Biomatic 20+ inställningar efter fabriksinställning

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Mittbygg
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: fre 13 okt, 2017 08:21

Biomatic 20+ inställningar efter fabriksinställning

Inlägg av Mittbygg »

Biomatiq20+ 2006 med brännare 20d 2005. Dragbegränsare KWZ150. 14x14cm hål för tilluft. Effektinställningar matning resp fläkt hög 55/34, låg 35/26, min 0/0. Börvärde 80 grader. 150kvm 4 pers.

Hej. Jag gjorde en fabriksåterställning efter diverse problem och fipplande med inställningar. Jag minns dock inte alla inställningar :roll: och undrar om jag kan få vägledning. Jag kikar i manualen och får till viss del hjälp där men inte helt. Långt inlägg, men jag har skruvat isär brännare flera gånger och kan det mycket väl men har inte koll på inställningarna. Och med ev svar på alla de här frågorna så blir det en sorts inställningsmanual som jag saknar från Thermia.
(Jag har sökt på forumet först men lyckas inte få till sökningarna)

Driftläge
Jag har driftläge pellets+el valt. Under El steg hittar jag 1 och 2. Jag vill minnas att jag tidigare hade även ett tredje läge- 3, 6 och 9kw (?). Oavsett 2 eller 3 lägen, det står att regleringen av elpatronerna sker stegvis, menar de helt enkelt att vid valt läge 1 så poppar 3kw patron in och läge 2 6kw patron, en går alltid ensam? Vad ska jag då välja när jag kör pellets+el som val? El kan gå in som stödvärme, men varför skulle det behövas om brännaren går som det ska? Om jag sommartid bara kör på el så väljer jag läge 2 naturligtvis.

Glödhållning
Vad ska den vara inställd på som ett grundläge? Och när skulle det finnas anledning till att justera det? Val finns för 20min till 120min. Borde inte en glödhållning/fel inställd tid innebära risk att det pyr?

Nivåvakt och optovakt
Det står (50) för både nivåvakt och optovakt. Är det rätt värde att ha? Siffrorna före kan jag väl inte ändra utan de är ett aktuellt värde från de på något sätt? (när jag tog ur optovakten tex så växlade värdet mellan 5 och 8).

Dragbegränsare KW Z 150
Känns som att dragbegränsarens inställning är helt avgörande för övriga inställningar.
Har den inställd på 20mm mellan mässingsskruv och plåten. Det verkar vara ett bra drag i pannan med det läget. Har uppfattat att 20mm=20kpa (undertryck?). Jag har sett lite olika rekommendationer för kpa, allt ifrån 10-20kpa.
Och vad sjutton innebär undertryck? Är det ett sorts sug ur pannan som jag då reglerar med dragbegränsaren. Och ett ev övertryck skulle då vara att det är dåligt drag och röken orkar inte ut och fläkten matar in mer luft?
Och bara en koll - har jag förstått rätt åt vilket håll att flytta skruven - fullt inskruvad mot plåten=10kpa, mer avstånd mellan mässingsskruven och plåten= högre kpa, så 1kpa ökning/mm avstånd?

Skruv extern tid
Inställning gångtid för externskruv och val mellan 1-250sek står det i manualen. Jag kan inte minnas att jag sett något sådant val. Och går inte externskruven så länge som det behövs? (Val för gångtid vid manuellt läge finns).

Övrigt
För att komma till menyläge 3 så väljer jag ju 5 på Effekt under servicemenyn. Jag uppfattar att valet Effekt i servicemenyn bara tar mig till meny 3? Men varför finns det värde 1-10 att välja på? Missar jag något? Ska det vara inställt på något värde? Jag har sett att det står 0 om jag går tillbaka vid ett senare tillfälle utan att ha ändrat tillbaka det från 5 efter att varit i meny 3, men jag såg nyligen att 5 stod kvar när jag gick tillbaka.

(Hm, host) På brännarens ritning står Primärluft på det röret där tändröret sitter. Tas luften underifrån fläkten när den är igång? Men när fläkten inte är igång, kommer luften förbi då? Borde inte vägen in då vara blockerad av fläkten? (Eller tas luften från någon helt annanstans än under fläkten?)

Slutligen en fråga som varit uppe många gånger och som jag fått hjälp med men är osäker på.
Om jag ska mäta förbrukningen - startar jag då från "kallt läge" så den går på max i valt läge medans jag matar 6 eller 10 minuter? Nollar jag alla lägen förutom det jag vill mäta? Jag har förstått uppvägning och manuell matning. Men ska brännaren vara monterad på pannan och faktiskt brinner? Men då kan den kanske vara uppe i temp innan 10 minuter? Och om man ska brännaren utanför pannan, tänder inte pelletsen då och att pelletsen också rinner över i koppen? Och en liten luring - bör inte tillförseln av pellets från externskruven överensstämma med åtgången i brännaren när man testar?


