Igensatt roster, Varför?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
r.eklund
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 18 jun, 2019 10:41

Igensatt roster, Varför?

Inlägg av r.eklund »

Hej där i sommarvärmen.

Lite fel tidpunkt att ställa frågor här kanske men jag testar iaf.
Har länge haft problem med att min brännare "slaggar" igen rostret efter några dagar, typ 2-3 när det var kallt och nu på sommaren kanske en gång i veckan.
Bytte rören till några som är i stort sätt nya om man jämför med mina gamla bubbliga som jag trodde vara problemet men det blev ingen större skillnad.

Jag bifogar bild.
Varför blir det så här? Vad gör jag för inställning för att det inte ska ligga kvar så mycket på rostret som snabbt ger misslyckad start sen efter ett par dagar trots att det är sommar och knappt brinner i pannan nu?

Edit:
Kan inte bifoga bild, hur gör jag haha...
Panna CTC 2200
Brännare Viking Bio 20 årsmodell 2007
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Igensatt roster, Varför?

Inlägg av Stegatorparn »

För att infoga en bild, laddar du upp den till en bildsajt som t.ex. Forumbilder.se och kopierar en lämplig BBCode-länk som du klistrar in i ditt inlägg.

Igensatt roster kan bero på dålig pellets eller att brännarens injustering inte är optimal.
Hur man gör en injustering har beskrivits i ett flertal trådar bl.a.
https://www.pellets.info/viewtopic.php?f=12&t=18834
https://www.pellets.info/viewtopic.php? ... 17#p167014
https://www.pellets.info/viewtopic.php?f=12&t=18460
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
r.eklund
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 18 jun, 2019 10:41

Re: Igensatt roster, Varför?

Inlägg av r.eklund »

Oj tack för snabbt svar det var inte väntat så här i sommarvärmen. :)

Jag var nog lite otydlig, jag har ställt in brännaren efter info från sidan här med startdos och matningsmängd 6 min osv. Kör på låg effekt.
Fick nån skitpellets i förra lev då det var svårt att få tag i pelletsen så gjorde en inställning då för den fyllde upp hela matarröret men kanske får kolla det igen med nya rör nu.
Men problemet har varit samma innan rörbyten men kanske är det skitpelltes iaf som ställer till det.

Jag har en fundering också på en gång. När det gäller fläkten osv så är det skorstensröken man ska kolla som jag fattar men vissa skriver "fått till en gul och fin låga" men hur ser man det? Är det när man tittar ner i matarröret bara eller?

Tror jag ska få till en bild här.
Bild
Panna CTC 2200
Brännare Viking Bio 20 årsmodell 2007
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Igensatt roster, Varför?

Inlägg av Stegatorparn »

Jag känner igen det där rostret. Har också råkat ut för liknande pellets som förmodligen innehåller en kådrik råvara.
Det kanske kan hjälpa något att öka fläkten lite så temperaturen i fyren blir högre, men samtidigt tar det på stålet i roster och rör vilket inte är bra.
Är en avvägning man får ta ställning till.
Kan vara värt ett test på ett par körningar för att se om det överhuvud taget har någon effekt.

Svårt att se på lågan och avgöra förbränningen. Pannan måste ha inspektionsglas som oljepannor hade förr. Öppnar man en lucka påverkas förbränningen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
r.eklund
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 18 jun, 2019 10:41

Re: Igensatt roster, Varför?

Inlägg av r.eklund »

Okej ja det kanske har med taskig pellets att göra ändå, får väl sota ur oftare tills den här sista pallen är slut så får vi se sen om det blir annorlunda när det blir dags för ny. Det är ju inget jätteproblem under sommarn direkt.

Tack för input och ha en skön sommar :)
Panna CTC 2200
Brännare Viking Bio 20 årsmodell 2007
Skriv svar