Roster kopia Viking Bio

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Ante_K
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 04 mar, 2009 20:08

Roster kopia Viking Bio

Inlägg av Ante_K »

Ser på blocket och här att det finns en del kopior på roster som är tjockare och ska hålla längre än original

Hur påverkas brännaren av dessa?

Känns som tändelementet för jobba hårdare för att tända pelletsen med dom tjockare rosterna.

Måste det inte vara en kant/gavel längst fram på rostert för att hålla kvar pelletsen?

Tacksam för info innan jag beställer en kopia

Mvh
CTC 1100 Ekonomi med Viking Bio Pelletsbrännare-05
lövet
Lärjunge!
Inlägg: 355
Blev medlem: lör 05 mar, 2005 17:07
Ort: Fristad Västra Götaland

Re: Roster kopia Viking Bio

Inlägg av lövet »

Funkar klockrent om du menar det som Lars-Inge säljer.

//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Roster kopia Viking Bio

Inlägg av GoForIt Pellets »

Det finns ju som sagt flera olika piratvarianter ute..

Jag har för mig att jag läst om någon som fick tändproblem med en piratvariant, möjligen på grund av för tjockt material..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Re: Roster kopia Viking Bio

Inlägg av Abbe »

De tjockare kan tända lite trögare men hos mig hjälpte det med att ställa om till högt drag. Dessutom är *allt* material kvar i rostret sen jag satte in det! :shock:

mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Joones
Stor entusiast!
Inlägg: 184
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 06:57
Ort: Degerfors

Re: Roster kopia Viking Bio

Inlägg av Joones »

Även jag fick tändproblem med piratroster. Det hjälpte med högdragsläget men helt bra blev det ej. Dock tror jag att det i mitt fall delvis beror på att jag ej har någon motdragslucka. Jag fick några misslycade starter i vintras då det var kallt. (alltid på natten). Dock har det fungerat problemfritt hela sommaren. En misslyckad start nu i höst en dag då det var väldigt blåsigt.

Jag har kör 8976kg sedan jag bytte till piratrostret. Det ser ut att hålla länge än. En av "gälarna" har böjt sig något i övrigt syns ingen nämnvärd förändring på rostret förutom lite fastbränd beläggning (jag skrapar endast rent det värsta med morakniv vid rengöring). Jag har gissningsvis fått misslyckad start två eller tre gånger sedan byte av rostret och ändring till läge för högt drag. Det händer ju även på brännare med orginalroster att de misslyckas med starten så det är svårt att säga att det beror på rostret.

Hur det påverkar tändelementet är lite svårt att avgöra. Jag har som sagt kört nästan 9ton med piratroster och jag har kört över 24ton sedan jag installerade brännaren som då var ca ett år. Gissningsvis har tändelementet hållit närmare 30ton. Men för säkerhetsskul så har jag ett element i reserv. Den dagen elementet ger sig kan man ju vara säker på att der är -25grader eller kallare.
Jag trodde ett tag i vintras att det var elementet som började ge sig så jag skaffade ett nytt. Men det pryder fortfarande pannrummsväggen.

På de 30 tonen har jag förbrukat 3 orginalroster och ett brännarrör av gamla typen. Det första rostret gick av. Det slängde jag efter bytet. Även roster nr 2 gick av efter ca 6ton. Det är svetslagat men jag har inte använt det sedan dess. Det tredje rostret var av en variant med ett extra hål borrat i det höll nästan 8976kilo sedan var gaveln på rostret slut.

Piratrostret ser ut att kunna hålla lika länge till kanske 8ton men sånt är ju svårt att gissa.

Piratrostren är ju inte så jättedyra så prova gärna funkar det för dig så lär du inte byta på länge om du har normal pelletsförbrukning. (Själv anser jag mig höra till storförbrukarna då det gäller uppvärmning av villa, drygt 9ton/år).

Jag kan gärna rekomendera Lars-Inges roster (ett sånt som jag har). Jag upllevde honom som mycket seriös och mån om att du ska bli en nöjd kund. När jag köpte mitt roster så dröjde det några dagar innan rostret kom. Så jag mailade och frågade vilken dag han skickade rostret Det han var onsdag och han hade skickat rostret på måndagen. Mitt gamla roster var sprucket och det var ca -20grader. Straxt där efter ringde han och berättade att han postat ännu ett roster i fall det första kommit bort på posten. Nästa dag (torsdag) låg båda rostren i brevlådan. Det tycker jag är att vara mån om kunden.

