Pellmax UB

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
tjae
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 03 okt, 2019 12:11

Pellmax UB

Inlägg av tjae »

Hej på er

Jag är nybliven husägare sen en vecka tillbaka och fick pelletspanna (Pellmax UB med i huset med vattenburna element. Som bakrund har jag väl egentligen aldrig ens sett en pelletspanna, så ni kan tänka er kunskapen därefter.

Till saken, jag vet inte om elementen har varit igång sen vi flyttade in, det har varit fullt upp med annat. Men för två dagar sen sotade jag pannan för första gången, och allting verkade fungera bra. Brännaren drog igång och värmen ökade. Sen upptäckte jag att den hade blivit avstängd dagen efter, så jag öpnnade och kollade. Det verkade som att den inte hade bränt ner pellets tillräckligt, fanns små stumpar i asklådan.

Så jag sotade om den supernoggrant och startade om den, ingenting hände (förutom att lampan "drift" var igång. Brännaren startade liksom inte, gjorde om samma sak igen och ingenting hände. Aja, gick och la mig med lampan "drift" igång tills jag vaknade imorse. Då hade överhettningsskyddet slagit ut, elementen var ljumna vilket var positivt. Så jag läste att man skulle köra en "reset" om den var under 80 grader, vilket det var.

Allting började om, jag åkte till jobbet och ringde upp sambon som var hemma. Hon berättade att den röda lampan som lyser när överhettningsskyddet lyser igen och att tempen är nere på 60-70 grader igen.

Vad gör jag för fel? I bostadsannonsen står det att pannan är bytt kring 2013
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pellmax UB

Inlägg av Stegatorparn »

Välkommen till forumet.

När du har en Pellmax UB borde också ha en ackumulatortank.
Vore bra om du tog några foton i pannrummet med panna, brännare och ackumulator så vi kan se vad du har för grejer och hur det är kopplat, samt inställningar på panna och brännare. Ladda upp bilderna till en bildsajt t.ex. forumbilder.com och kopiera en lämplig BBCode- länk som du klistrar in i ditt inlägg.

Att brännaren visar drift betyder att den väntar på startsignal från en temperaturgivare som borde sitta i ackumulatorn.
När ackumulatorn är tömd, känner givaren av det och startar brännaren.
När pannvattnet kommer upp i 60°- 70°, ska en laddningspump starta som för över varmt pannvatten till ackumulatorn.
Startar inte den här pumpen, kommer överhettningsskyddet att så småningom lösa ut.
Bäst är om du kan övervaka en brännarstart och kontrollera om laddningspumpen startar.

Det kan vara så att pumpen fastnat om den stått still hela sommaren utan att motionsköras.
Det är enkelt avhjälp med en vanlig skruvmejsel. Man skruvar ur den stora skruven i pumpens gavel som frilägger änden på pumpaxeln.
I axeländen finns ett mejselspår för att hjälpa igång pumpen. När motorn kommit igång så sätt tillbaka skruven. Kommer lite vatten under operationen, men det är normalt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pellmax UB

Inlägg av Stegatorparn »

Tackar!

Hade gärna sett en bild på laddningspumpen som sitter mellan pannan och ackumulatorn samt brännaren på lite avstånd där antalet kablar till brännaren framgår.

Vad har hänt med panntermostaten i pannan, index ligger 180° fel?
Står den i botten för att brännaren styrs av yttre givare?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
tjae
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 03 okt, 2019 12:11

Re: Pellmax UB

Inlägg av tjae »

Hej
Tack för dina svar och engagemanget, jag fick hit en person lite snabbt som hjälpte mig. Variationspumpen eller vad den heter hade fastnat som du var inne på.

Han fick igång den och kommer och byter ut den i helgen. Underbart forum för en nybörjare som mig.

Tack för svaren, än en gång!
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pellmax UB

Inlägg av Stegatorparn »

Inte behöver man byta en pump om man får igång den. Även en relativt ny pump kan fastna om man inte motionskör den några minuter varje månad.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar