Rostret slits nu ut mycket snabbare?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Jimmyxn
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 30 jan, 2017 12:55
Ort: kristianstad

Rostret slits nu ut mycket snabbare?

Inlägg av Jimmyxn »

Hej,

Vi har en Värmebaronen Comet pellets panna med en Viking BIO 20 brännare. När vi flyttade till huset för 4-5 år sen så fanns det 1 st roster, detta såg ut att kunna vara original versionen men vi vet tyvärr inte. Under 3 års tid så slets själva gallret ut, d.v.s vingarna blev tunnare och tunnare tills det blev hål. Vi bytte då ut mot Värmebaronen original roster som såg lika dan ut men som slets MYCKET snabbare. Efter 6-8 månader så hade ändplåten slitets ner så pass att den inte kunnde hållas på plats. Själva galler delen hade då fortfarande bra med gods kvar. Vi bytte till ett annat original roster men kunde se att ändplåten slets snabbt även på denna, så vi monterade då in pellets läppen i brännaren som ska se till så att pelletsen inte studsar in i askfatet. Detta verkar dock göra minimal skillnad?

Så frågan är då hur det kan skilja så så mycket? Är det tecken på att något i brännaren är slitet eller är det rostret som helt enkelt är av sämre kvalité?
Pelletseldare sen 2015. Panna : Värmebaronen Comet (El/Olja/Pellets) med TIGEX, Brännare : Viking Bio 20 installerad 2008, renoverad(Yttre/innre brännarrör, packningar, gavel) 2016. Pellets : Svenska Derome á 16 kg/påse Förråd : Vecka.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Rostret slits nu ut mycket snabbare?

Inlägg av Stegatorparn »

Stålkvalitén i rostret har en viss betydelse, men i första hand ska du kontrollera att brännaren inte går med lite för stort luftöverskott.
Enklast gör man det genom att notera sotets färg på pannans eldstadsväggar, alltså på sidorna, inte rakt fram. Färgen ska ha en mörk mellangrå färg, inte vit och inte svart.
Vit färg = stort luftöverskott
Svart färg = luftunderskott.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Jimmyxn
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 30 jan, 2017 12:55
Ort: kristianstad

Re: Rostret slits nu ut mycket snabbare?

Inlägg av Jimmyxn »

Aha, ja väggarna och turbolatorerna är ganska vita. Dock är sotet som sugs upp till stora delar svart, iallafall på ytan. Är det Tigex man justerar så att lyckan stänger sig mer?

Citering av ovanstående inlägg borttaget. / Roli moderator
Pelletseldare sen 2015. Panna : Värmebaronen Comet (El/Olja/Pellets) med TIGEX, Brännare : Viking Bio 20 installerad 2008, renoverad(Yttre/innre brännarrör, packningar, gavel) 2016. Pellets : Svenska Derome á 16 kg/påse Förråd : Vecka.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Rostret slits nu ut mycket snabbare?

Inlägg av Stegatorparn »

Nej, Tigex´en ska du inte röra om den är rätt inställd. Den kan inte påverka brännaren.
Kör brännaren med låg effekt ska fläkten minskas lite med blå ratt och går den på hög effekt ska matningen ökas lite med grön ratt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Jimmyxn
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 30 jan, 2017 12:55
Ort: kristianstad

Re: Rostret slits nu ut mycket snabbare?

Inlägg av Jimmyxn »

Här kan man se att ändplåten är ganska tilltygad medan gallren är i gott skick.

Bild

Äldre bild, numera står kurvan på 1,5.

Bild

Bild

Bild

Jag är inte så superhemma på alla inställningar, skulle du kunna guida vad det är jag ska göra? Var sitter ex blå och grön ratt?
Pelletseldare sen 2015. Panna : Värmebaronen Comet (El/Olja/Pellets) med TIGEX, Brännare : Viking Bio 20 installerad 2008, renoverad(Yttre/innre brännarrör, packningar, gavel) 2016. Pellets : Svenska Derome á 16 kg/påse Förråd : Vecka.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Rostret slits nu ut mycket snabbare?

Inlägg av Stegatorparn »

Du lyfter av brännarkåpan och i änden på kretskortet sitter tre rattar eller två om brännaren är äldre än 2006.
Den övre gröna är matningen och den nedre blå är fläktreglage vid låg effekt.
Hela justerområdet är c:a 3/4 varv, så det händer ganska mycket om man vrider för mycket. Justera bara någon millimeter i taget.
Man ökar medsols och minskar vid motsols vridning.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Rostret slits nu ut mycket snabbare?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag har aldrig haft några problem med att gallerfronten deformerats på det sätt du visar..

Mäter du vad du har för rökgastemperatur?

Sitter skyddsplattan ovanför tändelementet korrekt, och fast med skruv genom innerröret?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Jimmyxn
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 30 jan, 2017 12:55
Ort: kristianstad

Re: Rostret slits nu ut mycket snabbare?

Inlägg av Jimmyxn »

Jag ska ta lite foto på hur det ser ut men jag tycker ju att allt ser korrekt ut i brännaren. Var inte jätte längesen jag bytte massa delar där.

Vi hade sotaren på besök för någon vecka sen, han ansåg att pannan gjorde ett bra jobb. Förbränningen var god efter som man kunde sen vit sot på väggarna och den mer gråa/svarta sotet var inte fett vilket skulle tyda på att pannan behöver service. Nu menade han inte fett utan snarare att kolen kan se fet ut om det inte fungerar som tänkt.

Oavsett får jag se till att beställa ett par nya roster så man har reserv. Troligen väljer jag att köpa från någon av de som säljer eftermarknads roster på blocket, ska bara bestämma mig för vilket av dem jag ska prova.

När det gäller rökgas tempen, menar man den tempen som sitter inne bakom på röret upp mot skorstenen?
Pelletseldare sen 2015. Panna : Värmebaronen Comet (El/Olja/Pellets) med TIGEX, Brännare : Viking Bio 20 installerad 2008, renoverad(Yttre/innre brännarrör, packningar, gavel) 2016. Pellets : Svenska Derome á 16 kg/påse Förråd : Vecka.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Rostret slits nu ut mycket snabbare?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Återkoppla gärna vad du får för intryck av de "pirat" roster du köper.

Rökgastempen bör mätas före dragbegränsaren, som ju späder ut med friskluft.

På VB JOKER/COMET sitter den normalt i anslutningsröret från pannan, före övergången till den liggande kanalen.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Jimmyxn
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 30 jan, 2017 12:55
Ort: kristianstad

Re: Rostret slits nu ut mycket snabbare?

Inlägg av Jimmyxn »

Jag valde att köpa det dyrare som är svetsat, har dock inte fått det än men vad jag förstår så ska det i regel hålla flera år. Tyvärr är jag rädd för att det inte gäller i min panna dock.

Här är en del bilder på hur roster, inntre-, yttre- brännarrör, samt själv uppsamlingen : https://imgur.com/a/ndVUAoi

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Pelletseldare sen 2015. Panna : Värmebaronen Comet (El/Olja/Pellets) med TIGEX, Brännare : Viking Bio 20 installerad 2008, renoverad(Yttre/innre brännarrör, packningar, gavel) 2016. Pellets : Svenska Derome á 16 kg/påse Förråd : Vecka.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Rostret slits nu ut mycket snabbare?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Det ser närmast identiskt ut i min panna, men jag har aldrig haft de skadorna på rostergrinden.

Fick du fram någon rökgastemperatur?

Hur hög skorsten har du? Tigex 25 har ju sina begränsningar..

Tittar på hålen för lufttillförseln från fläkten. När man bytte till nya, tjockare röret skulle ju den isoleringen korrigeras. Vet du om det är gjort? Tänker om din luftström blir mer centrerad över rostret annars?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Jimmyxn
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 30 jan, 2017 12:55
Ort: kristianstad

Re: Rostret slits nu ut mycket snabbare?

Inlägg av Jimmyxn »

Jag har varit i kontakt med Värmebaronen där man sagt att om pannan kör i högt läge, skruva ner bränslet, om panna kör i lågt läge, skruva upp fläkten.

Såhär ser det ut :

Temperatur ut till radiatorer
Bild

Inställningar på kontrollpanel, precis skruvat ner kurvan och Värme en aning
Bild

Jag misstänker att det är denna som mäter rökgas?
Bild

Som max går den till ca 140 under bränning
Bild

Här kan man se att pannan kör i hög effekt läge
Bild

Här är rattinställningarna, jag har nu ändrat den gröna(bränsle) så den pekar enligt rött sträck
Bild

Under bränning står Tigex såhär. Systemet har fungerat utmärkt tidigare så det bör inte vara problem med skorstenshöjd i samband med Tigex
Bild

Ventilationen i pannrummet
Bild

Har inte gjort några förändringar i ventilationen merän att det nu är rengjort.
Bild

Vilket rör pratar vi om? Jag har bytt inner och ytter rör på själva brännaren men de såg ut att ha samma godstjocklek som det som satt där tidigare. Jag har inte justerat brännaren tidigare merän allmän rengöring av fläkt o liknande.
Pelletseldare sen 2015. Panna : Värmebaronen Comet (El/Olja/Pellets) med TIGEX, Brännare : Viking Bio 20 installerad 2008, renoverad(Yttre/innre brännarrör, packningar, gavel) 2016. Pellets : Svenska Derome á 16 kg/påse Förråd : Vecka.
Jimmyxn
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 30 jan, 2017 12:55
Ort: kristianstad

Re: Rostret slits nu ut mycket snabbare?

Inlägg av Jimmyxn »

Efter en körning ser det ut på följande vis i röret
Bild

Tyvärr har jag ingen bild på hur kakan som man hittar här efter 1 veckas körning ser ut, men jag skulle säga att den täcker 1/3 av höjden på röret och ligger från rostret fram till kanten, dock inte någon nämnvärd mängd på själva rostret. Det ser ändå ut som att fläkten gör sitt, jag förstå att den inte klarar av att blåsa bort det som ligger precis bakom rostret.

Jag provade skruva ner bränslet ytterligare enligt följande
Bild

Det låter ju som att den matar på väldigt mycket pellets men det ligger runt lika mycket inne i uppsamlaren som ni ser på fotot ovan.
Pelletseldare sen 2015. Panna : Värmebaronen Comet (El/Olja/Pellets) med TIGEX, Brännare : Viking Bio 20 installerad 2008, renoverad(Yttre/innre brännarrör, packningar, gavel) 2016. Pellets : Svenska Derome á 16 kg/påse Förråd : Vecka.
Jimmyxn
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 30 jan, 2017 12:55
Ort: kristianstad

Re: Rostret slits nu ut mycket snabbare?

Inlägg av Jimmyxn »

Har pratat med Värme baronen som nu hänvisar mig till en rörläggare för att få pannan kalibrerad. Utan att specificera så nog så har jag fått tillbaka ett pris från rörläggaren på 1500-2000 kr om det endast handlar om en justering.

Om inte här finns fler råd får jag nog ta det erbjudandet även om det mycket troligt kan resultera i utebliven åtgärd.
Pelletseldare sen 2015. Panna : Värmebaronen Comet (El/Olja/Pellets) med TIGEX, Brännare : Viking Bio 20 installerad 2008, renoverad(Yttre/innre brännarrör, packningar, gavel) 2016. Pellets : Svenska Derome á 16 kg/påse Förråd : Vecka.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Rostret slits nu ut mycket snabbare?

Inlägg av Stegatorparn »

Du kör ju på hög effekt och då är det bara möjligt att justera pelletsmatningen.
Många justerar matningen efter synlig rök i rökkanalen efter pannan genom att öppna dragbegränsaren och lysa in med en ficklampa.
Man ökar matningen sakta i små steg tills det blir synlig rök i kanalen och sedan minskar igen tills röken precis försvinner.
Då har man kommit tillräckligt nära en optimal förbränning. Vänta 4-5 minuter mellan justering och observation.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar