Panngivare typ?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Pugho
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 24 jun, 2016 00:40

Panngivare typ?

Inlägg av Pugho »

Hej

Är det någon som har koll på vad det är för typ av panntempgivare till min bequem 20d?

Pt100?
Pt1000?
Nåt annat?
Trähus på 80+80 kvadrat från 1944, murad skorsten.
Focus PE20 från 2006
Bequem 20D från 2010
Aquasol HT 500Liter med 3kW elpatron (och solslinga som ev ska kopplas på sen)
Laddomat 10 med 57 graders termostat. Laddpumpen styrs av termostat i pannan.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: Panngivare typ?

Inlägg av Brynäs »

Hej.
Panngivare/temp-givare molex

Referens 5362

Skick: Ny produkt

Panngivare molex, är den här som har kontroll på panntemperaturen.

Gå in på www.mrpellets.se
Kostar 225 kr
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Pugho
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 24 jun, 2016 00:40

Re: Panngivare typ?

Inlägg av Pugho »

Tack

Men det jag var ute efter var mera vad det är för funktion.

Eftersom den här brännaren varken har dubbla tempgivare eller nån form av extern tvångsstyrning så tänker jag lura den via tempgivaren så jag kan styra den externt med laddautomatiken till acktanken. Att bara ha en givare i botten av tanken och köra den på hysteres blir lite för svajigt när skiktningen funkar som den ska i tanken.

Jag har mätt lite och kommit fram till att det är en vanlig NTC-termistor iallafall, så det borde inte vara så märkvärdigt.

Tack ändå. :)
Trähus på 80+80 kvadrat från 1944, murad skorsten.
Focus PE20 från 2006
Bequem 20D från 2010
Aquasol HT 500Liter med 3kW elpatron (och solslinga som ev ska kopplas på sen)
Laddomat 10 med 57 graders termostat. Laddpumpen styrs av termostat i pannan.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Panngivare typ?

Inlägg av André »

Funkar utmärkt med endast en givare men den ska sitta typ 30 cm från toppen.
Börvärdet/stopptemp avgör hur varm tanken är i botten då brännaren stoppar, ökat börvärde varmare botten å tvärtom vid sänkt börvärde. Diff vid vilken temp tanken ska ha vid givaren då man vill brännaren ska starta.

Kör själv med 36 grader diff med börvärde 81 grader och givaren 30 cm från tanktoppen , brännaren startar då tanken är 45 grader vid givaren och stoppar vid 81 och då är tanken ca 63 i botten men laddomatpumpen styrs av givare på pannan så den försätter gå tills panntempen är 72 grader och då kommer bottentempen upp till ca 68 grader och pumpen stannar.
Endast dottern som brukar klaga ibland på vv men vi övriga klarar en duscha utan problem så 30-40 minuters duschar har hon snart lärt av sej :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
henkek
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: tor 24 apr, 2014 22:31
Ort: Hammerdal

Re: Panngivare typ?

Inlägg av henkek »

Jag vill minnas att jag kollade upp rökgasgivaren och att den var en pt1000 och att då panntempgivaren är utav samma typ. Jag är dock inte 100% säker tyvär.
CTC-elcombi, Ecotec Bioline 20, KW Z150
Pugho
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 24 jun, 2016 00:40

Re: Panngivare typ?

Inlägg av Pugho »

För min anläggning visade det sig att det inte funkade bra att göra så.

Om effektuttaget hade varit konstant hela tiden hade man nog kunnat trimma in det så det lirar med en hysteres och en enda givare, men nu har jag kopplat in en laddomat 33p-styrning med två termostater. Den kallar på laddning när tanktoppen sjunkit till runt 55 grader och laddar sen tills jag har 70 grader ända ner i botten. Oavsett effektuttag från tanken.

För att få brännaren att gå med på detta så har laddstyrningen ett relä som kopplar in ett 2,5kohm motstånd istället för panngivaren när brännaren ska vara "avstängd". Detta motsvarar att brännaren ser en panntemperatur på 88 grader. När så styrningen kallar på laddning så kopplas istället den riktiga panngivaren in, och brännaren jobbar mot ett börvärde i pannan på 80 grader.
Laddpumpen är inkopplad via en termostat i pannan, som är inställd nånstans mellan 70 och 75 grader.

Detta ger nu (någon minusgrad ute) ca 8 timmar mellan laddningarna och varje laddning tar ca 2,5h. Brännaren är inställd på ca 16kW men jag lurar på om jag inte ska aktivera ett lågeffektsläge som den kan ligga och krypa på när tempen närmar sig 80 i pannan istället för att flåsa på och sen klippa rakt av, bara för att sedan tända direkt igen bara för att laddningen inte är färdig.
Senast redigerad av Pugho den tor 06 dec, 2018 22:49, redigerad totalt 1 gånger.
Trähus på 80+80 kvadrat från 1944, murad skorsten.
Focus PE20 från 2006
Bequem 20D från 2010
Aquasol HT 500Liter med 3kW elpatron (och solslinga som ev ska kopplas på sen)
Laddomat 10 med 57 graders termostat. Laddpumpen styrs av termostat i pannan.
Pugho
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 24 jun, 2016 00:40

Re: Panngivare typ?

Inlägg av Pugho »

henkek skrev: tor 06 dec, 2018 22:43 Jag vill minnas att jag kollade upp rökgasgivaren och att den var en pt1000 och att då panntempgivaren är utav samma typ. Jag är dock inte 100% säker tyvär.
Panntempgivaren visade sig vara en NTC-termistor snarare. Assistansen avtar med ökande temperatur.
Trähus på 80+80 kvadrat från 1944, murad skorsten.
Focus PE20 från 2006
Bequem 20D från 2010
Aquasol HT 500Liter med 3kW elpatron (och solslinga som ev ska kopplas på sen)
Laddomat 10 med 57 graders termostat. Laddpumpen styrs av termostat i pannan.
Skriv svar