Hjälp! Eurofire 20kw når ej maxtemp och har startproblem!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
jbergstrom
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 28 jan, 2014 11:53
Ort: Piteå

Hjälp! Eurofire 20kw når ej maxtemp och har startproblem!

Inlägg av jbergstrom »

Hej, är nybliven husägare och en gröngöling på detta med pellets.

Har en Eurofire 20kw panna i en Vedex 3300. Eurofire brännaren är nyinstallerad i Juni då den gamla Eurofire brännaren gav upp för tidigare husägare.

Problemet som jag har uppstod i Söndags, på kvällen så upptäckte jag att den har inte låtit på någon timma. Går fram till pannan och kollar på menyn. Felmedelandet säger "Säkerhetsfel kontrollera givare och starta om" (ej säker på om det stod så ordagrant men typ).

Testade starta om osv... Dock felet som var är att det var dåligt drag, behövde sotas hade "Koxat" endel i rostret/pelletskoppen. Sotade ur, samma fel. Bakbrandsskyddet hade löst ut. Vilket jag nollställde.

Då kom nästa problem "Misslyckad tändning" (har hänt förut någon enstaka gång.) Startar om brännaren vilket brukar lösa problemet. Men startade om utan resultat. Bytte då ut tändelementet som det ej var något fel på. Hjälpte tyvärr inte.
Hittade ett nytt bakbrandsskydd på hyllan. Bytte även detta, men utan resultat.

Startade om brännaren ca 5-6 gånger utan lyckat resultat. Fick slå igång luftvärme pumpen över natten för att ej frysa till döds. Startade om på morgonen inget resultat. Ringde installatören som kom direkt, när installatören kommer till mig så har pannjäveln startat.

För att säkerställa så ringer installatören till baxi för att rådfråga, baxi frågar vilken temp det var på pannan då den hade problem att starta, informerade att det var 25 grader i pannan då den lyckades starta och den hade sjunkit sakta men säkert från 65 till 25 då pannan inte gått igång.

De ställde upp starttid till 8 minuter.

Den gick när installatören ökade till 8minuter. Men den nådde då aldrig för första gången maxtemperatur. Den stannar på 70 grader och står där helatiden. Äter små mängder pellets, skruven snurrar var 7-8 sekund och tar 1-3 pellets. Den går 24/7. Har även tagit ut och rengjort Fotocellen!

Var tvungen sota ur på kvällen pga pelletskoppen hade koxat igen efter alla startdoser som ej brännts ur pga start problemen. Samma problem med uppstart fortsätter och temperaturen stannar igen på 70-71 grader där den står pall.

Installatören ska kolla med baxi vad som kan vara galet. Ej hört något på 2 dygn.

Börjar bli orolig att tändelement eller något annat ska hända då den går på konstant drift hela tiden.
Har ni några ideér?
Problemet kom då temperaturen gick upp från -30 till ca -15 om det kan bidra till felsökningen?!

Inställningarna som jag kör med är 16kw, startdos 145g (även kontrollerat detta) Luftmängd 40% min och 60%max.
Temperatur 65-80 grader.

Tack på förhand!
Med vänliga hälsningar
Fundersam Piteåbo
enström
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 20 jan, 2013 23:19

Re: Hjälp! Eurofire 20kw når ej maxtemp och har startproblem

Inlägg av enström »

Är det eurofirebrännare med Milenium 2 eller Millenium 3 styrning eller är det den allra äldsta styrningen med potentiometrar från 2002?
Ta ett tidtagarur papper och penna och sätt dig vid brännaren när den står stilla. Sätt å brännaren och skriv upp varje händelse med fläkt, skruv och tändelement räknat i tid från startögonblicket.
Läs gärna handboken först och skriv upp vilka kontrollampor som lyser för fläkt, skruv och tändelement.
Då får du en dokumentation för startförloppet och kan börja felsöka.
Är det milleniumstyrnng kan du läsa i displayen värdet på fotocellen och jämföra med börvärdet.
Uppnås inte börvärdet så går brännaren aldrig i uppstart. Då kan det vara fel på fotocellen.

