Viking Bio 200 problem

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Pokrax
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 18 sep, 2019 16:57

Viking Bio 200 problem

Inlägg av Pokrax »

Hej!

För 2 eldningssäsonger sedan köpte jag hus där förra ägaren installerat en Pellmax CU samt Viking Bio 200 (nya, 2014 har jag för mig). Funkade aldrig riktigt bra för den ägaren. Min första säsong hade jag problem med "Tändfel 3", samma som förra ägaren. Inför min andra vinter i huset var jag trött på problemen så jag fixade och trixade en hel del och fick brännaren att funka relativt bra. Brännaren vägrade då starta ca en gång i veckan istället för varje gång den skulle starta, enorm förbättring! Nu är dock samma problem tillbaka, med samma frekvens, varje gång brännaren ska starta. Det jag gjorde förra säsongen var: Sänka skruven (nu ca 33 grader), större motdragslucka( KWZ-150 modifierad), ändrade till 6mm i inställningarna (kör med 8mm pellets, olika fabrikat) kör brännaren på låg effekt och jag har plockat bort "luckan" som sitter strax efter fallröret (inte den längre fram i brännröret). Efter att ha plockat bort den luckan slutade det att bygga på pellets i fallröret.

När jag ringer till Värmebaronen så säger dom att dom inte har support för privatpersoner. Rörfirman som installerade rycker på axlarna och säger "vet inte" enligt utsago från förra ägaren. Brännaren har varit iväg till fabriken där den ska fungera bra. Tidigare i huset var det någon gammal oljepanna (vet ej märke/modell) samt en Viking Bio 20 som ska ha fungerat bra. Skruv samt förråd är samma nu som då (förutom vinkeln på skruven).

Kommer brännaren väl igång går den utan några problem. Sotaren säger att skorstenen ser bra ut. Inte kolsvart eller vitt i brännrummet i pannan, typ lite brunaktig ton på sotet.

Problemet är att när brännaren ska starta och brännröret är tomt på fräscha pellets innan startdosen kommer så vill det inte. Kastar jag i en näve pellets så startar det utan problem. När brännaren har stannat så startar jag bara upp den igen, inga problem då heller eftersom det redan finns pellets i brännröret när startdosen kommer. Tittar jag i fallröret strax innan den lägger felkod och stannar så ser jag att det är några pellets som ligger och glöder. I brännröret är det några pellets närmast tändelementet som är svarta när den stannat, annars är det bara "nya" pellets.

Hur ska jag gå vidare nu? Brännaren verkar pulsa ström till tändelementet under uppstart. Det går inte att ändra startdosen i några inställningar i brännaren. Samma inställningar både i brännaren och "runtomkring" nu som förra säsongen när det fungerade betydligt bättre. Har säkert glömt någon info. Hoppas jag kan få hjälp, det börjar bli tråkigt att starta brännaren manuellt varje gång!

Tändfel 3:
Får ingen eller för lite pellets
Defekt tändelement
Defekt eller smutsig flamvakt
För högt drag
För stort mottryck i pannan
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Viking Bio 200 problem

Inlägg av Stegatorparn »

Bedrövligt att det inte går att justera startdosen på en modern brännare. :shock:

Helt klart är startdosen för liten. Det enda jag kan tänka mig är att skruvinloppet i förrådet är fullt med spån som drar ner pelletsmatningen.
Startdosen blir mindre medan driftdoserna kan kompenseras med att öka bränslematningen.
Kontrollera och vid behov rensa förrådsbotten och skruven från spån 2 ggr per eldningssäsong.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Viking Bio 200 problem

Inlägg av GoForIt Pellets »

Hej, och välkommen till forumet..

Tråkigt att läsa om dina problem, men här finns mycket kunniga deltagare som löser det mesta.

Viking Bio 200 är inte såld i något större antal, men liknar ju i grund och botten Viking Bio 20.
Pokrax skrev: ons 18 sep, 2019 17:40 När jag ringer till Värmebaronen så säger dom att dom inte har support för privatpersoner. Rörfirman som installerade rycker på axlarna och säger "vet inte" enligt utsago från förra ägaren.

Ja, Värmebaronens nutida agerade mot privatpersoner är inte roligt. Där har det svängt helt sedan vi installerade vår anläggning för 15 år sedan. Då gick det att få support både i telefon och fysiskt, och köpa reservdelar direkt från fabriken. Troligen är förändringen ett krav från installatörssidan, då de vill tjäna pengar på eftermarknad och underhåll. Men för att det ska fungera i praktiken så krävs de ju också att de har kunskapen. Det jag kan råda dig till för att nå Värmebaronen direkt är att försöka kontakta någon av deras säljare, och där ange att du försökt få lokalt stöd, men att de inte har kompetensen för det.
Pokrax skrev: ons 18 sep, 2019 17:40 Efter att ha plockat bort den luckan slutade det att bygga på pellets i fallröret.
Att det byggs på pellets i fallröret tyder på att brännaren matas med mer pellets än den klarar att förbränna. (brännaren går fet säger vi ibland).
Pokrax skrev: ons 18 sep, 2019 17:40 Sotaren säger att skorstenen ser bra ut. Inte kolsvart eller vitt i brännrummet i pannan, typ lite brunaktig ton på sotet.
Det verkar ju bra. Har du koll på rökgastemperaturen?
Pokrax skrev: ons 18 sep, 2019 17:40 Problemet är att när brännaren ska starta och brännröret är tomt på fräscha pellets innan startdosen kommer så vill det inte.

Här verkar något galet. Matas inte pellets fram direkt efter att fläkten kört uppstartsrenblåsningen? (Utgår från att den har samma grundstartcykel som VB20)
Pokrax skrev: ons 18 sep, 2019 17:40 Tittar jag i fallröret strax innan den lägger felkod och stannar så ser jag att det är några pellets som ligger och glöder. I brännröret är det några pellets närmast tändelementet som är svarta när den stannat, annars är det bara "nya" pellets.
Tändfel 3:
Får ingen eller för lite pellets
Defekt tändelement
Defekt eller smutsig flamvakt
För högt drag
För stort mottryck i pannan
Har du försökt rengöra flamvakten? Går den att "rycka ur" som på VB20? (och testa manuellt med en ficklampa)
Hur har du det med spån i botten på silon? Rensat den nyligen? Viking Bio är känslig för spån, och många (däribland vi) dränerar spån via bottenplugg och matarrör.
Finns det någon inställning för typ av skruv, plåt/plast?

Bilder är alltid bra vid felsökning, så lägg gärna upp någon på din anläggning. (Lägg på extern sida och länka här).
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
luppg
Stor entusiast!
Inlägg: 181
Blev medlem: sön 18 nov, 2007 00:03
Ort: Grums

Re: Viking Bio 200 problem

Inlägg av luppg »

Jag har haft lite liknande problem med min i början, klen startdos som ej går att justera, det har dock kommit en uppdatering med ny mjukvara som gör att startdosen blir större, skruven går 10 sek längre, den är fortfarande inte justerbar, men mitt problem försvann i och med detta.

Passar endast till brännare med Controller SW rev. 431 och Display SW revision 431 vilken min tydligen har.

Dom skickade ett två USB-minnen med posten inkl instruktioner, var mycket enklet, gjort på någon minut, sedan när jag var klar var det bara att returnera dom.

Jag mailade värmebaronen direkt på info@varmebaronen.se

Ang pellets i fallröret så hade jag det problemet en del med en viss pelletssort, tror det var "Härjeåns", men minns inte 100%, försvann för mig efter rengörning och pelletsbyte, kör nu Dalaguld, den verkar den gilla.
Värmebaronen Pellmax CU / Viking Bio 200 - Maj 2015
Tidigare: Gustavsberg VP 915 -73 / Ecotec A3 15Kw -98
Värmer upp 198Kvm i 23 grader + 140Kvm garage/verkstad i 18 grader
Pokrax
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 18 sep, 2019 16:57

Re: Viking Bio 200 problem

Inlägg av Pokrax »

Såg att photobucket vill ha betalt, vad finns det fler för bra siter att ladda upp bilder på?

Ska försöka svara på allt, men det är inte omöjligt att jag missar något.

Förrådet är halvfullt så jag kollar och rengör när det är dags att fylla på nästa gång, inte gjort sen början på förra säsongen. Rökgastemperaturen ligger mellan 110 och 140, mäts strax innan dragluckan. Pannans egen givare säger ungefär samma, osäker på var den sitter. Pellets matas fram efter att fläkten gått en stund under uppstart, den startdosen kommer alltid och ligger kvar oförbränd i brännarröret efter misslyckad start. När den oförbrända startdosen ligger kvar och jag startar om brännaren så den får "dubbel startdos" så går den igång utan problem. Låter väldigt intressant där med programvaran, min heter 432 och 433 men jag kontaktar ändå VB och frågar.

Flamvakten rengjorde jag lite då och då under förra säsongen, aldrig mer än ytterst lite (i stort sett endast några "korn") damm på den. Rengjorde den för ca en vecka sedan. Går utmärkt att plocka ur den ur brännarkroppen men jag har inte provat att testa den med ficklampa. Vad ska hända då? Går brännaren direkt in i driftläge?

Jag har borrat några småhål i skruven för att släppa ut spån där, men jag har inte mer koll än så på mängden spån. Min första pelletsanläggning så jag har inget att jämföra mängden spån med. Ska kolla förråd och skruvinlopp nästa gång det är dags att fylla förrådet. Ingen inställning för skruven, den bara kopplas in.

Jag justerade in brännaren enligt "synlig rök bakom dragluckan - metoden" idag. Min = 20 och Max = 60 både på luft och bränsle. Bränslet justeras på högeffekt och luften på lågeffekt. Samma som VB20 om jag förstått rätt? Bränslet var inställt på 26 och jag höjde till 51 (!!!) då syns det lite lite rök strax efter att en "stor dos" trillar ur skruven. Luften ändrade jag från 55 till 50. Kan det vara så att startdosen ligger som en funktion av bränslematningen och att den låga inställningen gjort att startdosen blivit för liten?

