Vad är bäst? Panntempgivare eller oljetermostaten.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
gigbyte
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 22 okt, 2011 19:53

Vad är bäst? Panntempgivare eller oljetermostaten.

Inlägg av gigbyte »

Som topic lyder, vilket är bäst?

Ska man använda vikingens panntempgivare som ger 8c hyteres och att brännare reagerar på stora flöden....
eller ska man använda starpannans gamla oljetermostat som har en hyteres på 4c och köra med startfördröjning.

Nackdelen med panntempgivaren är att brännaren startar om man tex tvättar händerna för länge vilket ger fler starter/startdoser

Då vi är 2 i hushållet spelar det ingen större roll om man får vänta på varmt duschvatten osv.

Panna: VB Star
Brännare: VB Viking Bio
rumpmasen
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 02 feb, 2009 20:03
Ort: Dalarna

Re: Vad är bäst? Panntempgivare eller oljetermostaten.

Inlägg av rumpmasen »

Fördelar med att använda panntermostaten är ju att du kan stanna/stoppa brännaren genom att ställa ner termostaten på en lägre temperatur. I nästa steg kan du ju använda startfördröjningen i brännaren för att öka hysterisen. Har fått genom startfördröjning fått 8-9 graders hysteris innan brännaren startar på nytt.
Vill du gå ner till pannan och brännaren och se till brännaren för att serva den så vrider jag bara ner termostaten, så stannar brännaren och övergår till avsvalningsfasen. Då behöver jag inte stå och passa den när den står stilla. Bryt elen först innan du gör något!
Viking Bio + VB Star-pannan. Hus: 132kvm­²
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Vad är bäst? Panntempgivare eller oljetermostaten.

Inlägg av danei »

Startfördröjningen gör att varmvatten komforten blir sämre. En bra lösning är att ha en start och en stopp termostat. Har man intedet skulle jag köra på den inbyggda.
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Re: Vad är bäst? Panntempgivare eller oljetermostaten.

Inlägg av Abbe »

Du ska absolut köra på VikingBions tempgivare! Med den kan du också ställa panntempen om du vill justera. Den hysteriska varmvattenfunktionen går att få bort. Ring Värmebaronen så får du en "bios" utan funktionen, rekomenderas varmt...

mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
gigbyte
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 22 okt, 2011 19:53

Re: Vad är bäst? Panntempgivare eller oljetermostaten.

Inlägg av gigbyte »

Får man ett sådan bios gratis?

provade lite i går med startfördröjning med tyckte det tog lite lång tid samt att om man duschade så sjönk tempen alltför mycket så elpatronen gick i.....
Tack för alla svar!

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Re: Vad är bäst? Panntempgivare eller oljetermostaten.

Inlägg av Abbe »

Det kan jag inte svara på, jag fick en har jag för mig men det var ett bra tag sen och det funkade inte med funktionen alls hos mig. Även om brännaren precis slagit av så tände den omedelbart ifall man öppnade en varmvattenkran. Även om det kostar några spänn blir det ju snabbt värt det...

mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
rumpmasen
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 02 feb, 2009 20:03
Ort: Dalarna

Re: Vad är bäst? Panntempgivare eller oljetermostaten.

Inlägg av rumpmasen »

All den här varmvattenkomforten med startfördröjning beror ju alltid hur mycket man ställer ner den. Det behövs ju inte så många minuter. Var ligger spännvidden mellan tillslag på elpatronen och lägsta brännarens lägsta temperaturpunkt?
Men har du vikingens panntempgivare blir brännaren alltför nervös.
Viking Bio + VB Star-pannan. Hus: 132kvm­²
OPEC
Lärjunge!
Inlägg: 326
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 20:07
Ort: KRONOBERG SMÅLAND
Kontakt:

Re: Vad är bäst? Panntempgivare eller oljetermostaten.

Inlägg av OPEC »

Jag hade jättestora (mest mentala) problem med alltför hysterisk start av brännaren när
en skvätt varmvatten togs. Efter lite testande med att flytta runt mellan olika dykrör i pannan så har jag
hittat ett som inte alls ger dessa onödiga starter. Det kan vara värt att testa. Dykröret där tidigare överhettnings givaren satt var den jag fann bäst. Men det var i en CTC panna så det är säkert inte samma för dig.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Skriv svar