Tecken på optimal förbränning? Mörk rök från pelletspannans skorsten!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Användarens profilbild
Weyland
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: mån 09 apr, 2018 12:55
Ort: Falun

Tecken på optimal förbränning? Mörk rök från pelletspannans skorsten!

Inlägg av Weyland »

Om förbränning är dålig och rökgaserna från skorstenen är mörka, tunga eller rentav svarta och det luktar illa så är det antagligen för lite luft som tillförs förbränningen, vad jag förstår. Har Bionetpanna 12+ med Bequem 20D, förstår att dessa värden är högst individuella och påverkas av pannrummets ventilation, pelletskvalite, pelletsstorlek, matarskruvens duglighet, kedjedrift, etc. Men i vilket fall har jag 6mm Bionorr (SCA), kedjedrift och inställda värden på skruv hög 55%, fläkt hög 50% (ställde upp från 40%).

Askan var tidigare åt bruna hållet, sotet grått. Men skorstenen bolmade i mörka toner så ställde upp fläkten från 40% till 44% och nu 50% vilket tog bort det värsta. Är skortstensröken det främsta sättet att identifiera bra förbränning och fläktinställningen det bästa sättet att korrigera den? Andra tips på lyckad förbränning och tecken på optimal förbränning? (Har inte egna mätinstrument för CO2-halter).

Såhär skriver naturvårdsverket om eldning, från Elda Rätt https://www.naturvardsverket.se/Documen ... 8392-2.pdf

"Askan från all typ av ved- och pelletseldning ska vara ljusgrå och ”flyktig” när du
eldat med bra resultat!

Röken visar om du eldar rätt

Ett enkelt sätt att kontrollera om du har en god förbränning är att
gå ut och titta på röken. Vid ofullständig sotande förbränning får du
svart eller mörkgrå rök med kraftig lukt. Är röken gulaktig betyder
det att den innehåller mycket tjära. Eftersom du alltid har en viss
mängd vatten i veden kommer röken ofta att vara vit av kondenserad
vattenånga, vilket är extra tydligt kalla vinterdagar. Varmare dagar
är röken vid god förbränning i det närmaste osynlig och ses bara som
ett värmedaller."
Pelletspanna: Bionet 12+. Brännare: Ariterm BeQuem20D, Pellets: 8mm SCA Bionorr. Ack: Dalatanken 750l med Svesol Solslingor (Styrsystem: DeltaSol® SLL med KM2 för loggning). Golvvärme Uponor Wirsbo 126m². Solcellspaket 1600Kwh/år. Tulikivi braskamin.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Tecken på optimal förbränning? Mörk rök från pelletspannans skorsten!

Inlägg av André »

Har aldrig testat med 6mm pellets men effekten/matningen är avgörande hur mycket fläkt du behöver.
Kolla genom att kolla med en hushållsvåg hur mycket den förbrukar under 10 min, 12 kW är ju maxeffekten på din panna vilket gör 420 gram/10 min. Är några bionetpannor som behövt 50% fläkt vid den effekten.
Tycker på senaste tiden så stämmer inga tidigare värden Ang fläkt då pelletsen är allt för dålig idag, tidigare ändrade jag aldrig fläkt vid ny leverans utan mätte bara upp effekten sedan kollade jag då å då med mätare men de stämde alltid.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Weyland
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: mån 09 apr, 2018 12:55
Ort: Falun

Re: Tecken på optimal förbränning? Mörk rök från pelletspannans skorsten!

Inlägg av Weyland »

Inställningen är 20kW, så kanske får anpassa efter det. Bequem 20d, men effekten blir max 12kw i denna panna vad jag förstår.
Bild

Det här med att testa med hushållsvåg, hur går jag tillväga där? Stämmer detta?
1. koppla bort matningsröret till brännaren.
2. I servicemenyn Testa utgångar, köra externa bulkskruven manuellt i 10 min? (Sett att jag kan köra den 15 min default [se bild], kanske kan ställa den till 10 min eller avbryta efter 10).
3. Väga pelletsen.

Har ställt ned fläkten igen, blev massor av svart sot när fläktvärdet var för högt. Jag hade inte tillräckligt högt fläktvärde, med 21Kw krävs över 60% fläkt på min anläggning. André har nämn 52-54% minimum.
Senast redigerad av Weyland den tor 21 feb, 2019 09:11, redigerad totalt 1 gånger.
Pelletspanna: Bionet 12+. Brännare: Ariterm BeQuem20D, Pellets: 8mm SCA Bionorr. Ack: Dalatanken 750l med Svesol Solslingor (Styrsystem: DeltaSol® SLL med KM2 för loggning). Golvvärme Uponor Wirsbo 126m². Solcellspaket 1600Kwh/år. Tulikivi braskamin.
henkek
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: tor 24 apr, 2014 22:31
Ort: Hammerdal

Re: Tecken på optimal förbränning? Mörk rök från pelletspannans skorsten!

Inlägg av henkek »

Väg upp låt säga 1kg pellets i en bunke, tag bort fallslangen och låt det ramla ner i en hink medans du matar brännaren från bunken för hand. Lås den på ex hög effekt och ta sedan tid 6 eller 10min och från start tid så ska du se till att brännaren är fylld upp till kanten där slangen skall sitta, så matar du bara för hand och försöker hålla jämn nivå. Sedan väger du det som finns kvar när tiden är slut och då vet du den egentliga affekten den går på.
CTC-elcombi, Ecotec Bioline 20, KW Z150
Användarens profilbild
Weyland
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: mån 09 apr, 2018 12:55
Ort: Falun

Re: Tecken på optimal förbränning? Mörk rök från pelletspannans skorsten!

Inlägg av Weyland »

henkek skrev: tis 15 jan, 2019 12:34 Väg upp låt säga 1kg pellets i en bunke, tag bort fallslangen och låt det ramla ner i en hink medans du matar brännaren från bunken för hand. Lås den på ex hög effekt och ta sedan tid 6 eller 10min och från start tid så ska du se till att brännaren är fylld upp till kanten där slangen skall sitta, så matar du bara för hand och försöker hålla jämn nivå. Sedan väger du det som finns kvar när tiden är slut och då vet du den egentliga affekten den går på.
Aha, då förstår jag. Tackar! Återkommer med resultat.
Pelletspanna: Bionet 12+. Brännare: Ariterm BeQuem20D, Pellets: 8mm SCA Bionorr. Ack: Dalatanken 750l med Svesol Solslingor (Styrsystem: DeltaSol® SLL med KM2 för loggning). Golvvärme Uponor Wirsbo 126m². Solcellspaket 1600Kwh/år. Tulikivi braskamin.
Användarens profilbild
Weyland
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: mån 09 apr, 2018 12:55
Ort: Falun

Re: Tecken på optimal förbränning? Mörk rök från pelletspannans skorsten!

Inlägg av Weyland »

André skrev: sön 13 jan, 2019 17:51 Har aldrig testat med 6mm pellets men effekten/matningen är avgörande hur mycket fläkt du behöver.
Kolla genom att kolla med en hushållsvåg hur mycket den förbrukar under 10 min, 12 kW är ju maxeffekten på din panna vilket gör 420 gram/10 min. Är några bionetpannor som behövt 50% fläkt vid den effekten.
Tycker på senaste tiden så stämmer inga tidigare värden Ang fläkt då pelletsen är allt för dålig idag, tidigare ändrade jag aldrig fläkt vid ny leverans utan mätte bara upp effekten sedan kollade jag då å då med mätare men de stämde alltid.
Jag mätte upp ca 662g förbrukad pellets på 10min vid första mätningen. Men då är den inställd efter brännartyp 20kW eftersom det är en BeQuem20D. Jag har kedjedrift och 6mm pellets så den äter säkert 10-20% mer än den borde. Jag kör mot acktank med difftank hysteres 20grader, så den går alltid i hög fram tills den når 80grader i mitten av tanken, ca 350 liter.

Borde jag ställa ned matningen på hög till 420gram/10min eftersom uteffekten på Bionet är 12kw eller spelar det mindre roll sålänge jag kör mot acktank? Jag tror man kan ändra mellan brännartyper på 12/20/30kW men detta nollställer övriga värden vilket fick shunten att sluta fungera sist! (Tekniker byte uttag på styrkortet för att det skulle lira igen).
Pelletspanna: Bionet 12+. Brännare: Ariterm BeQuem20D, Pellets: 8mm SCA Bionorr. Ack: Dalatanken 750l med Svesol Solslingor (Styrsystem: DeltaSol® SLL med KM2 för loggning). Golvvärme Uponor Wirsbo 126m². Solcellspaket 1600Kwh/år. Tulikivi braskamin.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Tecken på optimal förbränning? Mörk rök från pelletspannans skorsten!

Inlägg av André »

Ja du kör med drygt 19 kW nu och de blir inte optimalt, tror dom körde med 12,7 kW då bioneten va i ett test där den låg på 92% verkningsgrad om jag inte minns fel och även med förlusterna från tanken låg den på iaf 85% i årsverkningsgrad vilket va i det närmaste lika bra som värstingarna från Österrike.
Runt 10-12 kW är lämpligt/optimalt i din panna, är brännarkoppen också en 20 kW eller sitter de en 12 kW kopp?
Om de är en 20 kW kopp så brukar den bli svår att få riktigt optimal förbränning/värden under 10 kW (för mycket luftöverskott) och även över 18-19 kW kan den vara lite svår att få optimal men de gäller ju inte dej. :wink:
12/20/30 kW Läget spelar ingen roll utan sänk mätningen i valfritt läge så den är på 10-12 kW.

Nån särskild anledning att du bara kör med 20 graders diff?
Om du kör flera effekter på brännaren så inaktivera så bara hög är aktiverat, görs genom att ställa fläkt på 0%
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Weyland
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: mån 09 apr, 2018 12:55
Ort: Falun

Re: Tecken på optimal förbränning? Mörk rök från pelletspannans skorsten!

Inlägg av Weyland »

Runt 10-12 kW är lämpligt/optimalt i din panna, är brännarkoppen också en 20 kW eller sitter de en 12 kW kopp?
Det är en fullstor 20kw vill jag mena på:
Bild
12/20/30 kW Läget spelar ingen roll utan sänk mätningen i valfritt läge så den är på 10-12 kW.
Gjorde en ny tråd om hur man kan göra för att sänka Högläge eftersom den vid 50% matar i snitt 700g/10min. Som jag förstår det körs brännaren bara Hög när man kör mot ackumulatortank (Tankdiff).
Nån särskild anledning att du bara kör med 20 graders diff?
Jag funderar på att höja diffen till 25-30 så den eldar längre men inte lika ofta, osäker vilket som är mest optimalt. Hur kör du där? Mer diff? Jag passade på att höja glödhållningen till 90min för övrigt.
Om du kör flera effekter på brännaren så inaktivera så bara hög är aktiverat, görs genom att ställa fläkt på 0%
Skall testa detta, återkommer med resultat. Hoppas jag får ned skruven på något sätt.
Pelletspanna: Bionet 12+. Brännare: Ariterm BeQuem20D, Pellets: 8mm SCA Bionorr. Ack: Dalatanken 750l med Svesol Solslingor (Styrsystem: DeltaSol® SLL med KM2 för loggning). Golvvärme Uponor Wirsbo 126m². Solcellspaket 1600Kwh/år. Tulikivi braskamin.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Tecken på optimal förbränning? Mörk rök från pelletspannans skorsten!

Inlägg av André »

Jo de där är 20 kW koppen på bilden.

Jag kör 35 grader mellan 45-80 grader vilket räcker fint för våra behov, bara tonårsdottern som kan klaga på att vd inte räcker i typ 30-40 minuter, gångtid ca 2-4 timmar beroende på utetemp och stillestånd ca 2,5-7 timmar och kör glödhållning hela vintern.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar