Inställning tidsfördröjning??

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Farenheit
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 02 feb, 2018 13:01

Inställning tidsfördröjning??

Inlägg av Farenheit »

Jag har tidsfördröjningen inställd. Men det verkar som brännaren lyser Driftläge direkt?
Är det någon annan inställning som måste göras också som några switchar? Har tittat lite på forumet men det var lite olika svar på detta. Jag tycker brännaren går lite för ofta.

Pannan går ned till ca 80 grader då startar brännaren och kör upp pannan till ca 90 grader. Mellan de lägena så har jag en framledningstemperatur på ca 45 grader. Vilket jag tycker är helt okej.

Den startar lite för ofta tycker jag när vi ändå har bra med temperaturen i rummen.
Viking Bio 20
Nibe City VX
114 kvm boyta
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Inställning tidsfördröjning??

Inlägg av Stegatorparn »

Det beror på vilken årsmodell du har. Brännare från 2011 behöver bara ställas in med den röda ratten.
Tidigare versioner med röd ratt behöver ställa switch 1/3 i läge ON för att aktivera fördröjningen.
Versioner utan röd ratt har en fast fördröjning på 30 min som aktiveras med switch 1/3.

Varför driva upp pannan till 90°? Blir ju högre värmeförluster och kostar mer pellets.
80° borde väl räcka.

Med brännarens panngivare (tillbehör) får du 16° hysteres.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Farenheit
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 02 feb, 2018 13:01

Re: Inställning tidsfördröjning??

Inlägg av Farenheit »

Jag är nybliven ägare av Viking Bio. Vet inte riktigt vilket årtal det är. Ska kolla detta direkt.

Har aldrig kört med pellets innan. Det har ju fungerat innan. Men var nog pillade lite för mycket i början och glömt av inställningarna.

Men tack för tipset med panntemperaturen. 90 grader känns lite högt.
Viking Bio 20
Nibe City VX
114 kvm boyta
Skriv svar