Pellex PX20

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Mikael Öhrnberg
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 15 dec, 2016 20:43

Pellex PX20

Inlägg av Mikael Öhrnberg »

Har problem med tändningen, bytt till keramisk tändning, fungerar ibland. Bytt triac fungerar ibland. Elementet är helt 75ohm spänning finns fram till triac. Vad och när skall tiracen ge spänning till elementet. Tror mig kunna en del men inte om elektroniken eller programmet i styrkortet. Är det rätt att den gröna sladden skall vara uppåt på kontakten från tiraden.

Mikael
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pellex PX20

Inlägg av Stegatorparn »

Tänder brännaren ibland, verkar det inte vara något fel på elektroniken utan ha andra orsaker.

-För att få en säker tändning måste tändelementets hållare ligga mot brännarrörets gavel, så ingen kall luft kan spä ut den upphettade luften.

-Kontrollera att startdosen är 3,5 dl.

-Dragbegränsare måste finnas och vara inställd på 10 Pa.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
flygsfors
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 19 mar, 2005 09:52

Re: Pellex PX20

Inlägg av flygsfors »

Vad menar du med tändelementets hållare?
Är det den fyrkantiga "röret" som tändelementet ligger i?
Har själv problem med en pellx gordic att den inte tänder längre,känner att det blir varmt på undersidan av brännaren men det finns inte en antydan till antändning av pelletsen.
Såg nämligen att mitt "fyrkantsrör" där elementet sitter i var tändelementet utskjutet en bit framåt så hållaren kunde aldrig lägga sig brännarrörets gavel,för det är framåt du menar,för jag såg att hållaren är lite vinklad i framkant

Använd inte citeraknappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Forumet blir då både svårläst och oöverskådligt. Citering borttagen. / Roli moderator
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pellex PX20

Inlägg av Stegatorparn »

Mellan fyrkantröret (Gordic) och gavel ska det vara så tätt det bara går.
Luft som slinker emellan kyler den uppvärmda luft som passerat tändelementet och förmågan att tända pelletsen sjunker drastiskt.

I ditt fall så backa tändelementet och skjut fram fyrkantröret till kontakt med gaveln. Det är bättre att all luft som passerar hålet kommer via tändelementet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
flygsfors
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 19 mar, 2005 09:52

Re: Pellex PX20

Inlägg av flygsfors »

Ska ge den ett försök ikväll,stannade när det var ca -20 ute så då stod den inte högt i kurs :( ,tur att jag hade lite ved som räddade mig!
Det var det jag reagerade på att tändelementet var så långt fram i "röret" så det kunde inte finnas en möjlighet att den kom i närheten av gaveln.
Får återkomma med resultat.

MVH/Roger
flygsfors
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 19 mar, 2005 09:52

Re: Pellex PX20

Inlägg av flygsfors »

Sen uppdatering men ändå...
YES!! Den snurrar på så fint så!
Justerade in tändelementet och fixade så fyrkantröret låg an mot gaveln och den har inte stannat en gång sedan dess :D :D .
Tack för all hjälp! Underbart med såna här forum!

MVH/Roger
Skriv svar