Viking bio 35. Någon som har provat denna?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
MatsA
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: sön 16 feb, 2014 10:38

Viking bio 35. Någon som har provat denna?

Inlägg av MatsA »

Jag behöver en större brännare till min panna och funderar på Viking Bios 35a. Är det någon som känner till denna eller rentav har en egen?
Uppvärmd yta 800 m2. Byggd 1890. Viking Bio 20. Panna gammal ca 80kwh. Oljetank på 6 m3 som pelletsförråd med 3 meter 90 mm flexibel skruv till mellantank 300 liter och sen till brännaren Viking Bio 20. 750 liter acctank. Ingen beredning av varmvatten.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Viking bio 35. Någon som har provat denna?

Inlägg av GoForIt Pellets »

I princip är väl Viking Bio 35 en förväxt Viking Bio 20. De har ju t.ex. samma kretskort och styrkrets.
Den verkar numera levereras med Tändrör efter samma princip som in Viking Bio 200.

Jag tror inte denna modell har levererats i särskilt stor upplaga, då den ju är för stor i de flesta villainstallationer. Men med dina förutsättningar kanske den är helt rätt.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Viking bio 35. Någon som har provat denna?

Inlägg av Eldvin »

Jag har justerat en 35:a. Och de funka presis som på lillebror 20. Så de är bara storleken som skiljer.
MatsA
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: sön 16 feb, 2014 10:38

Re: Viking bio 35. Någon som har provat denna?

Inlägg av MatsA »

JA jag tror att denna kan fungera för mig. Och då kan jag behålla hela min pelletsmatning och elanslutning med antar jag eftersom du säger att den ser likadan ut?
Uppvärmd yta 800 m2. Byggd 1890. Viking Bio 20. Panna gammal ca 80kwh. Oljetank på 6 m3 som pelletsförråd med 3 meter 90 mm flexibel skruv till mellantank 300 liter och sen till brännaren Viking Bio 20. 750 liter acctank. Ingen beredning av varmvatten.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Viking bio 35. Någon som har provat denna?

Inlägg av Eldvin »

Som jag ser det så ska de bara vara att byta. Om du inte har tempgivare från brännaren så kanske en sådan kan va bra att ha .
MatsA
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: sön 16 feb, 2014 10:38

Re: Viking bio 35. Någon som har provat denna?

Inlägg av MatsA »

Nu har jag bytt till en 35a. Och det var nästan bara att byta. Fallröret är något högre upp och hålet i luckan ( mellanplåten) fick göras större. Annars ingenting annorlunda. Varmare blir det med :)
Uppvärmd yta 800 m2. Byggd 1890. Viking Bio 20. Panna gammal ca 80kwh. Oljetank på 6 m3 som pelletsförråd med 3 meter 90 mm flexibel skruv till mellantank 300 liter och sen till brännaren Viking Bio 20. 750 liter acctank. Ingen beredning av varmvatten.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Viking bio 35. Någon som har provat denna?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Kul!
Hur verkar funktionen med tändrör? Snabbare?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
MatsA
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: sön 16 feb, 2014 10:38

Re: Viking bio 35. Någon som har provat denna?

Inlägg av MatsA »

Jag har inte klockat den mot den gamla (lilla) men visst känns den snabbare på uppstarten. Och tänk om den hade kunnat modulera fritt mellan låg o högeffekt efter behov...men jag återkommer med hur lång tid den kunnat gå utan att rengöra den. Den stannade tyvärr efter en vecka på grund av för liten startdos ( för mycket smul i pelletsskruven). Men efter knappt en veckas gång så såg den ren o fin ut. Rostret är betydligt grövre här och sätter nog inte igen sig i första taget....
Uppvärmd yta 800 m2. Byggd 1890. Viking Bio 20. Panna gammal ca 80kwh. Oljetank på 6 m3 som pelletsförråd med 3 meter 90 mm flexibel skruv till mellantank 300 liter och sen till brännaren Viking Bio 20. 750 liter acctank. Ingen beredning av varmvatten.
Skriv svar