Svag eller trög fläkt

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Ponken
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 27 dec, 2008 22:02
Ort: Tungelsta

Svag eller trög fläkt

Inlägg av Ponken »

Ett mysko fläktproblem har uppstått. Fläkten startar ej på 143V, som är vad jag haft för full fart. Vid uppstart så matas fläkten en stund med 143V, sen blåses kraftigare med 185V. Då först startar fläkten och verkar fungera "ok". På 143V så kan den nätt o jämt starta om jag hjälper igång den med att peta på rotorn. Den går lite trögt.
Har nu smort med lite symaskinsolja, men svårt att komma åt, lagren är ju inkapslade. Har nu höjt spänningen vid full fart till 170 V och hoppas att det är ett stabilt läge. Lågan nu ganska vit.
Bytte fläkt för ett år sen då den gamla var slut i lagren.
Överhuvudtaget har det varit en hel del problem med brännaren, särskilt under hösten. Så kåpan har inte varit monterad senaste tiden. Jag tror att brännaren ibland har gått med stillastående fläkt (vi har hög skorsten med bra drag), och att det då värmt upp och klibbat till fallröret. Senaste veckorna har brännaren stannat några gånger med fallröret fullt med pellets som inte ramlat ned utan fastnat i kröken. Så vid röjning har en del sågspån ramlat över brännaren. Men det borde väl inte kunna påverka fläkten?
Mätte resistansen över fläktmotorn; 75,3 ohm. Det skulle ju kunna vara kortslutning i lindningen i motorn som skulle kunna förklara att den inte går bra?
Vi har ett 1,5 pl trähus från 1936, dåligt isolerat. Panna Nibe City VX och brännare KMP px21.
Ponken
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 27 dec, 2008 22:02
Ort: Tungelsta

Re: Svag eller trög fläkt

Inlägg av Ponken »

Fel på fläktmotorn? Om jag matar den med 230V så tar den 0,26A. Dvs 60VA. Dess märkeffekt är enbart 35W. Kan detta stämma? Är skillnaden reaktiv effekt, eller är lindningen trasig?
Vi har ett 1,5 pl trähus från 1936, dåligt isolerat. Panna Nibe City VX och brännare KMP px21.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Svag eller trög fläkt

Inlägg av rod02 »

Är det inte nätfrekvensen 50Hz som styr varvtalet? Då kanske den kämpar och tar mer effekt, för att uppnå detta. Jag kör spray med lång smalt rör för att hitta rätt. Lös extra fläkt gör det lättare att hitta inre lagret för mig.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Ponken
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 27 dec, 2008 22:02
Ort: Tungelsta

Re: Svag eller trög fläkt

Inlägg av Ponken »

Ny mätning: Vid 230V så är effekten 33W. Dvs motorlindningen är OK.
Dock går den dåligt; nu startade den inte av sig själv fast jag anslöt 230V, utan jag var tvungen att peta igång den. Så när jag startade brännaren så går den igång med stillastående fläkt! Självdraget räcker för att få igång den!
Vi har ett 1,5 pl trähus från 1936, dåligt isolerat. Panna Nibe City VX och brännare KMP px21.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Svag eller trög fläkt

Inlägg av rod02 »

Har du "true RMS" på mätarn? Annars blir det fel. Och det är nog inte spänningen som ändras, utan den pulsar.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Skriv svar