6 mm pellets istället för 8 mm

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Eddy
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: ons 19 dec, 2012 20:14
Ort: Lindome

6 mm pellets istället för 8 mm

Inlägg av Eddy »

Hej!

Hur fungerar 6mm i en biomatic 20+ ?

Någon som har erfarenhet ?

Tänkte fylla förrådet med 6 mm. Om det fungerar och finns positiva erfarenheter.

Mvh/Eddy
Biomatic 20+2006, pellistore ,CBJ.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: 6 mm pellets istället för 8 mm

Inlägg av Stegatorparn »

Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: 6 mm pellets istället för 8 mm

Inlägg av Haseld »

Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
Användarens profilbild
Weyland
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: mån 09 apr, 2018 12:55
Ort: Falun

Re: 6 mm pellets istället för 8 mm

Inlägg av Weyland »

Kan du ställa ned högskruven till mindre än 50%? (Beror på vilken version har du på styrkortet.) Verkar som bulkleverans går mot 6mm som standard, åtminstone i region Dalarna så är väldigt bra om man kan anpassa sin brännare till det. Jag har lite problem med att 20D bränner 6mm lite väl snabbt vid 50% Högskruv (difftank/ackumelatortanksdrift gå brännaren enbart i Högdrift). Inget problem i sig att det brinner med 21Kw om man har en panna som kan ta till vara på det, men jag har en Bionet med 12Kw märkeffekt vilket innebär mycket pellets och värme som går ut genom skorsten istället för in i acktanken.

Jag hade 8mm från Dalvik kvarn som var usel, sintrade och gnisslade mot skruven, brännkoppen full i grus, 6mm är väldigt mycket bättre från SCA, men det gav ju andra problem istället. Damned if you do, damned if you don't.
Pelletspanna: Bionet 12+. Brännare: Ariterm BeQuem20D, Pellets: 8mm SCA Bionorr. Ack: Dalatanken 750l med Svesol Solslingor (Styrsystem: DeltaSol® SLL med KM2 för loggning). Golvvärme Uponor Wirsbo 126m². Solcellspaket 1600Kwh/år. Tulikivi braskamin.
broberg
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 10 mar, 2009 18:29
Ort: Söderhamn

Re: 6 mm pellets istället för 8 mm

Inlägg av broberg »

Eddy varför ska du krångla till det. Mera jobb och mera problem. Alla svenska brännare är byggda för 8 mm.
Får vi i framtiden 2 format så blir det automatiskt också dyrare transporter och dyrare pelletspriser. Alla pelletseldare tjänar på att hålla fast vid 8 mm. Finns absolut inga fördelar med 6 mm annat än ordblaj från vissa som tycker till utan några fakta bakom sig
För 10 år sedan sålde BioNorr bara 6 mm. De blev tvingade att sälja 8 mm av återförsäljarna.
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
Användarens profilbild
Weyland
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: mån 09 apr, 2018 12:55
Ort: Falun

Re: 6 mm pellets istället för 8 mm

Inlägg av Weyland »

broberg skrev: lör 26 jan, 2019 11:28 Alla pelletseldare tjänar på att hålla fast vid 8 mm. Finns absolut inga fördelar med 6 mm annat än ordblaj från vissa som tycker till utan några fakta bakom sig
Jag tycker det är viktigare med bra kvalitén på pellets, framför diameterstorlek. Dålig pellets sintrar vilket sliter på brännare och skruvar. Hittar man bra pellets i 8mm (i mitt fall Bulk), så är det självklart att föredra. Därmot är det viktigt att kunna anpassa sin brännare efter diametern om man väljer 6mm eftersom den då lättare tar sig fram till brännkoppen och då får för hög effekt, vilket också kan vara skadligt på brännare, panna, rökrör, etc.
Pelletspanna: Bionet 12+. Brännare: Ariterm BeQuem20D, Pellets: 8mm SCA Bionorr. Ack: Dalatanken 750l med Svesol Solslingor (Styrsystem: DeltaSol® SLL med KM2 för loggning). Golvvärme Uponor Wirsbo 126m². Solcellspaket 1600Kwh/år. Tulikivi braskamin.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: 6 mm pellets istället för 8 mm

Inlägg av Icecap »

Jag har testat alla olika pellets jag har lyckats få tag på (har förvisso en Janfire NH-brännare) och min erfarenhet är att kan man ställa doseringen rätt fungerar de alla lika bra.

Men erfarenheten från att läsa här är att 6mm fungerar sämre i kärnlösa skruvar - men att det beror mycket på vilken vinkel skruven har!
Inte "sämre" som i "dålig pellets" men "sämre" som i att den kärnlösa skruven kan ha svårare att mata 6mm fram för att den "rinner tillbaka" i centrum av skruven.

I min brännare (med separat doseringsskruv) fick jag minska matningen en del för att 6mm "rann" så lätt. Och den norska brumpellets (finns inte längre) var ju som gjort av teflon och slant ner här, där och alla ställen.

Det viktiga är att man kan justera doseringen rätt och faktisk gör det, minst vid varje leverans men helst vid varje pall.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar