Bränd, sur rök under glödhållning Biomatic 20+

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Mittbygg
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: fre 13 okt, 2017 08:21

Bränd, sur rök under glödhållning Biomatic 20+

Inlägg av Mittbygg »

Hej
Pannan är en Biomatic 20+ med brännare 20D

Jag har sedan ett par år problem med sur, bränd rök som kommer ur skorstenen. Jag har försökt hitta rätt inställningar på skruv och fläkt men inte lyckats helt ännu. Men det som jag har upptäckt nu, efter uppfräschning av pannan, är att den sura, brända röken kommer under glödhållningen. Det ligger och pyr, vilket jag naturligt vis förstår att glödhållning innebär :). Men det kan väl inte vara ok med den röken jag får och mörk sotig panna?
Jag har glödhållning inställd på 80 min då jag såg att någon här på forumet rekommenderade det.
Har dragbegränsare och bra tilluft i pannrummet och fläkt fungerar och pannan tänder som den ska.

Igår när jag startat pannan från att varit avstängd under sommaren så drog ju pannan på ordentligt och under den förbränningen så är röken bara lite ljus och synlig ur skorstenen. (Började med grundinställningarna som står i manualen från med skruv 55% och fläkt 36%, och låg skruv 55% och fläkt 36%) och tänkte söka mig till rätt inställningar därifrån om några dagar.
Vår panna behöver så här på hösten inte gå så mycket men problemet är detsamma även på vintern då den går betydligt mer. Jag upplever att vi har en sparsam förbrukning under året (4 pers, 140m2).

Eftersom jag inte sett någonstans att det frågas om det här problemet så kanske något specifikt är felinställt på min panna och en justering av exempelvis glödhållning och förbränning skulle kunna lösa det. T.ex. finns det någon skillnad i tiden för glödhållning beroende på värmebehov och ska man utefter det anpassa tiden för glödhållning? Men hur blir det då när förbrukningen växlar under året?

(Törs inte skriva om rekommenderade inställningar för skruv och fläkt, det är ju gjort några gånger och jag förstår att många olika faktorer påverkar en bra förbränning- värmebehov, pellets, skorsten etc. Och det finns ju en hel del trådar här som avhandlar det. Så jag får modulera lite och försöka hitta rätt inställning.)

Säg till om mer info behövs för att kunna ge råd. Och tack för att du läser det här.
ploffe
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 01 jun, 2019 12:52

Re: Bränd, sur rök under glödhållning Biomatic 20+

Inlägg av ploffe »

Hej,
Har en Biomatic 20+ i, vet inte ifall det är en sån som du har?
Får också en del sur rök ur skorstenen, får hit en tekniker så ska vi se vad som problemet kan vara, givetvis återkommer jag med vad som gjordes hos mig.

Hur gör du under sommaren, kör du på elpatron då? Vilken vattentemp använder du då, under sommaren? Är det mer ekonomiskt?


Lite ny på det här, men är gärna med och bygger upp kunskap :)


mvh
Anders
Mittbygg
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: fre 13 okt, 2017 08:21

Re: Bränd, sur rök under glödhållning Biomatic 20+

Inlägg av Mittbygg »

Hej Ploffe
(ursäkta novellen nedan)

Tack för ditt svar. Väldigt Intressant att det är samma fenomen hos dig. Det är samma panna jag har, en Biomatic 20+. Och jag vill minnas att när den installerades och åren fram till för ca tre år sedan att jag inte reagerade på att det skulle vara någon besvärande eller misstänkt rök och lukt. Jag förstår att det måste lukta en del, det är ju ändå fastbränsle som brinner, men den här röken känns som att den ställer till med en del med problem och jag haft problem med tjärbildning. Även en besvärande lukt för grannarna tänker jag.

När pannan kör så är det nu efter att testat olika inställningar inget problem med rök tycker jag, det luktar knappt inget och röken är inte synlig. Mellan att pannan är igång så är det dock mindre trevligt.
Den drar också nu väldigt mycket mer pellets än tidigare.

