Hög rökgastemperatur

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
diStefano
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: sön 06 sep, 2015 17:41

Hög rökgastemperatur

Inlägg av diStefano »

Installerade bl.a. en rökgastermometer i rökröret där den går ur pannan innan dragbegränsaren och får en temperatur på runt 325grader vilket verkar väldigt högt.
Inväntar temp.sensor för att även mäta i skorstenen framöver.

Men det känns det som jag behöver göra något redan nu och vore tacksam för lite råd.

Som nybörjare tycker jag att askan inte blir som jag förstår att den borde. På brännarkassetten blir det en del svarta klumpar som bränner fast på kassettens väggar.
1,5-plans hus, 130m2, byggt 1924, Panna: Solo Plus 30 MK II -96, Brännare: Baxi Eurofire -12, Shunt: ESBE VRG 130 -15, Shuntautomatik: Thermomatic EC Home, Laddomat 21, Cirkulationspump a-collection -15
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hög rökgastemperatur

Inlägg av Stegatorparn »

Det var en alldeles för hög rökgastemperatur.

Först skall du kolla att bypasspjället är stängt och tätt, det övre reglaget skall vara helt inskjutet.
Kollas via sotluckan på panntoppen.
Kanske är dags att sota pannans tuber? Vilken färg har sotet?

Sedan ska du gå in och läsa av vilken effekt brännaren har vid 100% i "effektreglering".
Vore också bra att veta pannans maxeffekt och tillverkningsår som står på pannans märkskylt.

Pröva att ställa in maxeffekten till 15 kW och se vad du får för rökgastemperatur.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
diStefano
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: sön 06 sep, 2015 17:41

Re: Hög rökgastemperatur

Inlägg av diStefano »

Eh, lyfte på sotningsluckan och det var ingen vacker syn :shock:

När jag gick igenom pannrummet med gamla ägaren så sa han att det enda jag behöver göra är att rensa brännarkassetten och utrymmet innanför den i pannan en gång i veckan sisådär. Inget mer.....

Har ägnat kvällen till att städa ur så gott jag kunde med askskrapa och PelleVac då jag inte har några andra sotningsredskap.

Pannan är en Solo Plus Typ 30 MK II från 1996. Effekt 30kW.
Bypassluckan är inte riktigt tät då den går att vicka både vertikalt och horisontellt. Försökte spänna fjädern men trots att jag skruvade på bulten massor så ändrades den inte. Men man kanske gör på något annat sätt..?

Brännarens maxeffekt är inställd på 16kW.

Måste beställa lite sotningsgrejor så jag kan sota regelbundet och vore tacksam för tips om vad jag ska skaffa för grejor.

Efter min grovstädning så har rökgastemperaturen nu gått ner till runt 210grader.
1,5-plans hus, 130m2, byggt 1924, Panna: Solo Plus 30 MK II -96, Brännare: Baxi Eurofire -12, Shunt: ESBE VRG 130 -15, Shuntautomatik: Thermomatic EC Home, Laddomat 21, Cirkulationspump a-collection -15
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hög rökgastemperatur

Inlägg av Stegatorparn »

Där ser man :roll:

Du behöver en tubborste med samma eller lite större diameter som konvektorrörens/tubernas diameter samt ett plattfjäder- eller pianotrådsskaft längd 1,2-1,5m.
Se upp när du beställer att skaft och borste passar ihop. Det finns nämligen två typer av anslutningar. Dels gaffelfäste som ska in i två rörbitar och dels gänganslutning.

Pannans tuber kan vara försedd med turbulatorer som lyfts ur vid sotning.
Finns inte sådana, så är det enkelt att tillverka av vanligt hålband.
Turbulatorer gör att värmeöverföringen blir effektivare och sänker rökgastemperaturen.
Kan vara lämpligt om rökgastemperaturen fortfarande blir för hög efter sotning.

Tuberna sotas vid behov när rökgastemperaturen börjar sticka iväg.
Jag tar mina en gång i månaden.

Fläkten är förstås avstängd vid pelletseldning, men tätar spjället vid fläktutloppet?
Du kanske skall sätta en tät plåt över fläktinloppet.
Har du en manual till pannan?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
diStefano
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: sön 06 sep, 2015 17:41

Re: Hög rökgastemperatur

Inlägg av diStefano »

Har hittat tubborste på nätet men velar om man ska ha en handdragen eller borrmaskinsdriven...
Det är endast 80cm höjd mellan tubernas ovankant och taket.
Behöver man kanske nån viska till pannan invändigt också?

Sitter turbulatorer i fem av dom sex tuberna och nu förstår jag vad det är för sinusprofilerat stål som står bakom pannan :)

Har hittat manual till pannan på nätet då jag saknade den. Ska kolla på spjället vid fläktutloppet också. Är det spjället som sitter precis under fläkten?
Finns något som heter sekundär luftinställning också som regleras med ett kulhandtag på utsidan av pannan.

Så här såg det ut innanför sotluckan :shock:
Bild
1,5-plans hus, 130m2, byggt 1924, Panna: Solo Plus 30 MK II -96, Brännare: Baxi Eurofire -12, Shunt: ESBE VRG 130 -15, Shuntautomatik: Thermomatic EC Home, Laddomat 21, Cirkulationspump a-collection -15
mrxswe
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: ons 08 okt, 2014 09:28
Ort: Onslunda Österlen

Re: Hög rökgastemperatur

Inlägg av mrxswe »

Där har det inre varit sotat på länge, kommer inte sotaren till dig?.
PELLMAX CU 2015, Brännare NBE 24 KW, KW SID 012 - Tigerholm,Matene vertikalskruv, stenhus 1960,203 kwm Energiprestanda 147kwh/m2. 21c, Österlen
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=pellmax
diStefano
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: sön 06 sep, 2015 17:41

Re: Hög rökgastemperatur

Inlägg av diStefano »

Inte sedan jag flyttade in 1 juli och innan det vet jag inte.
Men han lär vara på gång nu för han har tydligen hört av sig till frun :?
1,5-plans hus, 130m2, byggt 1924, Panna: Solo Plus 30 MK II -96, Brännare: Baxi Eurofire -12, Shunt: ESBE VRG 130 -15, Shuntautomatik: Thermomatic EC Home, Laddomat 21, Cirkulationspump a-collection -15
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hög rökgastemperatur

Inlägg av Stegatorparn »

Ett pianotrådsskaft 3-3,5 mm är tillräckligt böjligt för att enkelt dra tuberna ett par gånger i ditt fall.
Går snabbare än att plocka fram borrmaskinen som ändå bara snurrar borsten.

Pannas invändiga ytor skrapar du med askrakan.

Är fläktspjället tätt spelar sekundärluftspjällets inställning ingen roll, men ställ det i stängt läge för säkerhets skull.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar