Fläktproblem Eurofire

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
stknut
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 10 feb, 2012 11:35

Fläktproblem Eurofire

Inlägg av stknut »

Vill passa på att infoga lite om min fläktproblematik och kanske få lite vettiga synpunkter. Har läst lite andra trådar här och det påminner till viss del om min fläktproblematik.

Installerade min Eurofire hösten 2010, inköpt på Sölvesborgs pelletsteknik. Störde mig redan efter ett drygt år på ljudet av fläkten, lät inte helt friskt. Men fick då höra att detta inte alls är ovanligt och inte behöver vara nåt fel, valde då också att inte begära ny fläkt på garantin. Men har ändå när tiden rullat på velat justera upp fläktvärdena för att kompensera för det jag menar är slitage/vibrationer.

Så alldeles nyligen så visade sig brännaren ha stannat, beroende på att fläkten inte startade. Och när jag gjorde omstart så ville fläkten inte gå igång, istället klickade reläet i styrenheten, men när jag då petade igång fläkten så kom det igång igen. Kändes ju inte så bra dock och beställde då ny fläkt.

Problemet är nu att den nya fläkten beter sig värre, den går över huvud taget inte igång, inte ens om jag försöker peta igång den. Har efter kontakt med Baxi blivit ombedd att be om ny fläkt (igen), men detta känns onekligen märkligt, snarare som att styrenheten inte orkar leverera ström nog att få igång en stillastående fläktmotor. Den nya fläkten gick alltså först igång vid första uppstart, men ville inte gå med rätt varvtal, påverkades inte av styrningen (samma fart hela tiden) och kändes direkt oerhört varm, lukt av el. Dock en ny fläkt så kanske inte helt orimligt.

Hursomhelst, ska väl begära ny fläkt igen, men tänkte jag kunde dela med mig av detta, ifall nån har liknande erfarenheter eller problem.
Tegelvilla från 30-talet, 125m2 på två plan
Eryl Dubbelpanna, Baxi Eurofire 20kw, Mafa veckoförråd
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Fläktproblem Eurofire

Inlägg av micke_932 »

Man kan ju tänka sig att något i elektroniken som styr fläkten är på dåligt humör, låter ju skumt om en ny fläkt skulle bete sig lika illa eller sämre än den gamla.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
stknut
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 10 feb, 2012 11:35

Re: Fläktproblem Eurofire

Inlägg av stknut »

Ny fläkt på väg från Baxi, får se om det hjälper, men skumt är det.
Tegelvilla från 30-talet, 125m2 på två plan
Eryl Dubbelpanna, Baxi Eurofire 20kw, Mafa veckoförråd
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Fläktproblem Eurofire

Inlägg av nyman »

Torin har ändrat på värdena för fläkten utan att ändra typnummret!
Finns tråd om detta men naturligtvis ska du ha endera en fläkt som passar din styrning eller den nya fläkten och en programuppdatering som passar den nya fläkten. Både Baxi och sölvesborg tar bra betalt för fläktarna.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
stknut
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 10 feb, 2012 11:35

Re: Fläktproblem Eurofire

Inlägg av stknut »

Jo, men jag tror att detta var så förut också, dvs när jag installerade 2010. Pratade då direkt med Jimmy på Sölvesborg och det enda som skiljer är som sagt vilket värde som skall ställas in så att man får rätt varvtal och det fanns två fläktvarianter redan då, man fick prova sig fram. Detta ska ju ändå inte ge dessa effekter, att reläet slår ifrån, vilket mer tyder på kortis i fläkten (typ) eller att 24V matningen på nåt sätt inte orkar driva. Men som sagt, väntar på ännu en fläkt från Baxi så får vi se.
Tegelvilla från 30-talet, 125m2 på två plan
Eryl Dubbelpanna, Baxi Eurofire 20kw, Mafa veckoförråd
Skriv svar