Brännaren fungerar bra fast ändå inte? Problem med förbränning av pellets. (Många bilder)

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
General
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 01 okt, 2019 22:43

Brännaren fungerar bra fast ändå inte? Problem med förbränning av pellets. (Många bilder)

Inlägg av General »

Hej! Håller på för fullt att justera min vikingbio 20 tillsammans med en CTC1100. Och jag är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få. Har lärt mig mycket genom att läsa många trådar på detta forum, ni är grymma!

Hur som helst här kommer informationen om setup -
Panna.
CTC 1100 Ekonomi.
Årsmodell 2000
9 turbulatorer 
Dragbegränsare tigex25, för tillfället inställd på 15 PA

Brännare.
Viking bio 20.
Nytt roster.
Nytt tändelement.
Ny inre gavel.
Inställd på högt drag och modulerande effekt.
Se bild för mer information på inställningarna.


Har gjort en del inställningar, och brännare har aldrig fungerat så bra som den gör nu, aldrig några misslyckade starter, ca 90-100 i rökgas temperatur. Jag har gjutjärnsrör i skorstenen, så som jag har förstått det så behöver jag ej oroa mig för kondens.
Har ej någon synlig rök, förutom vid start då blir det en del vit tjock rök som sedan försvinner efter 5 min gång.

Problemet är dock att brännaren lämnar jävligt mycket pellets som inte har brunnit (bionorr 8mm pellets). Bifogar en bild och det är en bild då brännaren har varit igång max 10 min efter nysotning, detta är alltså efter 1 körning!

Det känns som att jag kommer torska en hel del pellets om det ska fortsätta på detta vis.


Jag hoppas någon kan hjälpa mig, vore väldigt tacksam för det.. Mvh!

Bilder -
Brännarrör efter 10 min gång, nysotat.
https://ibb.co/q560s5V
Bild

Pannans aska -
https://ibb.co/SfhYHVt
Bild

Matarrör -
https://ibb.co/hLpP5qm
Bild

Kretskort med inställningar -
https://ibb.co/tsw1BWq
Bild

Bränsle, luft inställningar -
https://ibb.co/Jrzzc8S
Bild

Översikt panna -
https://ibb.co/SJRdnPn
Bild

Dragbegränsare -
https://ibb.co/D1QvDJb
Bild
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Brännaren fungerar bra fast ändå inte? Problem med förbränning av pellets. (Många bilder)

Inlägg av Stegatorparn »

Hej och välkommen till forumet.

Viking Bio fungerar bäst med dragbegränsaren inställd på 10 Pa.
Kan du ta en bild in i pannans eldstad på en av sidoväggarna där färgen på sotet säger en del om förbränningen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
General
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 01 okt, 2019 22:43

Re: Brännaren fungerar bra fast ändå inte? Problem med förbränning av pellets. (Många bilder)

Inlägg av General »

Tack för svar! Har provat ställa in dragbegränsaren lägre, det resulterar i att den antingen står helt öppen eller står o fladdrar, ska det vara så? Kolla på andra bilden, där ser du pannans eldstad. Mvh

Forumet är ”litet” så vi behöver inte citera varandra när vi svarar, speciellt inte när vi svarar rakt under det inlägget som citeras. Citering borttagen! / Moderator
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Brännaren fungerar bra fast ändå inte? Problem med förbränning av pellets. (Många bilder)

Inlägg av Stegatorparn »

Missade andra bilden, sorry.

Tycker det hela ser bra ut. Mellangrå färg på sotet betyder bra förbränning. Litet luftöverskott som säkerställer att pellets hinner brinna undan innan nästa dos kommer. Brännaren kan krångla och bygga upp pellets om man ligger för nära den ideala punkten pga den ojämna matningen.

Att dragbegränsaren fladdrar är ett tecken på att den gör sitt jobb.
Hur hög är din skorsten? En Tigex 25 är i regel för liten i de flesta anläggningar men är bättre än ingen alls.

Kan bli lite pelletsrester kvar efter ureldning men det brinner upp i nästa omgång. Brukar se ut så i brännarrören att det bygger upp efter rostret.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
General
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 01 okt, 2019 22:43

Re: Brännaren fungerar bra fast ändå inte? Problem med förbränning av pellets. (Många bilder)

Inlägg av General »

Härligt med en kunnig man! Vet ej exakt längd på skorstenen men ca 8-10m.
Så om jag förstår dig rätt så kan jag testa göra microförändringar på luftskruven och se om problemet försvinner? Värt att tillägga kanske är att 15% av turbulatorerna är vita och resten är svarta. Tack för svar!
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Brännaren fungerar bra fast ändå inte? Problem med förbränning av pellets. (Många bilder)

Inlägg av Stegatorparn »

En sak som jag inte lade märke till igår var att det glipar rätt mycket mellan innerrör och ytterrör. Springan bör vara så liten som möjligt.
Det betyder att en hel del luft inte deltar i förbränningen.

Egentligen klarar en Tigex 25 max 6 meter skorsten. Får du startproblem, kan det vara en idé att se efter en bättre dragbegränsare.

Turbulatorernas färg visar på nära ideal förbränning. Mina brukar var vita upp till en 1/3 del.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Brännaren fungerar bra fast ändå inte? Problem med förbränning av pellets. (Många bilder)

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag tycker också att det mesta ser bra ut, och instämmer gällande dragbegränsaren.

En sak jag skulle testa (om det är möjligt..) är att försöka få till så att fallröret pekar bakåt från brännaren sett, och att fallslangen får en mer sluttande anslutningsvinkel. Som det ser ut nu så kommer pelletsen med ganska hög fart ner genom fallröret, och riskerar att flyga förbi rostret.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
General
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 01 okt, 2019 22:43

Re: Brännaren fungerar bra fast ändå inte? Problem med förbränning av pellets. (Många bilder)

Inlägg av General »

Tack för alla svar! Har ej upplevt några startproblem med denna setup så jag antar att det fungerar med togex25?
Håller med om att pelletsen kommer med en jävla fart, har slang hemma så ska prova justera fallröret redan idag!
anso1971
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 24 mar, 2017 22:11

Re: Brännaren fungerar bra fast ändå inte? Problem med förbränning av pellets. (Många bilder)

Inlägg av anso1971 »

Vi har också dålig förbränning, det ligger och pyr länge efter avslutad eldning plus massa andra problem. Vi tror att det är pelletsen som är dålig, eftersom det funkar perfekt med alla andra fabrikat vi testat. Frågan är vad man gör med sju pallar Scandbio som säljaren hävdar är bra men som inte går att elda tillfredsställande. Ska ringa säljaren på måndag.
Senast redigerad av anso1971 den tis 10 dec, 2019 20:47, redigerad totalt 1 gånger.
Iwabo Villa S2 monterad på Albin 230.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Brännaren fungerar bra fast ändå inte? Problem med förbränning av pellets. (Många bilder)

Inlägg av Stegatorparn »

Det första du måste göra är att få till förbränningen så att lågan inte sotar onödigt mycket som nämnts i annan tråd.
Beträffande att det ligger och glöder, kan du förlänga ureldningstiden under avancerat menyn tills flamvakten inte ser ljus, alltså FC går ner mot noll i displayen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar