felkopplade kablar..

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Hassemålare58
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 12 jan, 2014 15:38

felkopplade kablar..

Inlägg av Hassemålare58 »

Såg att jag hade kopplat fel vad de gäller tänd fläkt o motorn såg att de ska vara blå-blå o röd-röd till respektive fläkt och motor.Hade satt blå-röd på båda,kan detta påverka att den matar inför mycket pellets som inte blir till aska utan halvbrunnen... biomatic +50kW
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: felkopplade kablar..

Inlägg av Stegatorparn »

I det elschemat jag tittat i, är fläktkablarna blå och skruvmotorns röda. Har du blandat utgångarna kanske det kan bli lite konstigt, men är motorerna kopplade till rätt utgång fast växlade kablar, har det ingen betydelse för funktionen. Motorerna går åt rätt håll ändå.

Lite halvbrunnen pellets kan det ju bli om brännaren går utan underhållsfyr eller om matningen i underhållsfyr är lite för hög så koppen svämmar över.
Ligger den halvbrunna pelletsen i asklådan?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Hassemålare58
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 12 jan, 2014 15:38

Re: felkopplade kablar..

Inlägg av Hassemålare58 »

ja de ligger en hel del där i...Har skiftat kablarna oxå får se hur den funkar men tror jag måst minska ner på inmatningen...
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: felkopplade kablar..

Inlägg av Stegatorparn »

Färgen på eldstadsväggarna ger en hint om hur bra förbränningen är. I ditt fall borde sotet på väggarna vara kolsvart och då minskar du matningen i små steg tills sotet har en mellangrå färg.
Sedan gäller det ju att lista ut om det är högeffektläget eller lågeffektläget eller båda som behöver justeras.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Hassemålare58
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 12 jan, 2014 15:38

Re: felkopplade kablar..

Inlägg av Hassemålare58 »

ja nog fasen är det kolsvart ska justera som du säger...
Skriv svar