Stannar brännaren under drift med koks på rostret är den felinställd. Ska bara vara aska i brännaren.
Focus Nova med Eurofire
jbergstrom
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 28 jan, 2014 11:53
Ort: Piteå

Re: Hjälp! Eurofire 20kw når ej maxtemp och har startproblem

Inlägg av jbergstrom »

Hej enström,

Tack för snabbt svar. Det är den nyaste brännaren från Baxi.
Länk: http://www.baxi.se/visa_nyheter_detalj.asp?id=79

I mitt fall så ser jag inget värde på Fotocellen, däremot får jag en indikering på "Ljus 100%" då den är tänd osv. Vilket säger när brännaren är på, och börjar ticka uppåt då den precis har antänt.

Fotocell har jag beställt för att testa byta ut, (köpte 3st bra att ha på hyllan).

Det blir koks i brännaren, vilket de på baxi sa att det var normalt i -15 och kallare att det kan uppstå.

Fick dock tips att kalibrera matarskruven (mäta under exakt 3minuter) Det jag får i vikt sedan tex 170g = 17 kW. Om detta misstämmer så matar den fel hela vägen och kan ge att den ej klarar av att gå upp i temperatur.

Ska hem och bråka med den efter jobbet! Återkommer då jag kollat kalibreringen.

Samt skrivit ner uppstarts senariot.

MVH
John
enström
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 20 jan, 2013 23:19

Re: Hjälp! Eurofire 20kw når ej maxtemp och har startproblem

Inlägg av enström »

Oj. Är det den nyaste brännaren är du nog först på forumet med den. Har ingen aning om hur den fungerar.
Tyckte inte det lät som milleniumstyrning. :)
Du borde ha fabriksgarnti kvar för brännaren är inte gammal.
Focus Nova med Eurofire
jbergstrom
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 28 jan, 2014 11:53
Ort: Piteå

Re: Hjälp! Eurofire 20kw når ej maxtemp och har startproblem

Inlägg av jbergstrom »

Jag vart uppringd av Magnus på Baxi, så vi håller på att föra ett ärende där.
Ringde tidigare under dagen till min återförsäljare/installatör så skulle dom stressa på baxi.
Vilket gav resultat.

Återkommer med svar om kalibreringen hjälpte!
(för framtida Baxi kamrater där ute)
jbergstrom
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 28 jan, 2014 11:53
Ort: Piteå

Re: Hjälp! Eurofire 20kw når ej maxtemp och har startproblem

Inlägg av jbergstrom »

Hej igen,

Felet löste sig!

Problemet var för liten matning. var tvungen att göra följande för att kontrollera+ kalibrera:

Kontrollera att pelletsmängden motsvarar det digitala värdet i displayen (16kW).
Dra ur fallröret i en fryspåse, mäta i exakt 3minuter. Det värdet man får är antal kw (ta bort en nolla för att få rätt svar)

Min brännare körde på 16kw, men pelletsen 54g = 5,4KW.

Fick stänga brännaren (hålla in exit knappen tills den frågar "Stänga av brännaren".)

Meny/brännarinställningar/matarskruvstest (osäker på om den heter så eller något liknande) välja kalibrera.
Starta mätning "Ja". Låta den rulla igenom hela testet 1minut, mäta vad som kom ut i G och då hoppar det upp på displayen efter testmatning "Ange antal gram" alltså vad pelletsmängden verkligen vägde.

Gör detta test några gånger, tills ni ligger 2-5 gram ifrån det angivna värdet.

Då fungerade allting. Tror förövrigt att när vi bar ner pelletssäckar sist så råkade vi ställa en mot matarskruven, så vinkeln var 45 grader, men slangen ner på brännarens fallrör var spänd vilket kanske också påverkade den missvisande mängden. drog tillbaka vinkeln på matarskruven innan kalibreringen.

Hoppas detta kan hjälpa fler där ute!

Hojta om ni med nya brännaren funderar över något. Är grön, men har väl spenderat en 20 timmar i menyerna denna vecka så endel har jag hunnit kika på! ;)

Trevlig helg, och tack för er tid!
Skriv svar