Får inte upp värmen på min thermia 20D

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
GöranErik
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 16 nov, 2014 18:20

Får inte upp värmen på min thermia 20D

Inlägg av GöranErik »

Jag har en pelletsbrännare Thermia 20D. Den vill inte värma upp tillräckligt. Den är ställd på 72 grader och nu går den bara upp till 60. Förra veckan så fungerade den alldeles utmärkt men idag. Vi har haft det riktigt kallt några veckor.Temperaturen har legat på ca 25-32 minus så nu dessa dagar man kommit hem så var det riktigt svalt i huset. Jag har rengjort brännaren och t o m sotat skorsten,skrapat pannan invärtes, torkat av optovakten.
Vad är felet? Kan någon berätta för mig vad som har hänt med pelletsbrännaren.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Får inte upp värmen på min thermia 20D

Inlägg av André »

Går brännaren hela tiden utan att stanna men ändå inte får upp panntempen över 60 grader?
De är ju efter några dagar kylan börjar tränga in i huset ordentligt så det kan vara så enkelt att brännaren helt enkelt ger lägre effekt än vad huset behöver och då kommer den inte få upp panntempen för än de blir mildare.

Har du bytt pellets nyligen?
Sotar pannan? Tänkte närmast på om fläkten börjar ge upp och den går fet då blir de dålig effekt.
Vad är brännaren på för effekt i hög Läget? Vilken matning? Helst mäta upp vad brännaren är på för effekt genom att mata brännaren manuellt från en hushållsvåg under tex 10 min, 15 kW ska den dra 520 gram på 10 min.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar