Injustering pelletsbyte

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
hjerpe
Prima virke
Inlägg: 52
Blev medlem: ons 27 sep, 2006 13:27
Ort: Tjörn

Injustering pelletsbyte

Inlägg av hjerpe »

Hallå pelletsexperter. Nu var det längesedan jag var inne i det här forumet då min anläggning fungerat bra i många år. Med anledning av den pelletsbrist som pågår just nu valde jag att köpa på mig ett gäng pallar från Laxå istället för scandbio som jag hittills alltid kört.

Min första reflektion var att Laxåpelletsen innehåller väldigt mycket mer spån än vad jag är van vid. Jag har också noterat en stor skillnad i sintring, något som jag inte upplevt tidigare. Vad säger ni, ska jag våga mig på en egen injustering eller behöva ge mig på en professionell injustering med tillhörande kostnad?

Med tanke på kvaliteten på Laxån är jag lite snål för att vilja bränna en massa servicepengar på injustering om jag ändå ska gå tillbaka till Scandbio men samtidigt vill jag inte förstöra brännaren.

Med er expertis, vad skulle ni rekommendera?
VB Comet + VB Viking bio. Murad skorsten, drygt 8 m. 166+100m2 lättbetonghus i fem halvetage.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Injustering pelletsbyte

Inlägg av Stegatorparn »

Jag har kört bulk från Laxå i flera år men den senaste leveransen jag fick i början på januari var full av spån som i dina säckar.
Dom har nog malt ner och pressat den skit dom fått tag i.
Min brännare har en kalibreringsfunktion som har fungerat klockrent hittills, men nu måste jag höja matningen med 20% för en vettig förbränning.

En Viking Bio är hopplös att ställa in med instrument pga den ojämna matningen. Jag vet, för jag har provat. Hade en sådan brännare i nio år.
Bättre att spara pengarna och ställa in brännaren själv genom att väga driftdosen som matas fram under 6 minuter så man vet effekten vid låg effekt och sedan justera fläkten med hjälp av rök/icke rök-metoden som har beskrivits i ett flertal trådar.
Vid hög effekt justerar man först in matningen med rök/icke rök-metoden innan driftdosen vägs upp.

När driftdosen är känd, noterar man den och ställer in samma vikt när man får en ny leverans eller när det blir problem t.ex. med spån.
Sedan är injusteringen klar med den nya pelletsen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar