Problem med start. Optovakt

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
widde
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: tor 14 maj, 2015 13:09

Problem med start. Optovakt

Inlägg av widde »

Har börjat få problem med min Viking Bio (20?) där uppstarten börjar som vanligt, optovakten hittar låga och fläkten blåser på som den brukar.
Men helt plötsligt innan den går upp och kör på lågeffekt så tappar optovakten lågan och då startar brännaren om igen. Så här håller det på hela tiden. Jag har rengjort rensat och kollat så allt ser ok ut, vilket det gör.
Optovakten har ju inga problem att se lågan första gången vid uppstart, vad kan det bero på att den sen plötsligt tappar bort den? (Jag kan se att det fortfarande brinner i brännaren genom springorna vid pelletsmatningen..
Möjligen brinner det något mindre, men optovakten borde verkligen kunna se att det brinner.
Vad kan jag felsöka och/eller justera? Fruktansvärt störigt det här. Det är precis samma procedur varje gång
nu när jag stått nere och bevakat brännaren. Optovakten tappar lågan när fläkten stått och blåst på konstant effekt ett tag precis innan den går in i normalt driftsläge (låg effekt).

Tacksam för alla funderinger och svar, små som stora.
Värmebaronen Pellmax CU | Viking Bio-brännare (20) | Mafa Mini veckoförråd
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Problem med start. Optovakt

Inlägg av Stegatorparn »

Börja med att kontrollera startdosen. Bör vara minst 70 gram.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar