För mycket pellets i Högläge skruv 714g/10min

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Användarens profilbild
Weyland
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: mån 09 apr, 2018 12:55
Ort: Falun

För mycket pellets i Högläge skruv 714g/10min

Inlägg av Weyland »

Mätte upp förbrukningen av pellets på Bionetpannan 12kw med BeQuem 20D, provade sätta brännartyp till lägsta möjliga 15Kw (Detta påverkar inte minsta matningen, däremot är maxvärdet annorlunda beroende på 15 alt. 20 KW) för att minska matningen men den äter lika mycket som inställd på 20Kw. När man ställer om brännartyp ställer sig pannan i Från-läge, när jag väl körde igång igen blev resultatet på 4 försök x10 min: ca 662g, 664g, 807g, 723g vilket ger ett snitt på 714g/10min vilket är mer än 20Kw som jag tror ligger på 675g/10min. Jag kör pannan mot Acktank med tankdiff 20° vilket gör att den alltid går i Högläge, startar vid 60° och kör till 80°. Minsta Skruvmöjlighet på Hög är 50% (vilket ger 714g/10min), lågläge kan jag ställa ned till 35% skruv, men till vilken nytta om brännaren alltid går i Högläge? Finns det något sätt att tvinga lågläge? Läste något om att mer än 10°från börvärdet startar brännaren i Högläge, medan en hysteres mellan 70° och börvärde 80° kanske skulle starta i låg, stämmer detta? Nej detta stämmer inte! Har testat.

Kedjedrift och 6mm bulkpellets (där det är en del spån och stor del av pelletsen är kanske 2-4mm på längden pga av bulktransport) är antagligen anledningen till att det matas så mycket pellets. Men vilka åtgårderna kan jag ta för att sänka matningen till rekommenderade 420-450g/10min? Att ha 8mm hjälper säkert en del inför nästa pelletsbeställning.

Visst kan pannan bara tillgodose sig 12kw, resten är värme för kråkorna? Eller är det ok om den käkar mer sålänge man värmer mot acktank? Ja, resten är värme för kråkorna i mitt fall.
Kan man låsa lågläge (där jag kan påverka skruven)? Nej, vid difftank går den på hög.
Eller kanske kan man hacka styrkortet i sekvensmenyn för att sänka matningsskruven till under 50% i Högläge? 12Kw-kortet som är avsett att styra Bequem 12D, som kan köra mellan 1-100% Hög skruv, fungerar inte till att styra 20Kw-brännaren.

Tacksam för alla tips.
Senast redigerad av Weyland den tis 05 feb, 2019 09:33, redigerad totalt 3 gång.
Pelletspanna: Bionet 12+. Brännare: Ariterm BeQuem20D, Pellets: 8mm SCA Bionorr. Ack: Dalatanken 750l med Svesol Solslingor (Styrsystem: DeltaSol® SLL med KM2 för loggning). Golvvärme Uponor Wirsbo 126m². Solcellspaket 1600Kwh/år. Tulikivi braskamin.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: För mycket pellets i Högläge skruv 714g/10min

Inlägg av André »

Tror de går få lägre matning om man inaktiverat lågläget genom att ställ fläkten i låg på 0%

Vet faktiskt inte om man annars kan inaktivera läge hög genom att ställa fläkten där på 0%?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Weyland
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: mån 09 apr, 2018 12:55
Ort: Falun

Re: För mycket pellets i Högläge skruv 714g/10min

Inlägg av Weyland »

André skrev: mån 21 jan, 2019 16:38 Tror de går få lägre matning om man inaktiverat lågläget genom att ställ fläkten i låg på 0%

Vet faktiskt inte om man annars kan inaktivera läge hög genom att ställa fläkten där på 0%?
Ska prova senare idag om det går att göra någon av dessa, tack för förslag.
Pelletspanna: Bionet 12+. Brännare: Ariterm BeQuem20D, Pellets: 8mm SCA Bionorr. Ack: Dalatanken 750l med Svesol Solslingor (Styrsystem: DeltaSol® SLL med KM2 för loggning). Golvvärme Uponor Wirsbo 126m². Solcellspaket 1600Kwh/år. Tulikivi braskamin.
Användarens profilbild
Weyland
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: mån 09 apr, 2018 12:55
Ort: Falun

Re: För mycket pellets i Högläge skruv 714g/10min

Inlägg av Weyland »

Tror de går få lägre matning om man inaktiverat lågläget genom att ställ fläkten i låg på 0%
Kunde dessvärre inte ställa högskruven lägre än 50% trots att låg var inaktiverat genom 0% fläkt
Vet faktiskt inte om man annars kan inaktivera läge hög genom att ställa fläkten där på 0%?
Den fortsätter att gå i högläge med 0% fläkt, den ställer sig inte i lågläge om man nollställer högfläkten.

Får höra med Ariterm om de har någon lösning på hur man sänker matningskruven ytterligare när man kör mot Acktank och därmed endast i högläge. Pelletsförrådet sinar fort i dessa dagar då det är -15°, inte minst eftersom brännaren äter 40% mer pellets än nödvändigt. Brännaren 20D är ju avsedd för 8mm pellets, men är det verkligen 40% skillnad mellan att mata 6mm och 8mm?

Skall också mäta rökgasvärden, känns som det borde bli 40% varmare i skorsten om den inte kan ta till vara på värmen efter 12Kw. Måste vara fel på pannans rökgasmätare, den visar 86°, borde snarare vara 286° om den inte kan tillgodose sig 40% av värmen.
Pelletspanna: Bionet 12+. Brännare: Ariterm BeQuem20D, Pellets: 8mm SCA Bionorr. Ack: Dalatanken 750l med Svesol Solslingor (Styrsystem: DeltaSol® SLL med KM2 för loggning). Golvvärme Uponor Wirsbo 126m². Solcellspaket 1600Kwh/år. Tulikivi braskamin.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: För mycket pellets i Högläge skruv 714g/10min

Inlägg av André »

Ajdå de va inte bra att den inte går ställa lägre än 50% matning :(

Förmodar att dom bara säger att den är gjord för 8mm pellets och då ger den max 12 kW med 50% mätning, kanske så lågt som 10 kW.

15 kW brukar 20D ge vid 68-73% matning, en kompis som har en biomatic 20+ som behöver maxeffekt vintertid har som sämst bara varit på knäppa 16 kW med 100% matning med dålig 8mm pellets men ofta måste man ha runt 95% matning för 20 kW.

Har du mycket 6mm pellets kvar av denna 6mm?

Vad ligger rökgastempen på nu?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: För mycket pellets i Högläge skruv 714g/10min

Inlägg av CPMS »

Det är väl skruven man ställer på 0 för att avaktivera MIN läget? Om du provar ställa Max på 0-skruv och 0-fläkt och bara kör på MEDEL och MIN lägena, går det då att ställa MEDEL-Skruv under 50%?
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Användarens profilbild
Weyland
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: mån 09 apr, 2018 12:55
Ort: Falun

Re: För mycket pellets i Högläge skruv 714g/10min

Inlägg av Weyland »

CPMS skrev: tis 22 jan, 2019 13:19 Det är väl skruven man ställer på 0 för att avaktivera MIN läget?
Från drift- och skötselmanualen: "OBS! LÅG-effekten kan ej nollställas, brännaren slutar att fungrera om det görs."
Om du provar ställa Max på 0-skruv och 0-fläkt och bara kör på MEDEL och MIN lägena, går det då att ställa MEDEL-Skruv under 50%?
"Medel", aka Låg, går att ställa i 35% men jag kan inte ställa Hög under 50% och stora problemet är att om man kör tankdiff, alltså om man kör mot ackumulatortank, så går brännaren endast i Högläge. Provade sätta luft på Hög till noll för att "tvinga" lågläge, men den går fortfarande i hög men utan fläkt. Bra om man vill rosta marshmallows genom synhålet, mindre bra om man vill värma pannvatten.
Senast redigerad av Weyland den tis 22 jan, 2019 17:10, redigerad totalt 1 gånger.
Pelletspanna: Bionet 12+. Brännare: Ariterm BeQuem20D, Pellets: 8mm SCA Bionorr. Ack: Dalatanken 750l med Svesol Solslingor (Styrsystem: DeltaSol® SLL med KM2 för loggning). Golvvärme Uponor Wirsbo 126m². Solcellspaket 1600Kwh/år. Tulikivi braskamin.
Användarens profilbild
Weyland
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: mån 09 apr, 2018 12:55
Ort: Falun

Re: För mycket pellets i Högläge skruv 714g/10min

Inlägg av Weyland »

André skrev: tis 22 jan, 2019 12:22 Förmodar att dom bara säger att den är gjord för 8mm pellets och då ger den max 12 kW med 50% mätning, kanske så lågt som 10 kW.
Det är på brännaren det står 8mm pellets, den producerar/äter 21kW på 50% skruv, men jag kanske har optimala matningförhållanden...tyvärr!
Bild
15 kW brukar 20D ge vid 68-73% matning, en kompis som har en biomatic 20+ som behöver maxeffekt vintertid har som sämst bara varit på knäppa 16 kW med 100% matning med dålig 8mm pellets men ofta måste man ha runt 95% matning för 20 kW.
Låter som vi skulle behöva byta brännare med varandra. Eller så kan han prova 6mm nästa gång, rinner på för bra!
Har du mycket 6mm pellets kvar av denna 6mm?
Ca 1,5 ton, förhoppningsvis klarar jag mig till våren då solfångarna vaknar till liv.
Vad ligger rökgastempen på nu?
Detta skall bli intressant att testa, pannans egna är opålitlig, ska kolla med digitala kökstermometern senare ikväll.
Pelletspanna: Bionet 12+. Brännare: Ariterm BeQuem20D, Pellets: 8mm SCA Bionorr. Ack: Dalatanken 750l med Svesol Solslingor (Styrsystem: DeltaSol® SLL med KM2 för loggning). Golvvärme Uponor Wirsbo 126m². Solcellspaket 1600Kwh/år. Tulikivi braskamin.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: För mycket pellets i Högläge skruv 714g/10min

Inlägg av André »

Jag kör en dålig pellets nu och måste både ställa ner effekten samt öka fläkten kraftigt, normalt sedan 2005-2017 har jag kört brännaren på ca 15,5 kW med 69-73% matning och alltid 33-34% fläkt. Med denna pellets (8mm) så kollade jag nu så är den på 12,6 kW med 61% matning men tvingas köra med 58% fläkt annars sotar det kraftigt. Trodde förra säsongen att det va fläkten som började ge upp då man kört 12 år och ca 50 ton pellets men resultatet va desamma, gick inte få den gå bra med 15-16 kW då de inte ens hjälpte med 100% fläkt utan tvingades sänka effekten och köra med mer fläkt än normalt med brännaren på 20 kW.
Tråkigt men nu är de inte mycket kvar av denna pellets så man får hoppas de är bättre nästa sändning.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: För mycket pellets i Högläge skruv 714g/10min

Inlägg av André »

Du skulle fått testa med 8mm pellets bara för att se, du känner ingen pelletseldare du kan låna en skvätt bara att testa?
Går ju köpa en säck bara för test också :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Weyland
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: mån 09 apr, 2018 12:55
Ort: Falun

Re: För mycket pellets i Högläge skruv 714g/10min

Inlägg av Weyland »

André skrev: ons 23 jan, 2019 19:27 Du skulle fått testa med 8mm pellets bara för att se, du känner ingen pelletseldare du kan låna en skvätt bara att testa?
Går ju köpa en säck bara för test också :wink:
Tänkte köpa en säck 8mm på byggmax på vägen hem imorgon för att testa just detta. Hade rökgasvärden från 280 till över 300 grader på 40% fläkt, sänkte till 36% fläkt vilket gav ca 240grader, vilket också är på tok för högt värde. Och så lär det sota mer med mindre fläkt vilket inte heller är så bra. Skorsten är gjord för 250grader så låter den vara på 36% tills vidare. Något måste vara galet, trasig slussimpeller eller något som gör att den matar mer än den borde. Det brinner visserligen i 21Kw (714gx6x4,9Kw=20,991w) vilket hade varit bra om man hade en panna som kunde ta till vara på den effekten, men för mig blir det mycket pellets som brinner till kråkornas fördel rakt genom skorsten.

Har för mig att det är mjukt gummi i mina slussvingar, borde det inte vara stål? http://www.lohr.se/reservdelar-pelletsb ... kedjedrift
Ska undersöka detta, om slussen felar antar jag att det lätt blir för mycket pellets i brännskruven.

Tekniker mätte upp ca 150grader sist och nu är pannan nysotad och skorsten med, sedan i lördags. Så lär bli en följetong, detta.
Är definitivt fel på pannans egna rökgasgivare som visar helt galet, trots renputsning, pannans servicelerm borde larmat för länge sedan då det överstiger 250grader.
Bild

Går inte att tvinga låg med marginell hysteres heller, provade fem grader men den kör i hög lika väl. Extremt märkligt att styrkortet är designat att det inte går att ändra hög skruv under 50, ska höra med Ariterm om det finns någon meny i sekvens som styr driftlägen, likt sekvens 65 styr kallstart/varmstart.
Pelletspanna: Bionet 12+. Brännare: Ariterm BeQuem20D, Pellets: 8mm SCA Bionorr. Ack: Dalatanken 750l med Svesol Solslingor (Styrsystem: DeltaSol® SLL med KM2 för loggning). Golvvärme Uponor Wirsbo 126m². Solcellspaket 1600Kwh/år. Tulikivi braskamin.
Användarens profilbild
Weyland
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: mån 09 apr, 2018 12:55
Ort: Falun

Re: För mycket pellets i Högläge skruv 714g/10min

Inlägg av Weyland »

En genomsotning av pannan sänkte rökgasvärdena till 200-210grader vilket är mycket bättre. Jag sotade dock förra lördagen. Synglaset sotar igen på ett dygn, receptet är väl högre fläkt för att motverka sot i panna och synglas? Aska är gråbrun, sotet har lite vita prickar, inte kolsvart. Har styrkort med version 0612, ska söka efter ett styrkort med en version där det går att ställa ned högskruven, vilket ska gå på nyare styrkort.
Pelletspanna: Bionet 12+. Brännare: Ariterm BeQuem20D, Pellets: 8mm SCA Bionorr. Ack: Dalatanken 750l med Svesol Solslingor (Styrsystem: DeltaSol® SLL med KM2 för loggning). Golvvärme Uponor Wirsbo 126m². Solcellspaket 1600Kwh/år. Tulikivi braskamin.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: För mycket pellets i Högläge skruv 714g/10min

Inlägg av André »

Sotar synglaset igen efter bara nått dygn behövs mer fläkt, vid 20 kW brukare de behövas 52-54% fläkt.

Du bör nog kolla slussvingarna, om dessa är paj eller helt av så kommer en del av pelletsen bara rasa igenom slussen och ju mindre/finare pellets ju mer rinner igenom, slussvingarna är av gummi men inte alla säljer dessa längre utan man köper hela impellern som håller mycket bättre än vingarna som går av. Känns som de kan va en trolig orsak :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Weyland
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: mån 09 apr, 2018 12:55
Ort: Falun

Re: För mycket pellets i Högläge skruv 714g/10min

Inlägg av Weyland »

André skrev: mån 28 jan, 2019 16:30 Sotar synglaset igen efter bara nått dygn behövs mer fläkt, vid 20 kW brukare de behövas 52-54% fläkt.

Du bör nog kolla slussvingarna, om dessa är paj eller helt av så kommer en del av pelletsen bara rasa igenom slussen och ju mindre/finare pellets ju mer rinner igenom, slussvingarna är av gummi men inte alla säljer dessa längre utan man köper hela impellern som håller mycket bättre än vingarna som går av. Känns som de kan va en trolig orsak :wink:
Testar öka fläkten men framförallt ska jag ska jag okulärbesikta slussvingarna, kan ju vara det som är problemet.
Pelletspanna: Bionet 12+. Brännare: Ariterm BeQuem20D, Pellets: 8mm SCA Bionorr. Ack: Dalatanken 750l med Svesol Solslingor (Styrsystem: DeltaSol® SLL med KM2 för loggning). Golvvärme Uponor Wirsbo 126m². Solcellspaket 1600Kwh/år. Tulikivi braskamin.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: För mycket pellets i Högläge skruv 714g/10min

Inlägg av André »

Om man håller fingret för givaren i brännarens Internförråd alt tar dammsugaren och suger ur förrådet ska man kunna se om vingarna är paj/borta utan att skruva tror jag
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar