Pellmax VX + viking bio 20 begagnat

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
profilnamnet
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 25 jun, 2019 18:10

Pellmax VX + viking bio 20 begagnat

Inlägg av profilnamnet »

Hej hej, jag kör nu ovan nämnda kombination. Har läst lite här på forumet angående start/stop, kan någon bara bekräfta:

Om jag ställer den högra (tempvredet för pellets, på pannan) vredet på ca 72 grader, så startar pannan vid 64 grader och går till 80 grader?
(Alltså startar vid minus 8 grader från inställt, och går till plus 8 grader från inställt)

Det var lite språkförbittring som gjorde mig osäker, här i hemmet, men forumet verkar förklara som jag nyss skrivit!

Nummer 2: Inte ens med tempgivare inkopplad på brännaren kan jag öka spannet mellan start och stopptemperaturen?
Alltså, inställningsmöjligheten på brännarens kretskort, steglöst vred som nu står på max som det nämns i manualen, 80 grader.

För rent hypotetiskt skulle JAG, helt rudis på pannor, vilja starta på 62 grader och låta den stoppa på 82 grader, som borde ge färre starter.
(Start vid 62, pannan tappar max 4 grader till vid vinter och högt uttag, elpatron inställd vid 55 grader som backup, värmer till 82 grader som efterblåses till 84 grader, kanske) Men så funkar det inte, utan det 16-gradiga spannet är vad som ställs in?

Nybörjare, alla konstruktiva svar välkomna, undvik att bråka på handhavaren (mig) // Profilnamnet
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pellmax VX + viking bio 20 begagnat

Inlägg av Stegatorparn »

Brännarens temperaturgivare har +/- 8° hysteres av inställt värde.
Panntermostatens hysteres känner jag inte till, men brännaren borde stanna vid inställd temperatur.
När du låter brännaren styras av egen givare, ska panntermostaten för pellets skruvas upp till max för att inte störa brännargivarens funktion.
Varken brännarens givare eller panntermostatens hysteres går att justera.
Man kan komplettera med en elektronisk termostat med valbar hysteres t.ex. Fox 1004 eller liknande.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
profilnamnet
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 25 jun, 2019 18:10

Re: Pellmax VX + viking bio 20 begagnat

Inlägg av profilnamnet »

Okej, ordet "hysteres" är nytt för mig, är det 'arbetsområde' eller 'avvikelse' som menas?
Om det är 'arbetsområde' så är det lätt att förstå.

Jag har ingen egen givare på brännaren (det hade jag på gamla pannan ctc 1100 som behövde starta snabbt med endast liten växlare för VV)
Betyder det att jag ska vrida pelletsvredet till max på pannan (det är den enda "termostat" jag kan manipulera, kretskortet har ingen likt brännarens)??
På brännarens kretskort står pellets på max, 80 grader.

Brännaren är kopplad enligt värmebaronen för "pellmax med viking bio brännare", d.v.s. samma märke på båda..

Det ska brinna nån vecka innan röris kommer och justerar, tänkte lära mig lite.
Tack för svaret.

Använd INTE citera knappen vid svar rakt under det inlägg som avses, forumet blir då både svårläst och oöverskådligt, använd svara knappen. Citeringen borttagen. / Roli Moderator
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pellmax VX + viking bio 20 begagnat

Inlägg av Stegatorparn »

Hysteres är temperaturskillnaden mellan brännarens stopp och start.
Är brännarens temperaturgivare inte ansluten, ställs pannans termostat för brännare på den temperatur som önskas, t.ex. 80°C.
Temperaturinställningen på brännarens kretskort har ingen funktion när givare inte är ansluten.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
profilnamnet
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 25 jun, 2019 18:10

Re: Pellmax VX + viking bio 20 begagnat

Inlägg av profilnamnet »

Tänkte bara citera dig och nämna att jag har en ny tråd på gång, men problem med elpatronen som går igång vid fel tillfälle.
Du svarade bra i den här tråden så kanske du har fler tips att dela.
Tack vare ditt tips om startfördröjning så har pannan nästan bara startat en gång om dagen nu under lågsäsong, snacka om skillnad mot en ctc1100 med startsensor vid varmvattenuttag. Jag är en bit under 10'000 spänn för värme och vatten om året nu. Helnöjd.

Använd INTE citera knappen vid svar rakt under det inlägg som avses, forumet blir då både svårläst och oöverskådligt, använd svara knappen. Citeringen borttagen. / Roli Moderator
Skriv svar