Växellåda som ej fungerar

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Sunnerstad
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 19 jan, 2019 12:30

Växellåda som ej fungerar

Inlägg av Sunnerstad »

Hejsan!
Mina Unopannas växellåda verkar ha problem iom att inte axeln inte roterar, motorn går som den ska.

Min fundering är om det skall sitta en skruv som sitter i axeln enligt bild? Kan det vara det som är felet?
Behöver jag montera bort växellådan och hur gör jag det isåfall?
Finns det något tips på hur jag skall göra?
Tacksam för hjälp.

Rickard
Bilagor
IMG_0076 (002).jpg
IMG_0076 (002).jpg (31.29 KiB) Visad 2582 gånger
växellåda (2).jpg
växellåda (2).jpg (78.01 KiB) Visad 2582 gånger
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Växellåda som ej fungerar

Inlägg av Stegatorparn »

Översta bilden visar en motor med växellåda som är fast förbundna med 4 bult. Växellådans utgående axel är iskjuten i skruvens axelstycke och låst med en eller två låsskruvar. Är det denna skruv som saknas?
Går inte att avgöra var undre bilden är tagen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Sunnerstad
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 19 jan, 2019 12:30

Re: Växellåda som ej fungerar

Inlägg av Sunnerstad »

Precis, den undre bilden är tagen "under växelllådan" mellan skruv och växellåda.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Växellåda som ej fungerar

Inlägg av nyman »

De koreanska växellådorna brukar inte gå sönder till skillnad mot det tyska smäcket med sidoliggande växellåda som bara höll et par år.
Jag gissar att motor och växellåda fungerar men att stoppskruven i översta delen av skruvspiralen har ramlat bort.
Enklast om du lösgör motorn med de fyra insexskruvarna så du kan kontrollera läget för den plana delen av axaln där den nya stoppskruven ska gå emot.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Skriv svar