Laddstyrning av Bequem 20 med laddomat

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
pq
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 02 jan, 2008 12:26
Ort: Stockholm

Laddstyrning av Bequem 20 med laddomat

Inlägg av pq »

Hej
Har en Bequem 20 i en Bionetpanna mot ack-tank som styrs av ariterms expansionskort.

Nu vill jag styra med laddomat MR i stället, men hur kopplar jag?

Expansionskortet har kommunikation med brännaren via com-port (4 ledare). Ska man gå in där eller har bq20 ytterligare start/stopp ingångar?
Bionet 12+ m expansionskort, Bequem 20D, Thermomatic EC Home, Insatsrör 10 m, KW 05 draglucka, Laddomat 10, Dalatanken, Mafa mini
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Laddstyrning av Bequem 20 med laddomat

Inlägg av Stegatorparn »

Nu vet jag inte hur din panna är kopplad, men vad jag kan se är expansionskortet enbart till för styrning av shuntgrupp. Någon brännarstyrning verkar inte finnas i kortet. Därmed sluter jag mig till att brännaren styrs av givare ansluten till plint 39 o 40 i brännarens/pannans kretskort. Givaren bör då vara placerad i mitten av ackumulatortanken.

Laddomat MR10 har ett potentialfritt relä R3 avsett för brännarstyrning. Det kan enbart ge en start eller stoppsignal till brännaren, ej någon överföring av temperatur. Om brännarens temperaturgivare är av typ NTC (osäker), kan den kanske ersättas av R3´s kontaktpar som övertar start och stopp. Brännaren kommer då inte att visa rätt temperatur eftersom givaren inte är inkopplad.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
pq
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 02 jan, 2008 12:26
Ort: Stockholm

Re: Laddstyrning av Bequem 20 med laddomat

Inlägg av pq »

Tack för svar.
Ariterm har haft två olika expansionskort. Jag hade först ett 901606B som också kan styra laddning av tank. Tyvärr slutade det fungera. Eftersom det inte tillverkas längre så har jag nu ett 901606 istället. Tankgivaren går in på plint 1 och 2 på kortet vilket styr start och stopp av brännaren. Problemet är att det finns ingen utgång för laddpump som ska stängas av när tanken är varm. Nu går den hela tiden och kyler av pannan mellan varje laddning.

Jag har redan skiftat shuntstyrningen till Thermomatic EC Home och nu är tanken att flytta tankgivare och panngivare till Laddomat MR.

Om jag tittar på kopplingsschema till brännare och panna så triggas brännaren av expansionskortet när tankgivaren går under börvärdet. Om jag fattat rätt borde MR kunna göra samma sak.

Kopplingsschema till Bionet 12+ finns tex här http://www.pelletvarmevast.se/pdf/dos_bionet_12plus.pdf
Bionet 12+ m expansionskort, Bequem 20D, Thermomatic EC Home, Insatsrör 10 m, KW 05 draglucka, Laddomat 10, Dalatanken, Mafa mini
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Laddstyrning av Bequem 20 med laddomat

Inlägg av Stegatorparn »

Laddpumpen kan du styra med en separat termostat i pannan. Då kan du ha kvar 901606-kortet för brännarstyrningen och slipper skaffa en ny MR-regulator.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
pq
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 02 jan, 2008 12:26
Ort: Stockholm

Re: Laddstyrning av Bequem 20 med laddomat

Inlägg av pq »

Har en MR på hyllan redan. Vore kul om den gick att använda😊
Bionet 12+ m expansionskort, Bequem 20D, Thermomatic EC Home, Insatsrör 10 m, KW 05 draglucka, Laddomat 10, Dalatanken, Mafa mini
Skriv svar