Vilka fel har ni hittat/åtgärdat

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
magnuswestberg
Fröträd
Inlägg: 60
Blev medlem: ons 19 okt, 2005 20:53
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av magnuswestberg »

Bytt tändelement igen den här gången höll den 6 månader,fick på garantin
CTC1100 miljö -94 PX21 KMP -06
Förråd sj-pall 5pallkragar
Bionorr 6mm
Highlander
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: fre 31 mar, 2006 00:21
Ort: Västerbotten

Inlägg av Highlander »

Tändelementsbyte! Denna gång höll det knappt 2 år...
Nibe City 2003 - 6m 110mm insatsrör - Tigex 25 draglucka
Ariterm PX22
Bulkförråd 6m3 matar direkt till brännaren med org skruv
ThermOmatic CBJ Shuntautomatik (x2)
Thermia Aura L/L värmepump
perry
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 06 feb, 2009 21:53
Ort: Nedre norrland
Kontakt:

Inlägg av perry »

Tändelementet gick sönder nu inatt. Köpte brännaren splitter ny i oktober 2008. Hoppas det går på garantin, har inte hunnit kolla det ännu.
Egor V25, KMP PX21, Tigex 25, 122+122m2 byggt 1940+1973 http://perry.blogg.se/
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Fick sätta in mitt reservtändelement igår,efter att det andra har hållit i 4 år. :wink:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Turbo-Fredde
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 02 feb, 2010 15:33
Ort: Sjöbo

Inlägg av Turbo-Fredde »

Fick min px21 monterad april 2006.
Efter knappt 11månader hade nosen på inre brännar röret smält "gjutjärn", fick nytt i rostfritt på garantin.
Sen gick första tändeölementet 4 dagar från årsdagen = nytt på garanti.
Brukar gå en tändare/år.
Annars har det fungerat smärt fritt.
Pannrummet: Nibe Attack 2002 med en KMP px21 brännare 2006 med tillhörande veckoförråd.
kw z 150 dragbegränsare
magnuswestberg
Fröträd
Inlägg: 60
Blev medlem: ons 19 okt, 2005 20:53
Ort: Örnsköldsvik

Tändelement

Inlägg av magnuswestberg »

Då var det dax igen, den här gången höll elementet ett år och två veckor.Köpte ett nytt, ny modell med gråa kablar istället för bruna, 50w lägre effekt. De lämnas ingen garanti längre!betalade 500kr.Det fanns ett med två års garanti för 1800:- ¨vågade inte prova det!
CTC1100 miljö -94 PX21 KMP -06
Förråd sj-pall 5pallkragar
Bionorr 6mm
jteg68
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 31 jan, 2011 21:03
Ort: Timrå

Re: Vilka fel har ni hittat/åtgärdat

Inlägg av jteg68 »

Dåligt intryckt kontakt till skruven, inga pellets matade fram vilket förstås resulterade i stopp under startfasen.
Mer ett handhavandefel än fel på prylarna.

/Jörgen
100 m2 från 1936 med dålig isolering, ETA PC25, Pellistoreskruv i snickrat bulkförråd och ett mellanförråd.
viktordt
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 24 feb, 2009 14:17

Re: Vilka fel har ni hittat/åtgärdat

Inlägg av viktordt »

Bott i tre år i hus med px-21.

Bytt ett tändelement per år ungefär.

Jag har haft problem med för stort drag om vintrarna (inte brännarens fel, då) som gjort att brännaren inte tänt på första försöket - vilket givetvis sliter extra mycket på tändelementet.

Har nu en svets som håller på att spricka i bakänden av innerröret. Det gör att onormalt mycket sot kommer ut i den delen av höljet där tändelementet sitter.

Konan runt tändelementet har också hoppat snett ett par gånger när jag inte hanterat brännaren med tillräckligt silkesmjuka vantar när jag askar ur den. :D Bra tips är att kolla första tändningen efter uraskning så att den fortfarande tänder på första, snabbt och bra (en normal tändning när allt är tip-top sker för mig ca. 20-30 sekunder efter att fläkten drar igång på högfart under tändfasen).

Övriga problem har berott på ansamling av sågspån på olika ställen i och runt pelletsskruven eller botten av veckoförrådet. Konstigt att det skall vara så svårt att komma ihåg att göra rent där då och då. 8)
Anders Samuelsson
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 29 maj, 2011 15:57
Ort: Bro
Kontakt:

Re: Vilka fel har ni hittat/åtgärdat

Inlägg av Anders Samuelsson »

Flamvakten orsakade märkligt fel

Det började för några månader sedan med att jag fick allt fler driftsstopp på min px-21:a. Jag försökte mixtra med inställningarna men inget hjälpte. Efter några dagar så la jag märke till att den oftast stannade mot slutet av eldningen, dvs. efter att den hade eldat upp vattnet till 80 grader. Märkligt tänkte jag då och trodde att de kanske hade något med temperaturgivaren att göra.

Men jag läste något här i en tråd om att det kunde vara flamvakten som håller på att lägga av. Letade upp en ny sådan för 460 spänn med frakt, inte så himla kul att lägga ut pengar utan att veta om det verkligen är det som är felet men jag började bli desperat så jag beställde den.

Bytte den den gamla mot den nya och sedan dess (tre dagar) så har jag inte haft ett enda driftsstopp! :) innan bytet så hade jag mellan fem och tio per dag.
mvh
Anders
-------------------------------------------
KMP PX-21, Agrol 8mm pellets
Nibe City VX 6kw
Supra insats med fläkt
Villa (86m2) med källare (80m2)
Byggt 1946, 21 grader
dalldall
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: lör 12 jan, 2013 22:06
Ort: Ystad utanför Malmö

Re: Vilka fel har ni hittat/åtgärdat

Inlägg av dalldall »

köpte min beg px21 innan vintern och har funkat bra, hade en px20 innan några år o det funkade utan större problem, min far har kört sin px 20 i några år nu utan större problem, mycket tacksam o enkel brännare att använda, den bästa på marknaden helt klart!( får en del påhopp nu vet jag, men det tar jag med en nypa salt!).
panna-tmv från 87
kmp 21 från 06
kamin 9kw
nibe vvb(reserv)
hus på landet byggt 1927 ca 170 kvadrat
electrolux luft/luft i reserv
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Vilka fel har ni hittat/åtgärdat

Inlägg av Eldvin »

En bra brännare bara man förstår sig på dom.Vilket gäller det mesta här i världen.
Laista
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 26 jun, 2011 23:33

Re: Vilka fel har ni hittat/åtgärdat

Inlägg av Laista »

Nu har jag haft min PX22 i någon vecka och är nöjd med brännaren men allt runtomkring gör sig inte lika bra med det nya!
Min gamla matare kommer nog få bytas , blir för ojäm matning och den behöver ju droppa i några pellets i startfasen som den aldrig gör då det är för korta impulsen i början. Jag kan ställa
dosering vid normala driftprogram men hittar inget där jag kan dubbla impulstiden i startfasen.
Som sagt, inte brännarens fel att jag har kass kringutrustning.
Men jag har slitit hårt på tändningen så jag antar att jag åker på att byta det
redan efter ett halvår om den skall behöva 2-3 startörsök innan det kommer igång..

Sänker jag startdosen så blir det bra och den kommer igång på första men den lägger av lika fort igen när
flamindikatorn inte ser någon flamma direkt vid normaldrift.
Så med en rejäl startdos (och 2-3 startförsök) blir den kvarvarande andel pellets så pass bra så den hittar
en bra flamma när den byter till Högläget.
Jag skall såklart beställa nått mafa förråd och en ny skruv som inte har stålkärna.
Men pengar växer inte i min trädgård för tillfället tyvärr så ja får vänta en stund.
Ariterm Biomatic Panna
Värms upp med KMP PX22
Matas från ett egenmonterat veckoförråd.
xabre
Entusiast!
Inlägg: 142
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 12:31
Ort: Limhamn

Re: Vilka fel har ni hittat/åtgärdat

Inlägg av xabre »

[Disclaimer] Baserat på personliga erfarenheter.

Har kört en KMP UNO + PX21 i tio år och den stängde ner sig själv utan förklaring i många år. Jag kunde många gånger se hur det brann för fullt i brännare men flamvakten avbröt ändå tändningen under uppstart och ibland även under full drift då den fått för sig att det slocknat. Testade då ett flertal olika flamvakter för att se om jag råkat få en defekt, men tyvärr var resultatet generellt dåligt. Ibland körde brännaren i två dagar, ibland i tre veckor, ibland i fem timmar. Min erfarenhet är att flamvakterna till PX-serien är skit. Förr eller senare ser de inte elden pga okänslighet, sot eller pga att det råkat hamna lite mörkare pellets framför hålet som härden skall lysa igenom och träffa vakten. Innan jag visste detta hade jag försökt ALLT vad gäller inställningar på matning, fläkt, tändgaffel och byte av styrkort. En lokal firma tjänade stora pengar på att svamla och byta ut komponenter.

Till slut drog jag ut flamvakten ur brännaren och riktade en konstant påsatt 25W-lampa mot den - och då plötsligt gick skräpet utan stopp! Dvs, så länge mina inställningar och tändgaffeln är ok (den startar upp som den skall) så förutsätter jag att det brinner. Har nu kört så här en längre tid och har inga problem längre. Det som kan hända så klart är att den fortsätter mata fastän det inte brinner. Det skulle i mitt fall bara innebära att min matarskruv inte stannar utan maler sönder pelletsen som ligger i skruven (eftersom det blivit fullt i brännaren), men ingen katastrof. Har sedermera lagt till en vanlig universaltermostat som bryter strömmen till 25W-lampan om temperaturen vid brännaren understiger vad det borde vara (dvs den tände inte korrekt). Systemet har inte fallerat hittills.
KMP Uno, PX21, Effecta EPS Sol 500, Euronom 300 VPS, Laddomat 21, Thermomatic ERA, Tigex draglucka, bulkförråd på 3.5 ton (+ 2 Morsö, 1 Andersen, 1 Aduro och en hemmagjord rocket stove)
lillen2
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 28 jan, 2016 21:24

Re: Vilka fel har ni hittat/åtgärdat

Inlägg av lillen2 »

hej jag har haft mycket driftstopp på min brännare av märket kmp tidigare brännare gick i ca 16 år utan bekymmer men inte den nya nu har jag förhoppningsvis löst problemet jag har dubblat matningen för både drifft och start samt ökat farten på fläkten till nästan max Med vänlig hälsning lillen2
Martin Sköld
Entusiast!
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 12:09
Ort: Habo

Re: Vilka fel har ni hittat/åtgärdat

Inlägg av Martin Sköld »

Lyfter tråden lite..

Inför stundande säsong märkte jag att min fläkt väsnas rejält och jag undrar om den ens går på fullvarv.

Kan man byta lager som det påstås här, eller måste man byta hela fläkten?

Typ 1000:- för en fläkt känns saftigt...
...loft <-uppvärmt (värme stiger)
..100m2 <-uppvärmt
+110m2
byggt -43
värms av Nibe city VX-PX21

-isolering, vad är det?
Skriv svar