Pannann kan ej återstartas efter överhettningsskyddet slog ifrån

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
xrf
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: mån 12 sep, 2005 08:40

Pannann kan ej återstartas efter överhettningsskyddet slog ifrån

Inlägg av xrf »

Värmebaronen Joker. Pelletsdrift o elpatron.

Överhettningsskyddet slog ifrån pannan vid ca 100 grader.
Misstänker att termostaten för pellets (tid. olja) är kass. Inget knäppande hörs när man vrider på den.
Det gör däremot termostaten för eldrift som knäpper i ett övre och ett undre läge.

Tänkte köra el tills jag beställt och installerat en ny termostat för pelletsen.

Har stått och vilat nu till panntemperatur 40 grader. Vid ca 80 grader skall man kunna återstarta men ikke då.

Tryckt in återställningen och även automatsäkringen. Inget händer. Tycker att återställningen där man petar in en smal sticka inte känns som om det händer nåt, mer att man bara stöter på ett stumt stopp. Inget klick eller så.

Kollat alla säkringar och jordfb som är ok.

Där är ström fram till pannan i matningsledningen som går in i pannan. Ingen el ut till t ex cirk-pumpen.

Har monterat av plåten för att kolla om jag ser nåt där alla instrument sitter (strömmen bruten innan dess)
Damm damm damm. Inget ser bränt ut.

Tips? Börjar bli kallt.... :? :cry: :|

Tillägg: Ser på bilder av återställningsskydd att det skall sitta en knapp i framkant som man trycker in, nån sån finns det inte (kvar) på min dosa. Vad har hänt där kan man undra...:)
Värmebaronen Joker och Viking Bio sedan juni 2006. Hus från 1976 1,5 plan med hel källare.
xrf
Fröträd
Inlägg: 73
Blev medlem: mån 12 sep, 2005 08:40

Re: Pannann kan ej återstartas efter överhettningsskyddet slog ifrån

Inlägg av xrf »

Svarar mig själv....
Jag tryckte inte tillräckligt hårt på ÖHS. Nu går pannan igen.
Ny termostat för pelletsen behövs dock så det skall jag beställa :)
Livet leker lite igen...
Värmebaronen Joker och Viking Bio sedan juni 2006. Hus från 1976 1,5 plan med hel källare.
Skriv svar