Pellmax ub

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
johan_30
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: sön 15 jan, 2017 13:46

Pellmax ub

Inlägg av johan_30 »

Har hittat en begagnad pellmax ub 2 år gammal säljes utan brännare min tanke är eventuellt att koppla in en värmepump sen å så använda pellets å stöd elda med är detta nu ett bra alternativ? Hur är det å köra mot ack tank med pellets blir det dyrare i drift jämfört med panna utan ack tank?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pellmax ub

Inlägg av Stegatorparn »

Det blir lite större förluster att köra mot en acktank, jämfört med en komplett pelletspanna.
Som komplement till en värmepump och/eller solfångaranläggning som går mot en acktank, är det en god idé att kapa elkostnaderna när det är riktigt kallt ute.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
johan_30
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: sön 15 jan, 2017 13:46

Re: Pellmax ub

Inlägg av johan_30 »

Vad rekommenderar ni för laddomat mellan tank å panna. Diskutera lite med värmebaronen dom sa ren cirkulationspump kopplad till rökgastermostaten va säger ni om detta?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pellmax ub

Inlägg av Stegatorparn »

Tror jag inte på alls.
En cirkulationspump utan reglering av vattentemperaturen medför för kallt vatten till pannan som kan orsaka kondensation och korrosion och saboterar skiktningen i tanken.
Ett enkelt laddkoppel som Laddomat 11-30 med 60° termostat ger rätt returtemperatur till pannan.
Går också att bygga ihop av separata delar med Esbe´s VTC300 laddventil, pump och avstängningsventiler.
Laddpumpen kan styras att gå när brännaren går, med pannvattentermostat, rökgastermostat eller en kombination.
Jag styr min laddpump med brännaren och vattentermostat.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
johan_30
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: sön 15 jan, 2017 13:46

Re: Pellmax ub

Inlägg av johan_30 »

Okok ja får se va ja får med när ja hämtar den bör ju va någon form av laddomat med antar jag. En annan fråga är det 10% av systemets storlek som gäller till expansionskärl?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pellmax ub

Inlägg av Stegatorparn »

Ja, 10% gäller för slutet kärl och 5% för öppet kärl (på vinden).
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar