Fläkt ur funktion VikingBio

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Turbolover
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 24 sep, 2019 02:30

Fläkt ur funktion VikingBio

Inlägg av Turbolover »

Hej.

Har köpt ett hus med pellets som uppvärmning och har en Vikingbio brännare i en konverterad oljepanna.
Brännaren är från 2005 och har problem med att den stannar nån/några gånger i månaden med felkod "fläkt ur funktion".

Varje gång den stannat är det en hög med aska i brännarröret så tänkte om den fick startproblem på grund av de.
Men så stod jag och vaka på brännaren när den gick häromdagen och upptäckte att felkoden dyker upp när brännaren kör sin avsvalningsfas, därav högen med aska...

Så nån som har nån idé vad de kan bero på :?:
Jag har kollat så inte fläkten var skitig och även känt på den och tycker den snurrar lätt.

Bild
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Fläkt ur funktion VikingBio

Inlägg av GoForIt Pellets »

Hej, och välkommen till forumet..

Rengöring brukar ju vara en kontroll. Har du demonterat den helt och blåst rent (helst med tryckluft)? Missljud?
En liten droppe med smörjmedel (gärna PTFE-typ) på axeln är inte heller fel.

Sedan är det ju de elektriska anslutningarna till kretskortet. Sitter allt som det ska? (Var försiktig!)

Annars är det väl bara att inse att slutet på livslängden börjar närma sig. Den har ju snurrat några varv..

Vår brännare från 2003 har originalfläkten kvar, och det kan ju inte hjälpas att man undrar hur länge den ska hålla. Snacka om kvalité..
Tyvärr finns ju inga nya Torin fläktar att få tag på, utan det är ett annat märke med adapter mellan.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Fläkt ur funktion VikingBio

Inlägg av Stegatorparn »

Vad jag förstår startar fläkten och går en förbränningscykel och stannar med larm i avsvalningsfasen.
Verkar konstigt att den inte larmar tidigare om det nu är ett fel på fläkten.
Kan vara att det blir för mycket aska i röret som täpper till luftvägarna.
Brännarröret behöver askas ur minst en gång per vecka vid hög effekt och två gånger per vecka vid låg effekt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Turbolover
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 24 sep, 2019 02:30

Re: Fläkt ur funktion VikingBio

Inlägg av Turbolover »

GoForIt Pellets skrev: tis 24 sep, 2019 08:26.....Rengöring brukar ju vara en kontroll. Har du demonterat den helt och blåst rent (helst med tryckluft)? Missljud?....
Nej tyckte den såg så pass ren ut att jag la inte ner nån energi på att ta loss fläkten och göra rent den. Kan inte påstå att jag tycker mig höra några missljud ur den.
Kretskortet har jag inte kikat på dock.

När du använder citering, försök att hålla citeringen mycket mindre än det egna inlägget annars bli forumet svårläst. Citering komprimerad. /Moderator
Turbolover
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 24 sep, 2019 02:30

Re: Fläkt ur funktion VikingBio

Inlägg av Turbolover »

Stegatorparn skrev: tis 24 sep, 2019 09:15 Vad jag förstår startar fläkten och går en förbränningscykel och stannar med larm i avsvalningsfasen.....
Ja stämmer att den stannar i avsvalningsfasen.
Ja skulle fläkten strula borde den ju larma tidigare tycker man ju.
Nu har den stannat 1 gång om dagen nästan sen slutet på förra veckan.

Får nog bli att beställa en ny fläkt och testa med.

När du använder citering, försök att hålla citeringen mycket mindre än det egna inlägget annars bli forumet svårläst. Citering komprimerad. /Moderator
stereotypen
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 01 jul, 2012 21:53
Ort: Nässjö

Re: Fläkt ur funktion VikingBio

Inlägg av stereotypen »

GoForIt Pellets skrev: tis 24 sep, 2019 08:26
En liten droppe med smörjmedel (gärna PTFE-typ) på axeln är inte heller fel.

Var kommer jag åt axeln?
Ena sidan är ju fläkthjulet och andra sidan fästet i fläkthuset.....
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
Skriv svar