläerna är de som styr spänningen till matarskruv samt tändelement.
Det är alltså det ena av de två halvledarreläerna som troligen har gått sönder och alltså inte det som finns på den bifogade produktlänken i felbeskrivningen.

Skicka mig meddelande om ni vill att jag förklarar mer ingående.
Skriv svar