Pannan baktänder

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
therese.r
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 26 jan, 2014 14:06

Pannan baktänder

Inlägg av therese.r »

Min panna baktänder helatiden av nån anledning. Hela pannrummet är svart av sot efter baktändningarna och efter ett tag slår den även larm. Fick tips av sotarn senast att rengöra fotocellen men hjälpte inte, nån som har nått förslag på vad de kan vara?
johano
Lärjunge!
Inlägg: 364
Blev medlem: tor 25 okt, 2007 09:25
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Pannan baktänder

Inlägg av johano »

Dåligt drag eller för stor startdos brukar vara vanliga orsaker.

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
therese.r
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 26 jan, 2014 14:06

Re: Pannan baktänder

Inlägg av therese.r »

Jag e inte så haj på pannor så hur kan jag kolla draget? ska även kolla start dosen :) Tack!
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Pannan baktänder

Inlägg av Eldvin »

Hej du! Kolla draget med en ciggtändare.Om du kan öppna en pannlucka lite under drift så ska tändarens låga snällt följa med in .Inte slockna eller sugas in kraftigt. Lägg upp vad du har för panna och liknande så blir det lite lättare för os att hjälpa dig.
therese.r
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 26 jan, 2014 14:06

Re: Pannan baktänder

Inlägg av therese.r »

pannan e en Albin diom basic från 1999 och brännan eurofier 2004 baxi :) ( mer än så hitta jag inte redigt ) den har stått i huset sen vi flytta in 2007 och har gått bra till och från men sen förra vintern har den vart kass och baktänder och larmar.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Pannan baktänder

Inlägg av Eldvin »

Om du inte har en manual så knalla in på Baxi och ladda ner en.Sen när du läst den så gör du ren brännaren ordentligt om inte det är gjort.Ta isär brännaren och kolla så det är rent under rostret,kolla fläkten.Sen lär du dig menyn på brännarens PLC så du kan se vilka inställningar som finns.Ta gärna ett foto på alltihop så kan man lättare se hur det gjort. Kolla även så inte förrådet med pellets är fullt med skräp i botten.Så ska vi nog få fart på den.
Skriv svar