BeQuem 20D "blockering pellets" avhjälpt! Eller?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
martin_p
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 06 okt, 2019 16:00

BeQuem 20D "blockering pellets" avhjälpt! Eller?

Inlägg av martin_p »

Hej!

Vill börja med att tacka alla på detta forum för att ni sparade mig några tusenlappar.
Trodde att jag behövde byta moderkort på min Biomatic när motorerna till matarskruven och brännarskruven bara stod och surrade utan att kicka igång. Men hittade lösningen på forumet - det var bara att byta kondensatorerna på kortet för ett par hundralappar och så rullade pannan på som vanligt igen!

Nu till min fråga. Jag har fått felet "blockering pellets" med några dagars mellanrum på senaste tiden. Backspärren har då alltid varit flippad åt fel håll och tanddrevet (den som ser ut som en kaststjärna) har ställt sig så att en spets har låst sig rakt mot en av piggarna. Jag undrade vad det var som gjorde att backspärren flippades över åt fel håll men efter att ha studerat pannan så verkar det som att tanddrevet slår tillbaka lite ibland. Eller hoppar till framåt. Som om det vore nån fjädring som slår tillbaka, eller att det går så trögt att den ibland kärvar fast och sen hoppar till framåt. Och tydligen slår denna rörelse ibland till backspärren så att den flippar över. Och då är tanddrevet fritt att hamna i fel position mot piggarna på drivhjulet.

Nu har jag fäst en ståltråd som gör att backspärren inte kan flippa över och sen dess går pannan bra. Frågan är om jag löst problemet eller bara symptomet? Borde jag öppna upp och kolla varför tanddrevet "hackar" fram?

Mvh / Martin
Termia Biomatic 20+
Brännare Bequem 20 D
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: BeQuem 20D "blockering pellets" avhjälpt! Eller?

Inlägg av CPMS »

Det är nog bara att köra och se glad ut.
Det där händer så småningom om man inte har någon typ av stopp för backspärren.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
martin_p
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 06 okt, 2019 16:00

Re: BeQuem 20D "blockering pellets" avhjälpt! Eller?

Inlägg av martin_p »

Låter bra, då fortsätter jag se glad ut :)
Tack för svar!
Termia Biomatic 20+
Brännare Bequem 20 D
Skriv svar