Konstigt beteende vid avslutningsfas...?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Farenheit
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 02 feb, 2018 13:01

Konstigt beteende vid avslutningsfas...?

Inlägg av Farenheit »

Jag har en Viking Bio 20 (från 2005) med en panna som heter Nibe City Vx. Jag kör på låg effekt, har dock inte mätt upp riktigt mängden av pellets som den matar varje gång under en körning.
Pannvredet står på 80C och den stannar ungefär vid 83-84C. Så lite differens. Kanske inte mäter helt exakt.
Jag har en tidfördröjning på ca 45 minuter för längre gångtider. Då sjunker pannan ned till ca 68 grader innan brännaren går igång.

Men nu till ett annat problem eller fenomen. Jag kollade beteendet på brännaren när pannan närmade sig 80C.
Mycket riktigt stängde den av sig kring 83C. Lampan som indikerar att brännare är aktiv (en gul lampa på pannan) släcktes ned. Fläkten på brännaren körde på max fart en stund för att blåsa ut det sista askan på rostern antar jag. Men eftersom i det ögonblick så matar skruven vidare pellets en kort stund och pellets ramlar ned i röret och pelletsen antänds eftersom det fortfarande är lite låga kvar. Men fläkten kör en stund och det är fullt blås och det är en rejäl flamma från brännaren. Jag tittar på panntermostaten så länge fläkten kör på för fullt. från ca 80C till ca 90C. Efter en stund stannar fläkten och avsvalningsfasen börjar blinka. Fläkten kör igång lite då och då med lite tidsmellanrum. Vilket är normalt.

Men det som jag undrar lite om detta är ett normalt beteende för brännaren? Tanken är väl att när pannan ger signal att brännaren ska lägga av så ska väl inte fläkten dra på med fullt blås och pannan ökar nästan 10C? Jag vet inte om detta sker varje gång beroende på hur mycket pellets det ligger kvar på rostern. Det är nog lite olika varje gång eftersom det är lite ojämn matning. Skulle detta hjälpa om jag använde mig av panngivaren som är inkopplad i brännaren? Så den styrs av pannans temperatur istället för brännaren?
Viking Bio 20
Nibe City VX
114 kvm boyta
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Konstigt beteende vid avslutningsfas...?

Inlägg av Stegatorparn »

Brännaren verkar fungera som den ska enligt din beskrivning.
När panntermostaten slår ifrån vid uppnådd temperatur, stoppas pelletsdoseringen.
Brännaren går in i avsvalningsfas, effektdioden blinkar en lång och två korta.
Fläkten går med högsta hastighet tills 90 sekunder har gått efter att låga inte registreras.
Därefter går fläkten i fyra korta intervaller för att all glöd ska brinna ut.
Först då slocknar den blinkande effektdioden och endast driftindikeringsdioden är tänd.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Konstigt beteende vid avslutningsfas...?

Inlägg av GoForIt Pellets »

På de flesta pannor brukar det finnas en liten differens mellan temperaturinställningen på termostaten och vad termometern visar. Traditionellt anser man att termostaten är mest att lita på.

Risken med tidsfördröjning på en panna av växlartyp är ju brist på varmvatten och brist på effekt, om någon ex. skulle vrida på duschen samtidigt som shuntstyrningen kallar på högre temperatur till elementen. I manualen till brännaren brukar det anges att funktionen ej är lämplig i detta fall.

Fenomenet du beskriver låter märkligt. Det kan ju hända att pellets av egen kraft trillar ner i samband med avsvalningsfasen, och brännaren på nytt indikerar låga, men skruven ska ju inte snurra. Enda tanken är om brännaren möjligen kan ha gått mycket länge och gjort en egen omstart. Detta finns beskrivet i manualen.

Fläktens effekt under avsvalningsfasen är inte stark nog för att klara av att blåsa rent rostret, utan tanken är mer att släcka lågan, svalna av röret och pressa ut så mycket det går av den kvarvarande värmen.

En bieffekt av att använda panntemperaturgivaren är att brännarens säkerhetssystem inte fungerar som tänkt.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Skriv svar