Pannan går också igång väldigt tidigt tycker jag, jag har inställt på 80 grader och pannan går på redan när tempen sjunkit till 74-75 grader, och alltid i bara lågt läge då. Är det normalt och sak den gå på så tidigt? Jag har inte hittat någon inställning för det, och vill heller inte kladda med det utan att veta vad som är bra.
Enda gången jag har sett att den gått igång i högläge är när alla tjejerna (3) duschat efter varandra. Lösningen kanske är fler tonåringar? Enkelt.

Väldigt intressant att höra vad teknikern säger.
(När problemen började för mig försökte jag naturligtvis att hitta en tekniker som kunde pelletspannor, men firman som installerade min panna hade inte längre någon sådan kunnig då de slutat med pelletspannor snart efter att bidraget försvann. Den jag sen fick tag på efter mycket letande, och som skulle vara guru inom området, missade både att det satt för många stift i den skivan som ger matningen (mitt fel, jag "fyllde på" när ett par gått sönder och trodde att det skulle sitta 5-6 istället för 4), och han missade även att axeln till vingarna hade kommit loss en del och slitits snett, väldigt mycket, så drivningen var ojämn och motorn som driver alltihop också skar sedan. Han rekommenderade när han var på plats en rökgasfläkt på taket som lösning, sålde inte de själv om man är cyniskt lagd.

Jag kör med elpatron under sommaren, hörde någonstans att det inte gör någon direkt skillnad i kostnad, och kanske tom till elens fördel, beroende på elpriset förstås. Har den inställd i läge el 2.
Jag testade att par år att köra pellets även på sommaren men tyckte jag fick problem med dålig förbränning samt att när det var väldigt varmt som det varit några år under en tid så blev det som ett lock upptill i skorstenen och mindre bra förbränning. (Rökgasfläkt kanske :) )

Mvh /Magnus
Mittbygg
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: fre 13 okt, 2017 08:21

Re: Bränd, sur rök under glödhållning Biomatic 20+

Inlägg av Mittbygg »

Jag kan också tillägga att jag inte kollat hur mycket pannan drar i hög- respektive låg-läge. Jag har naturligtvis sett rekommenderade värden här men fattar faktiskt inte hur jag går till väga för att kolla hur mycket den drar. Är det vikten som den drar från kall panna i tvingat läge hög resp låg. Tar man bort slangen från externa skruven och matar pellets 10 minuter från en hink som man mätt upp vikten på, eller går man tillväga på något annat sätt? Jag har försökt att söka hur man gör på forumet här men får bara upp svar om rekommenderad vikt för de olika effekterna, 20, 15, 10 kw.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Bränd, sur rök under glödhållning Biomatic 20+

Inlägg av Stegatorparn »

För att ta reda på hur mycket pellets pannan drar eller rättare sagt vilken effekt den går med, får man först låsa den i det driftläge man vill mäta.
Man väger sedan upp ett kilo pellets och häller i en skål eller hink som man tar av under testperioden som kan vara 6 minuter eller 10 minuter, lite beroende på hur otålig man är.
När brännaren går normalt i det läge man valt, tar man bort slangen och fyller upp internförrådet enda upp till kanten med annan pellets än den uppvägda i hinken. Man startar tidtagningen och fyller på underhand så att pelletsnivån är jäms med kanten på röret. Exakt efter 6 eller 10 minuter avbryts handmatningen och slangen sätts tillbaka.
Resten av pelletsen i hinken vägs och skillnaden är den förbrukade mängden.

Man beräknar effekten vid 6 minuter med formeln: pellets i kg x energiinnehåll 4,8 kWh/kg x 10 = inmatad effekt x verkningsgrad c:a 0,9 = avgiven effekt.
Motsvarande vid 10 minuters mättid blir: pellets i kg x energiinnehåll 4,8 kWh/kg x 6 = inmatad effekt x verkningsgrad c:a 0,9 = avgiven effekt.
Faktorn 6 eller 10 ger hel timma.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar