Gengas explosion kmp px21

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
johan6611
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: mån 18 nov, 2019 15:25
Ort: Nödinge

Re: Gengas explosion kmp px21

Inlägg av johan6611 »

Låter troligt med den dubbla startdosen, fått liknande om än inte en explosion , när jag lagt in för stor hjälphög efter sotning av brännare.
pellX 20 + Jämä (focus) kombipanna. Extern VVB. 10m skorsten. Tigex 25. 100 kvm + källare byggt -39
Tobbeleijon
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 28 sep, 2020 14:37

Re: Gengas explosion kmp px21

Inlägg av Tobbeleijon »

Stegatorparn skrev: tor 01 okt, 2020 16:35 Jag anser att hylsan som omsluter tändelementet skall ligga tätt an mot brännarrörsgaveln så all värmd luft som passerar tändelementet når pelletsen och inte blandas ut med kall luft via glipor mellan hylsa och gavel. Så het luft som möjligt ger också den snabbaste tändningen.
Ska alltså själva hylsan som omfattar tändelementet ligga kloss emot inneröret satt säga?, hur justerar man detta? Är det skruvarna man lossar och skjuter hela fästet framåt mot röret? Tycker även fast man tar bort fallröret så ser man inte ner om det ligger an, ska titta lite mer på detta. Förra ägaren hade också skrivit det på en lapp, att han hade ”centrerat inneröret perfekt” och att han hade satt elementet perfekt emot inneröret.
Tobbeleijon
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 28 sep, 2020 14:37

Re: Gengas explosion kmp px21

Inlägg av Tobbeleijon »

johan6611 skrev: lör 03 okt, 2020 14:48 Låter troligt med den dubbla startdosen, fått liknande om än inte en explosion , när jag lagt in för stor hjälphög efter sotning av brännare.
Okej ja precis. Men jag förstår inte varför brännaren stannade från första början. Jag gjorde ju bort mig rejält att inte ta ut brännaren och rensa ut. Men det har man ju lärt sig nu :lol:

Största frågan jag har är varför jag hade så låg rökgastemp. Förra ägaren låg runt 170-180 hela tiden efter justering av brännaren. Och då hade han likt som mig alla 3 turbulatorer i, samt plåten över dom i.
Att det var ett riktigt surväder och lågtryck kan väl inte strypa tempen så pass mycket (100grader)? Halvtaskigt drag, det brann ju bra när jag tittade in i kikhålet vad jag kan minnas. Blir väl sämre om det bara pyr kanske?
Ska testa nu att ta bort plåten över turbulatorerna och se om tempen ökar. Gör det inte det måste det sitta nån kungsörn eller liknande i skorsten :lol: :lol:
Som sagt så får jag inte den gåtan löst.. :roll:
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Gengas explosion kmp px21

Inlägg av CPMS »

Vilken effekt ligger du på när du upplever det som att du har för låg rökgastemp?

När det är så här varm ute ligger min brännare på min effekt hela tiden och då skapas inte nog mycket rökgaser så tempen blir inte högre än runt 80 grader.
Annat är det på vintern när man kör pannan på full effekt. Då kan man komma upp i runt 120-130 nysotat.


temp_3.jpg
temp_3.jpg (21.45 KiB) Visad 1234 gånger
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
johan6611
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: mån 18 nov, 2019 15:25
Ort: Nödinge

Re: Gengas explosion kmp px21

Inlägg av johan6611 »

Med både turbo och baffel kan nog tempen gå ner, mäter inte min så osäker. När min stannar gör den det av 2 orsaker: 1.fel i matningen (gissningsvis en ficka i skruven av någon anledning). 2. Brännare reggar inte låga 2min in i cykel. (För liten startdos eller för klen matning). /hoppas det hjälper i pusslet
pellX 20 + Jämä (focus) kombipanna. Extern VVB. 10m skorsten. Tigex 25. 100 kvm + källare byggt -39
Tobbeleijon
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 28 sep, 2020 14:37

Re: Gengas explosion kmp px21

Inlägg av Tobbeleijon »

johan6611 skrev: mån 05 okt, 2020 08:27 Med både turbo och baffel kan nog tempen gå ner, mäter inte min så osäker. När min stannar gör den det av 2 orsaker: 1.fel i matningen (gissningsvis en ficka i skruven av någon anledning). 2. Brännare reggar inte låga 2min in i cykel. (För liten startdos eller för klen matning). /hoppas det hjälper i pusslet
Jo precis. Men som CPMS skrev, så när det är såhär pass varmt ute så borde ju röktempen bli lägre. Har inte varit något problem tidigare med baffelplåten i samt turbulatorer, men då har det varit bättre förutsättningar. Han hade inte börjat elda innan det blev minusgrader.

Brännaren min hade stannat pga att den var full i pellets av någon anledning. Rengjort fotocellen som blev svart efter smällarna, och rengjort allt. Så nu borde det funka. Men jag vet inte riktigt hur jag ska justera in tändelementet emot innerröret, ska hylsan som elementet ligger inuti, vara så nära röret som möjligt, kloss emot? För att få mest varmluft vid start?.
Tack för tipset!
johan6611
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: mån 18 nov, 2019 15:25
Ort: Nödinge

Re: Gengas explosion kmp px21

Inlägg av johan6611 »

Japp. Kloss mot för bästa effekt.
pellX 20 + Jämä (focus) kombipanna. Extern VVB. 10m skorsten. Tigex 25. 100 kvm + källare byggt -39
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Gengas explosion kmp px21

Inlägg av rod02 »

Hur kommer ni åt att justera i en sluten box? Min brännare protesterar en del när jag monterar brännarröret, och saker sitter inte helt still :-( .
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Tobbeleijon
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 28 sep, 2020 14:37

Re: Gengas explosion kmp px21

Inlägg av Tobbeleijon »

rod02 skrev: mån 05 okt, 2020 12:24 Hur kommer ni åt att justera i en sluten box? Min brännare protesterar en del när jag monterar brännarröret, och saker sitter inte helt still :-( .
Ja det är det jag funderar på också :lol:
Tar man bort fallröret så tycker jag inte att man ser tändelementet, hur pass nära innerröret det är. Plockar man isär brännaren så som du skriver så sitter saker inte fast, blir besvärligt att göra allt med en hand. Ska senare ikväll försöka få till så elementet ligger emot inneröret. Får väl se om man lyckas. Borde väl gå att montera ihop allt, sedan endast justera ”hållaren” till tändelementet underifrån, och skjuta den framåt tills det tar stopp? Återstår att se :D
Tobbeleijon
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 28 sep, 2020 14:37

Re: Gengas explosion kmp px21

Inlägg av Tobbeleijon »

johan6611 skrev: mån 05 okt, 2020 12:13 Japp. Kloss mot för bästa effekt.
Tack!! Då ska jag testa det :D
Skriv svar