VB+NIBE City

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Thomas_7i
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 07 jan, 2018 10:14

VB+NIBE City

Inlägg av Thomas_7i »

Håller på att gå i spinn på min kombo av pelletsbrännare och panna.
Det började med att jag kom hem till en helt död panna en dag, fanns ström fram till pannan men pannan var stendöd. Fine, tog dit en elektriker som konstaterade att någonting i pelletsbrännaren slår ut den lilla säkringen på kretskortet i pannan, så han kopplade ur den och lät pannan gå på elpatron.

Nu skulle jag börja kika lite på exakt VAD som är fel, läser lite om detta och börjar med att koppla ur saker, tar bort kopplingarna till tändelement och till fläkten, då löser säkringen inte ut, stoppar i tändelementet och säkringen fortsätter vara hel. Stoppar därefter i fläktens kontakt och då fullkomligen EXPLODERAR den stackars lilla säkringen. Nåja tänker jag, det är bara att byta då, sagt och gjort så byter jag säkringen, tar bort den där lilla adaptergrejen mellan fläkt och brännare. Då händer det absolut ingenting, säkringen är hel, men brännaren har inte en tillstymmelse till liv, inga lampor, ingenting.

Tar då en kik på säkringen igen och konstaterar att den är hel, men får till min förskräckelse se att en "bana"(ledning?) på kretskortet bokstavligen har brunnit av.
Så, den där säkringen på kretskortet i själva pannan förstår jag ju att den är ganska viktig då ingenting fungerar utan den. MEN, om jag inte är ute och cyklar så går det inte allt för många kontaktvägar från säkringen, kan man inte skita i säkringen på kretskortet och koppla förbi den med en extern säkring istället? Någon som vet? Eller är det bara köpa sig ett nytt kretskort och hoppas på att det håller?
Vad är det med brännaren som felar? Är det adaptern eller kan det vara fläkten? Eller kanske något annat?
Är just nu så trött på skiten att jag snart slänger ut alltihopa och installerar nya grejer, men inser att jag inte har råd och får ta ett steg tillbaka.

MvH Thomas
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: VB+NIBE City

Inlägg av Stegatorparn »

Frågan är om brännaren är rätt inkopplad från början.
Pannans säkring och kretskort klarar inte den höga ström som blir när tändelementet kopplas in. Därför måste brännarens svarta kabel kopplas in innan kretskortet, förslagsvis på L3 efter överhettningsskyddet och strömställare. Brännarens blå kabel kopplas till N i pannans anslutningsplint. Brun kabel ansluts till oljebrännaranslutning 9.

Vad det pannans säkring som exploderade så är brännaren troligen felaktigt inkopplad.
En avbränd kopparbana kan ersättas med en bit isolerad starkströmskabel.

Adaptern mellan fläkt och brännare måste vara inkopplad för att varvtalsregleringen ska fungera. Fläkten drivs av 24 volt som den får från transformatorn via kretskortet. Felet borde ligga i fläkten, adaptern eller dess kablage. Sedan finns ju risken att kortslutningen har överbelastat någon komponent på kretskortet.
Du får felsöka systematiskt och mäta dig fram till var kortslutningen är lokaliserad.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: VB+NIBE City

Inlägg av nyman »

Finns en gammal tråd om problemet. Kopplar man in brännaren till oljebrännaruttaget och vrider upp oljebrännartermostaten på Nibe City så går kortet i pannan sönder om tändelementet i brännaren kortsluter.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Skriv svar