Viking bio 20, ställa om från högeffekt till lågeffekt.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
widde
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: tor 14 maj, 2015 13:09

Viking bio 20, ställa om från högeffekt till lågeffekt.

Inlägg av widde »

Hej!
Jag har läst lite här och där att det är bättre att låta brännaren köra lite längre gångtider på låg effekt istället för att brännaren
ska köra korta tider med många start och stopp på hög effekt. I dagsläget går brännaren upp på högeffekt ganska omgående.
Med tanke på att jag har fått ett brännhål i mitt inre brännarrör (sotade ur rätt sällan i somras) så tänker jag att det kanske sliter
lite mindre även på dessa saker med lägre effekt.
Jag ska även installera en luftvärmepump inom kort så pelletsen ska få arbeta något mindre än tidigare är tanken. Kommer dock inte sluta elda helt, utan den kommer gå som förut, fast lite mindre.

Men nu till min fråga; Hur ställer jag om till lågeffekt på viking bion? Behöver jag göra några andra inställningar än själva omställningen till lågeffekt?
Någon som dirigera hur brytarna ska stå för lågeffekt? Kollade i manualen, men tyckte inte den beskrev jättebra hur de ska stå.
Likaså kan jag inte riktigt hitta dom inställningar som brännaren har nu i manualen..


Se bilder för nuvarande inställningar.

Bild

Bild

Tack på förhand.
Värmebaronen Pellmax CU | Viking Bio-brännare (20) | Mafa Mini veckoförråd
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Viking bio 20, ställa om från högeffekt till lågeffekt.

Inlägg av GoForIt Pellets »

Längre gångtider ger något bättre verkningsgrad, och lågeffektsläget ger mindre slitage på materialet. Precis som du skriver.
Såvida inte husets effektbehov kräver det, finns det normalt ingen anledning att köra på högeffektsläget.
Vår brännare går på enbart lågeffekt.

Effektinställningen görs på brytarna på bilden, i den övre brytaren. Se under Not 1:

Bild

Ovanstående är från en manual från 2004, och inställningarna för startfördröjning skiljer sig något mellan olika årsmodeller på brännaren (framgår av första siffrorna i serienumret). Äldre brännare har ingen justerbar startfördröjning, men i gengäld möjlighet att justera luft i både låg- och högeffektsläge.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
widde
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: tor 14 maj, 2015 13:09

Re: Viking bio 20, ställa om från högeffekt till lågeffekt.

Inlägg av widde »

Tack för svar!
Då blir det att sänka till lågeffektsläge nu, speciellt nu när vi snart har en luf/luftpump också, då kommer det inte vara några problem att köra på lågeffektsläge.
Jag tror jag förstått hur brytarna ska ställas nu, förstod först inte vad dom menade med sw1/1, men när jag kollade närmare på mina bilder så stod det ett nummer på varje brytare och då kopplade det vad det betydde.

Behöver man ställa om luftflödet något? I manualen står det att man måste göra injustering med rökgasanalys-instrument, men då måste jag ta hit rörmokaren igen.. Har gjort en rökgasanalys en gång tidigare med sådant instrument, men det går ju inte göra hela tiden..
Finns det något annat sätt att ställa in luft / förbränningsförhållandet?

Värt att notera är att vår brännare är tillverkad 2010.
Värmebaronen Pellmax CU | Viking Bio-brännare (20) | Mafa Mini veckoförråd
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Viking bio 20, ställa om från högeffekt till lågeffekt.

Inlägg av Stegatorparn »

Matningen på en Viking Bio är så ojämn att det lönlöst att justera in med instrument. Spara pengarna istället och ställ in den själv. Det är busenkelt, kräver bara lite tålamod.

Du ska justera in på låg effekt med det blå fläktreglaget.
Man justerar fläkten efter synlig rök i rökkanalen efter pannan genom att öppna dragbegränsaren och lysa in med en ficklampa.
När brännaren är i driftfas minskar du fläkten sakta i små steg tills det blir synlig rök i kanalen och sedan ökar du igen tills röken precis försvinner.
Då har man kommit tillräckligt nära en optimal förbränning. Vänta 4-5 minuter mellan justering och observation.

Lycka till.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
widde
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: tor 14 maj, 2015 13:09

Re: Viking bio 20, ställa om från högeffekt till lågeffekt.

Inlägg av widde »

Tackar! Får testa det. :)
Har även letat rätt på tips hur man ställer in effekt m.m. som du skrivit i lite andra trådar, mycket bra info. Tack för det också. :)
Värmebaronen Pellmax CU | Viking Bio-brännare (20) | Mafa Mini veckoförråd
widde
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: tor 14 maj, 2015 13:09

Re: Viking bio 20, ställa om från högeffekt till lågeffekt.

Inlägg av widde »

@Stegatorparn :
Blev lite fördröjt det här, men nu har jag gett mig på injustering då jag är hemma och sjuk för tillfället så det passar ju att ta sig till pannan och halvsitta där lite och justera.

Min brännare som är från 2010, den kan väl justera både matning och luft i lågeffektsläge, eller är det någon av rattarna som är inaktiv i det läget?
Såg ovan att gamla brännare kan justera matning och luft i lågeffektsläge och högeffektsläge.. Men det är väl i högeffektsläge som man enbart kan justera matningen på nyare modeller?

