Bequem 15 ryker bakvägen

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Erik_Oskar
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 15 nov, 2018 07:00

Bequem 15 ryker bakvägen

Inlägg av Erik_Oskar »

Hej!

Första inlägget jag gör på detta forum, har läst många trådar redan och funnit mycket matnyttigt!

Har Problem med att min "ordinarie" Bequem 15 ryker in bakvägen trots en massa åtgärder.
Det började direkt vid uppstarten efter sommaren.

Det som är gjort som jag trodde borde lösa problemet är:

1. Plockat bort skatan som fastnat i skorstenen.
2. rensat mässingnippeln som trycksätter början på brännarskruven.
3. plockat lös och rengjort brännarkoppen
4. plockat isär slusshuset för att kontrollera att slussvingarna är ok
5. plockar isär och rengjort hela brännaren från spån

Har i övrigt gjort dessa åtgärder under sommaren för att säkerställa säker drift:
1: bytt bussningar till slussimpeller och doserskruv
2. bytt lager och rengjort fläkten
3. bytt elmotorn till drivningen.

Brännaren startar upp fint men när den gått en stund på hög fläkt så börjar det pressa ut vit rök på flera ställen, bland annat från locket till doserhuset.
Nästa steg jag funderar på är att byta slussinpellern trots att den ser nybytt ut, tycker dock inte det skall kunna ryka så mycket bakvägen då brännarskruven är "trycksatt"?.

Börjar få slut på ideér så tips mottages tacksamt.
Ariterm Biomatic, Brännare Bequem 15d samt 20d.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Bequem 15 ryker bakvägen

Inlägg av Stegatorparn »

Hej och välkommen till forumet.

Du verkar ju ha kollat igenom felkällorna i brännaren så då borde orsaken sökas någon annanstans.
Vad har du för panna?
Kontrollerat att rökgasvägarna från brännaren till skorsten är fria?
Att inte någon sotlucka eller dragbegränsare står öppen?
Är pannrummets uteluftsintag öppet och tillräckligt stort, min 150 x 150 mm?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Erik_Oskar
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 15 nov, 2018 07:00

Re: Bequem 15 ryker bakvägen

Inlägg av Erik_Oskar »

Tack för svar!

Det jag missade i förra inlägget är att när min "första" brännare stannat så har jag kört med reservbrännaren (En Bequem 20d med tappdift).
Reservbrännaren går nämligen utan problem, kan såklart fortsätta köra med den men stör mig något enormt på att min ordinarie brännare krånglar då den gick prickfritt hela förra vintern.
Pannan är en Biomatic 20 från Thermia.

Rökvägar, tilluft osv är kontrollerat. :)
Ariterm Biomatic, Brännare Bequem 15d samt 20d.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Bequem 15 ryker bakvägen

Inlägg av nyman »

Men du kan väl inte använda inställninarna till en Bequem 20 till en gammal Bequem 15. Några skillnader borde det vara på brännarna annars skulle de inte ha olika namn. Prova gör en intrimmning.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Erik_Oskar
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 15 nov, 2018 07:00

Re: Bequem 15 ryker bakvägen

Inlägg av Erik_Oskar »

Min alternativbrännare som funkar heter 20F och vad jag förstår så går en 20kw brännare ställa ned till 15kw (står 15kw på både min gamla och nya brännare när man startar upp den).

Hade tänkt ta alla inställningar med fläkthastigheter/matning och liknande från min Bequem 15.. brännare och föra över den till "reservbrännaren" (20) men eftersom min Bequem 15 brännare inte funkar (och det är denna som satt i huset för ett år sedan när jag köpte huset) så vill jag gärna ha igång den, detta eftersom det är denna brännare som är injusterad för pannan.
När jag kommit så långt att jag har så båda brännarna går så är tanken att fintrimma/justera dem mer optimalt för den pellets som körs osv. Men för att kunna justera så är mitt krav att brännaren inte ska fylla pannrummet med rök.
Ariterm Biomatic, Brännare Bequem 15d samt 20d.
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Bequem 15 ryker bakvägen

Inlägg av xdigger »

Du har inte bytt slussvingarna?
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Skriv svar