Viking bio avsvalningsfas

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Nordin
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: tor 10 dec, 2015 15:40
Ort: Sollefteå, Västernorrland

Viking bio avsvalningsfas

Inlägg av Nordin »

Halloj gott folk!

Hoppas ni har det varmt ute i stugorna, har ett problem som övergår mitt förstånd.
Sedan i våras har avsvalningsfasen inte fungerat men eftersom det blev varmare ute och brännaren stängdes av så glömde jag av att kolla det och tagit tag i det igen.

Trodde att själva temperaturgivaren gett upp, är ingen mästare på el men enligt mina bedömningar var den kass, köpte ny som kom i brevlådan idag. Kopplade glad i hågen in den, stått nere i pannrummet en hel driftsfas nu men slår ändå ifrån på pannans överhettningsskydd.

Notera att det funkat klockrent i de dryga två vintrar vi bott i huset men att det helt utan vidare bara sluta fungera.
Pannan är en ctc 1200 family

MVH Daniel

Ointressant vilken telefonmodell som inlägget är skrivet på, ta gärna bort det automatiska inlägg. Uppgiften borttaget. /Moderator
Ctc 1200 Family, Viking Bio 15-20kW.
Värmer 110 boyta + 90 biyta
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Viking bio avsvalningsfas

Inlägg av Stegatorparn »

Vilken temperatur hade pannan när överhettningsskyddet slog ifrån?
Vilken temperatur är brännaren inställd på?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Nordin
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: tor 10 dec, 2015 15:40
Ort: Sollefteå, Västernorrland

Re: Viking bio avsvalningsfas

Inlägg av Nordin »

Strax över 80°C skulle tippa på ca 82-83°C
Ctc 1200 Family, Viking Bio 15-20kW.
Värmer 110 boyta + 90 biyta
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Viking bio avsvalningsfas

Inlägg av CPMS »

Var inte den där kopplad över gamla drifttermostaten också? Någon som ställt ner den?

Annars får du väl testa att ställa ner brännarens temperatur och se om den öht bryr sig om den.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Nordin
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: tor 10 dec, 2015 15:40
Ort: Sollefteå, Västernorrland

Re: Viking bio avsvalningsfas

Inlägg av Nordin »

Jo precis det stämmer, har vrede på den fram och tillbaks utan någon större framgång, får inte avsvalningsfasen att komma igång utan den slår bara ifrån.
Gula vredet i brännaren står på strax över 70°C om jag inte missminner mig, kikar då jag kommer hem.

Använd SVARA knappen vid svar rakt under det inlägg som avses, så blir forumet mer överskådligt och lättläst. Citeringen borttagen. / Moderator
Ctc 1200 Family, Viking Bio 15-20kW.
Värmer 110 boyta + 90 biyta
Uffebiker
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 08 feb, 2010 17:55

Re: Viking bio avsvalningsfas

Inlägg av Uffebiker »

Hej
Fick du ngn rätsida på detta, jag har precis råkat ut för samma fel
CTC 1100 + VikingBio20
Skriv svar