Eurofire Baxi Millenium ii bränner inte ur.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
jonaskungsman
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 20 jan, 2016 16:45

Eurofire Baxi Millenium ii bränner inte ur.

Inlägg av jonaskungsman »

Hej,
Har nu testat en herrans massa olika inställningar för att försöka få brännaren att gå som den ska, men varje gång med mer eller mindre samma resultat.

Har en Eurofire Baxi med Millenium 2 styrning, samt en Ctc Regent panna samt en 750l slavtank.

Nuvarande inställningar är:
Temperatur: Till 72 Från 85
Fotocell gräns: 23

Matning
Startdos: 40
Dos 2: 0
Vänta: 40
Min dos: 0.4
Max dos: 1.2

Fläktvärden
Tändning: 225
Max: 240

https://imgi.se/i/20160119_201535.jpg

Det ser ut som på bilden direkt, kortet är taget efter EN cykel. Och askan är kolsvart.
Med slavtanken så blir ju gångtiden dock väldigt lång.
Rökgasen ligger mellan 150-175 direkt efter pannan.
Har testat lägre matning men utan resultat.

Tacksam för alla tips.

Mvh
Jonas
Baxi Eurofire Millenium 2, Ctc Regent.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Eurofire Baxi Millenium ii bränner inte ur.

Inlägg av Stegatorparn »

Något är bevisligen fel.
Hur ser brännarkassetten ut rensad från pellets?
Tycker mig se en spricka i bakgaveln.
Är kassettens slitsar rena så luft kan nå pelletsen underifrån?
Har du gjort en "testmatning" så du vet vilken effekt brännaren har?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Eurofire Baxi Millenium ii bränner inte ur.

Inlägg av Haseld »

Vet inget om den brännaren eller pannan du har. Går den verkligen genom ureldningsfasen? Tycker det ser ut som om strömmen har klippts direkt, utan att slockna efter ureldningstiden. Kan bero på att panntermostaten är lågt ställd och bryter?
Prova med Till 67 och Från 80 grader, då borde du komma under panntermostatens brytpunkt.
Dom andra värden säger mej tyvärr ingeting, det får någon med kunskap om den brännaren svara på.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
jonaskungsman
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 20 jan, 2016 16:45

Re: Eurofire Baxi Millenium ii bränner inte ur.

Inlägg av jonaskungsman »

Hej, och tack för svar!

Den bakre gaveln är mycket riktigt sprucken, men jag personligen har svårt att tro att det är boven i dramat (är dock fullt möjligt att jag har fel), slitsarna är både hela och rena (tog tillochmed idän rostret igår och rengjorde allt extremt noga) men med samma resultat efter en cykel igen.

Effekten har jag testat och den ligger på ca 12kw, vilket i mitt huvud borde vara rimligt (men rätta mig mer än gärna om jag har fel).

Urblåsning gör den, jag har tillochmed övervakat hela cykeln för att utesluta detta då jag var inne på precis samma spår.
Men nu har jag slut på idéer.

Gångtiden ligger på ca en timme med tanken, kan det vara värt att testa med den stängd?

För övrigt så har jag inte så mycket info om anläggningen då jag köpte huset för bara ett par veckor sedan, i förra kåken hade jag en iwabo villa som var en fruktansvärt trogen brännare :)

Tacksam för alla tips och tankegångar då mina tagit slut :)
Baxi Eurofire Millenium 2, Ctc Regent.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Eurofire Baxi Millenium ii bränner inte ur.

Inlägg av Stegatorparn »

Kan pelletsen få för hög fart i fallslangen så de inte lägger sig vid gaveln utan studsar fram på kassetten.
Foto på slang o fallrör?

Tycker fläktvärdet max är högt i förhållande till effekten 12 kW.
Vilken färg har sotet på eldstadens väggar?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
jonaskungsman
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 20 jan, 2016 16:45

Re: Eurofire Baxi Millenium ii bränner inte ur.

Inlägg av jonaskungsman »

Det är inte alls någon dum tanke, ska fixa ett foto.

Jag körde på 230 på maxfart tidigare, men i ett desperat försök till ökad förbränning så ökade jag till 240.
Sotet är kolsvart, bokstavligen, ingen tendens överhuvudtaget till grå/brunt.

Återkommer med kort!
Tack!
Baxi Eurofire Millenium 2, Ctc Regent.
jonaskungsman
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 20 jan, 2016 16:45

Re: Eurofire Baxi Millenium ii bränner inte ur.

Inlägg av jonaskungsman »

Baxi Eurofire Millenium 2, Ctc Regent.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Eurofire Baxi Millenium ii bränner inte ur.

Inlägg av Eldvin »

Sitter inte brännaren lite väl långt in i pannan ??
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Eurofire Baxi Millenium ii bränner inte ur.

Inlägg av Stegatorparn »

Ser ju inte så våldsamt ut, men du kan ju testa att vrida fallröret lite mot förrådet till så det bildas en liten extra böj.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
jonaskungsman
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 20 jan, 2016 16:45

Re: Eurofire Baxi Millenium ii bränner inte ur.

Inlägg av jonaskungsman »

Njae, den sitter kant i kant med luckan eller vad man ska förklara det som, flyttar man ut den så lär man distansera ut infästningspunkten och förlorar tätningsegenskaperna.
Men det är precis det här jag är ute efter, alltså folk som tänker annorlunda än mig :)

Har testat att vrida fallröret nu, kan kostatera att det blev en helt annan klang nu när pelletsen landar åtminstone, så vem vet, nån skillnad blir det nog iaf :)
Har även haft "problem" med helt oförbränd pellets i pannan, inga mängder men ändå tillräkligt för att ana oråd.

Återkommer när jag sett nåt resultat :)

Mvh
J
Baxi Eurofire Millenium 2, Ctc Regent.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Eurofire Baxi Millenium ii bränner inte ur.

Inlägg av Eldvin »

De finns ju färdiga förlängnings stosar som man sätter packningar på.Min tanke är att röken tas ut i sidan av förbränningsrummet ,och lågan slår i bakväggen eller åtminstone får ett konstigt mot tryck vilket kan vara nog så störande.Sen vet jag att flamvakten ibland kan ställa till med lite lustiga fenomen.
jonaskungsman
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 20 jan, 2016 16:45

Re: Eurofire Baxi Millenium ii bränner inte ur.

Inlägg av jonaskungsman »

Hmm ja där har du helt klart en poäng!
Har du möjligtvis koll på var man kan köpa dessa stosar? Det är ju helt klart värt att testa, kollade tidigare idag och rostret slutar mer eller mindre mitt på röret ut ur förbränningskammaren, och ca 2/2.5dm ifrån ullen i bakkant på pannan, så lågan vill nog mer eller mindre svänga 90grader direkt, samt precis som du säger så kan det mycket väl bli ett mottryck som bl.a. förhindrar askan att ta sig ut ur brännaren. Bra idé där!

Mvh
J
Baxi Eurofire Millenium 2, Ctc Regent.
jonaskungsman
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 20 jan, 2016 16:45

Re: Eurofire Baxi Millenium ii bränner inte ur.

Inlägg av jonaskungsman »

Enligt Eurofire själva så ska Baxin fungera med Regenten utan stos såg jag nu på hemsidan :-/ Men det utesluter ju inget men man blir ju lite fundersam :)

Mvh
Baxi Eurofire Millenium 2, Ctc Regent.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Eurofire Baxi Millenium ii bränner inte ur.

Inlägg av Eldvin »

Vissa utav dessa rekommendationer kan man ta med en nypa salt! De kan man ju räkna ut skälv att det blir ju hett som bara den åt brännarröret och brännare när lågan först far fram och sen tvingas bakåt.Kör man på en riktigt låg effekt så visst kan de gå,men bra kan jag aldrig tro att det är.Om du kollar hur förlängningen ser ut så kan du gör en skälv eller låta nån kompis fixa en som passar exakt till din panna.http://www.eldkraft.se/produkt/frlngnin ... rofire1058
jonaskungsman
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 20 jan, 2016 16:45

Re: Eurofire Baxi Millenium ii bränner inte ur.

Inlägg av jonaskungsman »

Nej visst är det så, och jag tror att jag åker på att bygga en sån där stos så fort köldknäppen släpper här i Dalarna.
Har kört ett dygn igen nu med precis samma resultat. Så din idé känns som en lovande lösning!
Går åt fruktansvärt mycket pellets för stunden (visserligen så vilar -20° utanför dörren) men med tanke på kåkens isolation så anser jag att mängden är orimlig.

Tack för ett mycket lovande tips Eldvin och föregående såklart!
Återkommer med resultat senare!

Men än så länge så är även övriga tips av intresse :)

Mvh
Jonas
Baxi Eurofire Millenium 2, Ctc Regent.
Skriv svar