Väldigt tacksam för svar och idéer så här långt, helt fantastiskt att man kan få mer hjälp av ett forum än tillverkaren!
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Viking Bio 200 problem

Inlägg av Stegatorparn »

Jag brukar använda https://forumbilder.com. Efter uppladdning kopierar man en lämplig BBCode länk och klistrar in i inlägget.

Flamvakten kan du som sagt testa genom att belysa den. På VB 20 funkade det i viloläge, men med din brännare är jag osäker. Kanske måste den först få startsignal så att startbilden med brännare och skala under syns. I så fall drar du ur skruvens kontakt så den inte matar fram pellets.
När flamvakten ser ljus skiftar skalan färg beroende på hur stakt ljus det är.

Startdosen påverkas inte av bränslejusteringar. Den är tidsbestämd i programmet.

Om du har en normalstor villa på 100 - 250 m2 räcker det köra på enbart låg effekt, lämpligen c:a 15 kW vilket spar på brännarröret.
Man justerar in brännaren på följande sätt:
Effekten mäter man genom att väga pelletsen som matas fram under exakt 6 minuter med brännaren i drift i lågläge. Du underlättar mätningen genom att "kallköra" brännaren.
Dra ur skruvens stickpropp.
Dra ur flamvakten och belys den med en lampa.
Vrid upp termostaten för att få igång brännaren.
Vänta tills brännaren passerat startmomentet och går in i normal lågeffektdrift .
Nu kan du hålla på och labba så länge du vill.
Samla upp pelletsen i en plastpåse istället för att låta den gå ner i brännaren.
Sätt i skruvens stickpropp och låt den dosera pellets under exakt 6 minuter.
Dra ur skruvmotorns sladd mellan mätningarna.
Väg plastpåsen på en digital hushållsvåg. Vikten i kg x 4,8 kW/kg x 10 = inmatad effekt x 0,9 = avgiven effekt.
När man justerat in önskad effekt, t.ex. 15 kW = 0,35 kg, sätts allt på plats och fläkten justeras med rök-metoden. Notera sedan vikten för framtida behov.

Fördelen med att veta vikten/6 min är att när en ny pelletsleverans används, kontrollerar man frammatad vikt och justerar ev. till samma vikt som tidigare. Fläkten rör man inte, för är vikten densamma blir också bränsle/luftblandningen densamma och förbränningen blir optimal.
Skadar inte att kontrollera matningen någon gång ibland om sotet på eldstadsväggarna blir ljusare.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Pokrax
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 18 sep, 2019 16:57

Re: Viking Bio 200 problem

Inlägg av Pokrax »

Ställer in brännaren med den metoden när jag rengjort förråd och skruv, "tyvärr" blev det lite varmare ute nu så det går inte åt så mycket pellets.

Så här ser det ut i brännarröret efter att den försökt tända och misslyckats
Bild
Motdragsluckan
Bild
Översikt pannan
Bild
Förrådet
Bild
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Viking Bio 200 problem

Inlägg av Stegatorparn »

Ser direkt att pelletsen inte täcker över tändelementets hål i bakre gaveln, vilket orsakar tändproblem.
Häng tillbaka pelletsbromsen, så kommer tändproblemen förhoppningsvis vara över.
Börjar det bygga upp i fallröret, minskar du bränslet lite, eftersom det är obalans mellan bränsle och luft. Det brinner inte upp i samma takt som det matas in. Brännaren går fet som vi säger och det blir synlig rök.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Viking Bio 200 problem

Inlägg av GoForIt Pellets »

Vad är det för silo du har? Hemmabygge?

Är det 2,5 meters skruven du använder? Den ger enligt återkommande återkoppling ojämnare matning än 1,5 meters standard.

Sedan har du lång vertikal fallväg för pelletsen = Den åker ner i hög hastighet i fallröret.
Går det att göra den flackare, så rullar pelletsen ner saktare och hamnar lättare där den ska vara.

Och sätt tillbaka bromsen som Stegatorparn redan skrivit..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Pokrax
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 18 sep, 2019 16:57

Re: Viking Bio 200 problem

Inlägg av Pokrax »

Pelletsbromsen dithängd igen, sedan dess har den gjort fyra starter utan problem!! Har inte byggt på upp i fallröret ännu.

Förrådet är hembyggt, rymmer ca 20 säck från helt tomt och fungerade bra till den VB20 som användes tidigare. Om jag sänker skruven vid brännaren blir vinkeln fel. Kan man kapa av skruven och flytta förrådet närmare? Mer plats för pellets i pannrummet och skruven skulle hamna lägre vid brännaren utan att ändra vinkeln. Inte full koll på hur skruven ser ut invändigt, röret verkar vara typ avloppsrör i plast. Ojämn matning är bara förnamnet, för mig som kommer från bilvärlden kryper det nästan i kroppen när jag tänker på hur snålt/fett brännaren måste gå ibland med tanke på skillnaden i dos. Är säkert ingen fara med tanke på att en liten dos brukar följas av en lite större dos, men ändå.

Har inte justerat bränsle/luft ännu, vill göra rent förrådet innan. Eventuellt även flytta förrådet.
Skriv svar