Matarproblem Vking bio 20

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
amatören
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 21 nov, 2019 14:54

Re: Matarproblem Vking bio 20

Inlägg av amatören »

Åkt på magsjuka så ursäkta dröjesmålet.
Ska försöka ta mig ner i kväll och fota o mäta.

Vinkel på röret är strax under 40 grader. Årsmodell brännare är 2005.
Panna CTC villapanna serie 400. Värmebaronen Viking Bio 20 pelletsbrännare årsmodell 05, MAFA veckoförråd med SPG "degblandarskruv" om 2,4m. 100m2 tillägsisolerat boyta och 50m2 oisolerad källare med värme. Bor i krokarna om Hudiksvall.
amatören
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 21 nov, 2019 14:54

Re: Matarproblem Vking bio 20

Inlägg av amatören »

Ursäkta att svaren dröjt, har varit sjuk och haft en intensiv utbildning via jobbet som tagit tid.

Det positiva i sammanhanget är att pelletspannan har går felfritt de senaste två veckorna. Sista ingreppet jag gjorde var att vrida röret kring sin egen axel ca 10 grader medsols(inte helt begripligt, kan utveckla om någon är intresserad).

Haft runt nollan till några minusgrader och upp till kanske 5+ och bara ett stopp på 2 veckor och det var för att pelletsförrådet tömts. Förbrukning ligger på ca 8 säckar på en vecka.

Jag ser problemet som löst då anläggningen går, skulle nya problem uppstå så får jag vell starta en ny tråd.
Sist men inte minst ett stort TACK till alla er som kommit med förslag på åtgärder, det hjälpte mycket i stunder av prövning.

Tack!
Panna CTC villapanna serie 400. Värmebaronen Viking Bio 20 pelletsbrännare årsmodell 05, MAFA veckoförråd med SPG "degblandarskruv" om 2,4m. 100m2 tillägsisolerat boyta och 50m2 oisolerad källare med värme. Bor i krokarna om Hudiksvall.
alme
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 09 dec, 2023 10:34

Re: Matarproblem Vking bio 20

Inlägg av alme »

Hej!

Upplever liknande problem som du och skulle gärna veta mer om exakt vad du gjorde där på slutet ” vrida röret kring sin egen axel ca 10 grader medsols”?
Skriv svar