Hur väl rostret kommer att fungera i din brännare är ju svårt att lämna garantier på. Det måste du nog prova för att veta. Men läget för högt drag är bra att tänka på om det blir problem med tändningen
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
C.M.R.
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: ons 05 sep, 2007 22:35
Ort: HÄSSLEHOLM

Re: Roster kopia Viking Bio

Inlägg av C.M.R. »

Piratkopierade roster i all ära, men jag tvivlar på att de har tillstånd/licens från orginalfabrikanten,
dvs dessa roster är olagliga att sälja, och glöm därför garantier m.m. på brännare.
För att inte tala om vad som händer vid en eventuell brand,
hur ställer sig då försäkringsbolaget om de får reda på att rostret är utan tillstånd/licens från orginalfabrikanten ???
STOR ERFARENHET AV JANFIRE I MITT HUS 255kvm 2 vån med Janfire Pelletspanna (utan NH men med Flex-A)
Joones
Stor entusiast!
Inlägg: 184
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 06:57
Ort: Degerfors

Re: Roster kopia Viking Bio

Inlägg av Joones »

Jag tror inte att VB lämnar garanti på en brännare från 06 i alla fall oavsett roster. Jag tycker att det är mycket positivt att det finns pirattillverkade roster. Det kanske pressar VB till att nedlåta sig att tillverka ett roster som håller. Kan en bagare, konditor, busschaför, tandläkare eller va de nu må ha för yrken, tillverka roster som håller hemma i garaget så må väll VB:s utvecklingsavdelning kunna tillverka ett också.

Jag skulle gladeligen ge en hundralapp extra för ett orginalroster som håller mot att köpa ett pirat dito. VB lämnar väll inte ens ett års garanti på sina roster utan kallar dessa för förbrukningsdelar. Men det går att tillverka både brännarrör och roster som håller säker tre gånger så länge som VB:s.

Gällande försäkringsbolagens medverkan i att bevaka VB:s ekonomiska intressen är jag lite tveksam till. Det finns väl ingen lag som säger att man blir utan ersättning för att man har brutit mot någon lag. Om man inte uppsåtligt startar en brand eller krockar med bilen eller anmäler den stulen fast den inte är det. Hur skulle det då gå för alla som har avvikande däcksdimensioner på sin helfordonsgodkännda bil. Eller xenonkonverterade lampor eller som hade dimljusen på då de krockade eller som hade "parkeringsljus" i sina extraljus eller hade en trasig glödlampa eller saknade varningstriangel i bilen eller körde mot rött eller missade högerregeln eller körde 10km/h för fort. Eller körde bil fast de var trötta.

Ja visst jag har hört något om att om man kör berusad så kan man förlora ersättningen. Kanske är användande av piratroster att jämnställa med att köra onykter.

Däremot kan man nog vara ganska övertygad om att om försäkringsbolagen tycker att det börjar bli ett problem att betala ut stora summor pengar för hus som brunnit ner på grund av dessa piratroster så kommer de att reagera. Kanske kommer de även att reagera genom att ge användare av dubbfria däck högre försäkringspremier om de upplever att mängden olyckor på grund av dessa ökar. Då trots att det är fullt lagligt och helt i linje med vad vissa politiker förespråkar.

Det är inte VB:s ekonomiska intressen de bevakar utan sina egna gissar jag. Men när det gäller myndigheter eller försäkringsbolag eller andra som påstår sig tolka lagar så kaman aldrig vara säker. För då är det alltid mycket tyckande och personliga åsikter som påverkar. :roll:
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
OPEC
Lärjunge!
Inlägg: 326
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 20:07
Ort: KRONOBERG SMÅLAND
Kontakt:

Re: Roster kopia Viking Bio

Inlägg av OPEC »

Jag har ett piratroster som jag fick av en kompis som bytte ut pellets mot fjärrvärme. Det är i en tjockare plåt än mina båda VB roster. Piratrostret håller säkert längre än VB's, men jag vill ändå inte använda det eftersom det tar ganska mycket längre tid för brännaren att tända, och då slits ju tändelementet garanterat
ut fortare, dessutom hinner duschvattnet bli kallt innan brännaren puffat igång. Så nej, jag håller mig hellre till originalet eller möjligen till pirat med originalets dimensioner om sådana nu finns. Rostret brukar hålla ungefär 3-4 säsonger för mig, så den kostnaden tycker jag ändå är överkomlig.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
hosselompan
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 14 okt, 2006 07:41
Ort: skåne

Re: Roster kopia Viking Bio

Inlägg av hosselompan »

Jag har kört med Lars-Inges roster under tre säsonger nu och det är som nytt.
Inga tändningsproblem överhuvudtaget; för de som tror att den lilla extra massan i detta kraftigare roster skulle försvåra tändsekvensen, så kan jag rekommendera en avdammining av högstadiets fysikkurs.
Ni har andra problem helt enkelt.

Den skribent tidigare i tråden som påstår att det skulle vara olagligt att använda ett alternativt roster
bör lära sig att tänka innan hen talar; vilket nonsens.

Vidare vill jag å det varmaste även rekommendera samme tillverkares inre brännarrör,
lika gediget som rostret.
Nibe PB20 i nibe city vx 04
stereotypen
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 01 jul, 2012 21:53
Ort: Nässjö

Re: Roster kopia Viking Bio

Inlägg av stereotypen »

Kan du posta mer info här eller via PM om Lars-Inges Inre rör, då mitt är buckligt är det dags att byta.
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Roster kopia Viking Bio

Inlägg av Icecap »

Rent faktisk är det olagligt med piratroster - om de är skyddade! Det kan vara patent eller mönsterskyddad men är det ingen sådan skydd är det fritt fram!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Roster kopia Viking Bio

Inlägg av bergatorparen »

Det är väl som med bildelar, skulle jag tro: Man har ensamrätt i visst antal år, men efter det är det fritt fram för så kallade "pattern parts" - mönsterdelar som alltså inte föreger att vara originaldelar, men delar "passande" för den aktuella modellen. Nu har det roster som Värmebaronen själv producerar så många år bakom sig att "fridlysnings tiden" väl är över. Men ett varnande finger till alla med NYA Viking Bio: Använder man "ej originaldelar" kan garantin åsidosättas. För oss som har brännare där garantin är ett fjärran minne, är det ingen aktuell problemställning. Dock kör jag med VB originalroster. Det jag har inne nu är från 2009, och bortsett från att en liten bit har gått av i den främre luftslitsen, så är det helt okej. Lite granna slitage - som man kan förvänta - men inga skador.

Ur försäkringssynvinkel tror jag inte roster anses vara orsak till eldsvåda eftersom just det skulle vara svårt att bevisa i domstol. Elektroniska komponenter och komponenter med betydelse för brandsäkerhet såsom pelletsslang (ja, du läste rätt) och termoavkännare för fallrör skall däremot vara original eller motsvara samma specifikationer som original. Pelletsslang skall vara av en sort som smälter av utan att själv fatta eld för att hindra att eventuell bakbrand sprider sig till skruv och förråd. Men roster har jag svårt att se skulle kunna förorsaka eldsvåda medmindre det har en konstruktion som leder till tändningssvårigheter som leder till allvarliga gengasexplosioner som i sin tur leder till att stöga brinner ner - men det skall ärligt talat mycket till.

Vad skall man använda? Man använder det man känner förtroende för eftersom både rör och roster är fullt lagliga att sälja. Röret som säljs är en egen konstruktion som inte har annat gemensamt med VB röret än måtten och fästpunkter för roster och falläpp. Det föreger alltså inte att vara original, och därmed borde det inte finnas juridiska problem hellre. Själv använder jag original eftersom VB nu har bytt materialkvalitet i både roster och brännarrör.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
VH Baronen
Entusiast!
Inlägg: 107
Blev medlem: ons 13 apr, 2011 11:50
Ort: Västerhaninge

Re: Roster kopia Viking Bio

Inlägg av VH Baronen »

Kör också med original roster. Har hållt i två år nu och inga tecken på utmattning.
Värmebaronen, Viking Comet och Viking Bio 2005. Trähus 1945 tillbyggd 2005.
160 kvm plus 70 kvm uppvärmd källare. Braskamin - modell äldre.
Joones
Stor entusiast!
Inlägg: 184
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 06:57
Ort: Degerfors

Re: Roster kopia Viking Bio

Inlägg av Joones »

Antalet år man haft ett roster är väl ganska ointresant eftersom vi alla har olika förbrukning :roll: . Jag har ett orginalroster som är ett år gammalt det är som nytt. Blankt och fint. Det hänger i en påse på väggen. Visst kan det vara kul att veta hur länge ett roster klarat sig i någons brännare. Men det säger egentligen absolut ingenting
Jag har ett piratroster som jag eldat 15776kg pellets med. Det är sönderbränt i framkant på "gaveln" där har materialet bränts bort så att det är ett hål. Men i övrigt är det i gott skick. Så inte ens piratroster är outslitliga. För att göra en jämförelse mellan orginal och pirat måste man ju använda samma anläggning och ange förbrukningen. Mitt förra roster som var ett orginal höl 8896kg
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
OPEC
Lärjunge!
Inlägg: 326
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 20:07
Ort: KRONOBERG SMÅLAND
Kontakt:

Re: Roster kopia Viking Bio

Inlägg av OPEC »

Reviderar mitt tidigare inlägg. Jag köpte ett roster av en hät på forumet som har fungerat förträffligt.
Tjockare material och med lite förändrade slitsar jmfr originalet. Detta har fungerat mycket bra under
en och en halv säsong. Kanske något längre tändtid, men bara marginellt. I övrigt förträffligt. Verkar dessutom blåsa bort askhögen något bättre än originalet.
Efter denna tiden kan jag inte se några som helst förslitningar. Ca 8 pallar påspellets.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Skriv svar