Skulle jag kunna allt ovan så kan jag sköta pannan felfritt framöver känns det som. Är väldigt tacksam för alla svar och delsvar. Ha det gott! Förhoppningsvis någon annanstans än i pannrummet även om det väl är ett av det säkraste stället idag.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Biomatic 20+ inställningar efter fabriksinställning

Inlägg av CPMS »

Driftläge
Tro om inte brännare ställts till 15kW i och med återställningen så det är därför du bara får fram 2 av dom tre stegen.
Prova ställ brännaren på 20 kW istället (meny 3 Effekt).

Kört för lite på el för att vara säker men troligtvis kopplar den i olika steg beroende på hur långt under börvärdet temperaturen ligger, ex tempen är 20 grader under börvärde går 9kW in och när tempen ökat med 5 grader kopplas 6kW in och sen minskas effekten till 3kW när tempen närmar sig börvärdet.
Med 2 patroner får du ju 3kW, 6kW, 3+6kW (9kW).

Om brännare går som den ska och aldrig stannar kan du ju köra Pellets enbart på vintern och El på sommaren, annars beroende på hur mycket effekt huset kräver ställ el på lämpligt steg och kör Pellets + El då går ju elen in om pelletsen stannar.

Glödhållning
Så länge den inte sotar eller bildar tjära i stora mängder låt den stå där den står, skulle det ex bli tjärbildning kan det bero på att den går för länge på glödhållning så minska tiden så den stänger ner helt tidigare och gör en kallstart istället. Sliter mer på tändelementet men det får man ta.

Nivåvakt/Optovakt
Funkar det bra så låt vara.
Siffrorna före är ärvärdet dvs det värdet styrningen får från givaren.
Om optogivaren ex ger 99 vid belysning och 1 vid övertäckning skulle det teoretiskt fungera med en brytpunkt på allt mellan 2 och 98 men då är ju en lämpligt värde runt 50.

Dragbegränsare
Rek. drag: 0,5-2,0 mm vp enligt Biomatic.
Säg 1mm vp är 10Pa och det ger 10mm på inställningen så du ligger i högsta laget.
Undertryck - Skorstenen skapar ett sug när den är varm som ändrats beroende på utetemp, vind, barometrisk tryck, kalsongbyte mm så för att få samma drag genom brännaren använder man dragregulator.
Om suget i skorsten ökar öppnar regulatorn och släpper in mer luft för att hålla undertrycket på samma nivå.
Får du övertryck skapas mer volym av rökgaser än som sugs ut genom skorstenen och överskottet brukar tryckas ut i pannrummet.
Skruven mot plåten - 0 pa, 10mm från plåten - 1mm vattenpelare (10pa).
INTE kpa.

Skruv
När det tar slut på pellets i internförrådet startar externskruven och går inställd tid, hinner inte förrådet fyllas på inställd tid larmar brännaren för pellets saknas.
Så tiden ska vara så lång så den hinner fylla pellets över nivågivaren.
Manuellt läge är en funktion som man använder för att fylla upp externskruven när den är tom, står brännaren på drifttläge AV finns det en meny att aktivera externskruven som då går inställd tid.

Övrigt
Valet Effekt tar dig till en nytt menyval bestående av 1-10 men det är bara under valet 5 som det finns något, det är som ett barnlås så du inte ska komma in av misstag.

Fläkten tar in luft underifrån och trycker luften in i brännaren via tändröret som sitter anslutet mot brännkoppen, en lite del ev luften går via ett litet rör ner till skruvröret för att hindra rökgaserna att gå bakvägen mot slussen. Det röret pluggas ibland av pellets och då ryker det bakvägen ur slussen.

Förbrukning
Jaha du, det blir ju lite konstigt när brännaren går med olika effektsteg beroende på tempen.
Man får nog helt enkelt förutsätta att den går mest på högsta effekten och låta tempen sjunka så långt ner innan man börjar mäta att den inte hinner gå in i låg-effekt innan man är klar.

Annars kan du ställa samma på Hög och Låg effekt och testa så du vet vad den drar i båda effektstegen, nollställa drifttiderna och efter en tid kolla hur länge den gått på respektive effektstegen och räkna ut ungefär vad den tar vid normal körning.

Självklart måste brännaren vara monterad annars rökskadar du både dig själv och fastigheten.