Jag mätte pellets under 6 minuter vilket landade på runt 300 gram, justerade superlite på matningsratten och nu verkar jag landa på runt 320-324 gram ca så det får vara bra där.

Sedan körde jag brännaren och drog ner luften lite och efter några minuter tyckte jag det rök mer i rökkanalen än innan, drog upp luften strax ovan klockan 10 och nu tycker jag inte det är så mycket synlig rök i rökkanalen när jag belyser med ficklampa. Om jag belyser med starkaste läget kan jag förnimma lite vit rök, men marginellt. Dock ryker det en del vit rök ut från skorstenen på taket, nu vid ca -1 minusgrad. Är det normalt eller ska man försöka sig på att det bara flimrar där också, d.v.s. osynlig rök även ut från skorstenen?

Sotaren var här häromdagen och då var skorstenen ganska sotig / svart, kan man dra någon slutsats av det eller är det enbart sidoväggarna i pannan som man kan dra någon slutsats av? (Mellangrå är väl idealiskt om jag förstått rätt? )
Värt att notera är att jag ställde om till lågeffekt sent förra året men gjorde inga andra justeringar, vilket troligen gjort att förbränningen inte varit optimal. (Det jag försöker åtgärda nu)

När det kommer synlig rök vid dragbegränsaren, när man belyser, får den för lite luft då eller för mycket?

EDIT: Här är lite bilder, detta är efter ursotad panna och enbart en eldning. Men pelletsen i brännarröret ser ju inte helt ok ut.. Det ska väl inte vara så dåligt förbrännt? Vad bör jag reglera? Nu är det nog svårt att avgöra efter enbart en körning på väggarna då det typ inte är något på dom.. Men spontant, mer luft eller mindre luft?
Reglagemässigt, ser det relativt skapligt ut för ca 15kW (lågeffekt), grön och blå ratt alltså..

https://imgur.com/a/w4zHSUK
Värmebaronen Pellmax CU | Viking Bio-brännare (20) | Mafa Mini veckoförråd
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Viking bio 20, ställa om från högeffekt till lågeffekt.

Inlägg av Stegatorparn »

De allra första brännarna före 2004 gick att justera både matning och fläkt i hög och låg. Därefter är fläkten fast i högläge medan matningen justeras in till bra förbränning.
I låg sänks matningen något i programmet och fläkten justeras in. Detta gäller enbart om brännaren är inställd för modulerande drift.
Tänker man enbart köra brännaren i låg, går det alldeles utmärkt att justera även matningen och därmed själv välja vilken effekt man vill få ut av brännaren. Mindre än 13-14 kW är inte lämpligt pga den ojämna matningen från skruven.

När man lyser in i rökkanalen skall man inte se någon rök alls. Ur skorstenen kan det komma vit rök = vattenånga tills skorstenen är uppvärmd. inget att bry sig om.
Grå/svart rök upptäcks redan i rökkanalen och indikerar luftunderskott i förbränningen.
Det sotaren fick bort var gamla synder.

Utav bilderna tycker jag det ser bra ut. Kör med dom inställningarna tillsvidare.
Ligger samma typ av pelletsrester i mitt brännarrör. Tar man i det smulas det lätt sönder. Tror det till viss del beror på pelletsen.
Mina eldstads väggar är mer åt det ljusgrå hållet beroende på att brännaren går några timmar åt gången (laddar acktank) och får lätt fullt brännarrör och driftstörningar när den gått länge, vilket minskar med lite för stort luftöverskott.

Jag använder min gamla Viking Bio Aero för närvarande då tryckluftsuraskningen är effektivare i den än i Biobjörnen.
Får sintrade klumpar från pelletsen som sätter igen hålen i rostret och ger startproblem.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
widde
Fröträd
Inlägg: 94
Blev medlem: tor 14 maj, 2015 13:09

Re: Viking bio 20, ställa om från högeffekt till lågeffekt.

Inlägg av widde »

Tack för snabbt svar! Utmärkt när man sitter och justerar.
Det är nog inte mycket sot på väggarna ännu, då bara en körning gått. Nu går en till. Jag postar en bild imorgon när den gått ett dygn.
Jag lyste in i dragbegränsningsluckan nu när den gått en stund och då ser jag i princip ingen rök. Varierar lite, ibland kommer det en hint av
vit rök, annars inget sebart typ.

Angående matningen så ställde jag upp den marginellt för att nå 320-324 gram på 6 min. Men det var inte mer än någon millimeter jag justerade den.
Mätt ett antal gånger och även testat att ställa den någon halv millimenter och då ramlade den ner till ca 300 gram igen.
Så 20 gram extra handlar på min brännare om nästan ingen ändring på matningsratten, sjukt känslig iaf.
På andra bilder har jag sett att den står nästan klockan 12 (matningen alltså), men det måste ju gälla högeffekt då lr?

Angående röken ur skorstenen så har jag vit rök under hela tiden som pannan går.. Nu vid någon plusgrad. Jag har insatsrör i skorstenen dock, så skorstenen i sig värms nog inte så mycket..

Tack igen för snabba svar.
Värmebaronen Pellmax CU | Viking Bio-brännare (20) | Mafa Mini veckoförråd
Skriv svar