Brukar själv vänta tills brännaren starta upp och går på hög effekt och då dra lös slangen till brännaren och även stickproppen så skruven inte kan gå.
Fyller sen på intern förrådet med pellets till det är struket mått jäms med röret, startat tidtagning och handmatar så det hela tiden är jäms med överkant av röret.
Pelletsen jag handmatar tar jag från en uppvägd mängd.
Efter man kört mättiden så ser man till att intern förrådet är fullt och sen väger man pelletsen man har kvar och räknar ut hur mycket man matat den under mätningen.

Luringen
externskruven ska inte användas öht vid mätningen.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Mittbygg
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: fre 13 okt, 2017 08:21

Re: Biomatic 20+ inställningar efter fabriksinställning

Inlägg av Mittbygg »

Stort tack CPMS för ditt engagemang! Det uppskattas.
Sen återkoppling, men då har jag hunnit att komma på och åtgärdat vad jag är rätt säker på har varit orsaken till alla mina problem de sista åren. Och det är med lite skämskudde jag säger det - jag blåste rent fläkten. Har ju kollat allt annat in i detalj flera gånger och då naturligtvis kollat att fläkten går mellan 0-100% vilket den alltid gjort och då tänkt att det vara som det skulle. Men efter renblåsning så blev det fantastiskt stor skillnad, natt och dag verkligen! Nu brinner pelletsen på ett helt annat sätt. En mycket friskare eldning!

Effekt - stod (och står på 20kwh)

Glödhållning - låter stå kvar på 20min då.

Draglucka - förstår funktionen nu - Tack! Går ner på 15pA då och kör övriga inställningar utifrån det. Har rätt bra drag i skorstenen tror jag. Och 20kpa var kanske i högsta laget :) =

Skruv - står på 30 sek (kanske fabriksinst), har aldrig haft problem med matning så den får stå kvar på det.

Mätt förbrukningen enligt din beskrivning. Startade från kall panna, när pannan kommit förbi startfasen och gått in i hög mätte jag upp:

Skruv/fläkt 6min 10min

55/34 223g 397g
Skruv/fläkt 6min 10min
62/34 336g 448g
Skruv/fläkt 6min 10min
65/34 280g 488g
Skruv/fläkt 6min 10min
65/34 298g 520g (samma inställning på skruv/fläkt som mätningen innan pga avvikande värde vid 6min)

Kanske att avvikande värde på första mätningen på 65/34 vid 6 min kan förklaras med att jag lyckade träffa en hög matning både i början och slutet av den tiden.

Ställde den sen på 62/34 och kört så några dagar. Förbränner fint på hög, frisk ljust gul låga med antydan till rött ibland. Har inte sett vid låg förbrukning, känns som den fasen är väldigt kort.
Synlig rök och luktar aningen mycket ute av och till. Kanske att det är när pannan går in i från-läge efter att nått inställd temperatur och pelletsen brinner utan fläkt? Eller/och vid startfasen? Eller vid glödhållningen? Eller vid läge låg? Det är det här som är så svårt att veta när det sker, och om det är för mycket rök och lukt för en bra inställd panna eller inte.

Tack för tipsen om mätning. Dock kan jag inte ställa samma värden på fläkt och skruv för att mäta låg då det inte går att ställa ner läge hög till under 50% Man jag får försöka hinna ner på låg-läget helt enkelt :)

Får fortsätta justera inställningarna tills det verkar vara helt bra. Nu på dragluckan på 15pA.

Igen - stort tack!
Elmen
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 25 dec, 2020 14:27

Re: Biomatic 20+ inställningar efter fabriksinställning

Inlägg av Elmen »

Hej!
Sotade panna och rengjorde brännare som en besatt tidigare idag men vid uppstart igen så vandrar rökgaser bakvägen... sökt runt lite på forumet och hittade denna tråd där jag såg ovan text från @CPSM:
Fläkten tar in luft underifrån och trycker luften in i brännaren via tändröret som sitter anslutet mot brännkoppen, en lite del ev luften går via ett litet rör ner till skruvröret för att hindra rökgaserna att gå bakvägen mot slussen. Det röret pluggas ibland av pellets och då ryker det bakvägen ur slussen.

Vart sitter detta lilla rör ner till skruvröret? Misstänker starkt detta då slussvingar är rätt nya och drag är ok.
Har en bequem 20.

Mvh
Elmen, som för tillfället kör enbart på elpatroner:)
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Biomatic 20+ inställningar efter fabriksinställning

Inlägg av Stegatorparn »

Bild
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar