Panntempratur givare trasig

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Eddy
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: ons 19 dec, 2012 20:14
Ort: Lindome

Panntempratur givare trasig

Inlägg av Eddy »

Hej!

Var och inspekterade pannan..

Dottern har duschat och jag tänkte inte konstigt att pannan går..

Pannan gick på hög.. Panntemeraturen var 20 sedan blinkades till 17, 9 och 23 O.s.v gick det på... Med lite olika värden.

Ut temperatur till elementen 31 grader...

Frågade dottern om vattnet blev kallt när hon duschat , ? Svar nej....

Så jag tänker att det kanske är givaren till panntemperaturen som börjar ge sig...?

Någon som har erfarenhet av liknande problem ? Och vet var givaren sitter och typ av givare om det är problemet vill säga?

Mvh//Eddy
Biomatic 20+2006, pellistore ,CBJ.
Eddy
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: ons 19 dec, 2012 20:14
Ort: Lindome

Re: Panntempratur givare trasig

Inlägg av Eddy »

Hej!

Knuff på denna.

Jag har problemet kvarstående.

Idag innan jag kopplade över till pellets från el stod tempen och tuggade upp och ned mellan 55 och 63 med olika värden. Konstigt.
Stängde av pannan. Startade den igen efter 10 min , fortfarande på eldrift, 75 grader.

Ingen somhelst ordning ....

Skruvade ihop brännaren efter lite egen servicen och startade upp.
Gick bra från 55 upp till 80 grader. Växlade lite i menyn och tillbaka till utgångsläget 77 grader. .?
Gick ut och kom in igen efter några min. 85 grader på displayen.

Någon som vet eller har erfarenhet av problematiken och / Eller förslag på hur man åtgärdar.

/E
Biomatic 20+2006, pellistore ,CBJ.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Panntempratur givare trasig

Inlägg av CPMS »

Låter som dålig kontakt någonstans, sök rätt på givaren och kolla alla anslutningspunkter. Annars får du prova med en ny givare, är ju ganska billig så är din riktig kan du ha den som reserv. Ska kolla ikväll vilken typ av givare det är, kanske går att mäta upp den med universialinstrument.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Eddy
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: ons 19 dec, 2012 20:14
Ort: Lindome

Re: Panntempratur givare trasig

Inlägg av Eddy »

Hej kan det vara en sådan här jag behöver ?

http://www.lohr.se/reservdelar-pannor/a ... panngivare

/E
Biomatic 20+2006, pellistore ,CBJ.
Eddy
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: ons 19 dec, 2012 20:14
Ort: Lindome

Re: Panntempratur givare trasig

Inlägg av Eddy »

Hej !

Jag har nu två vägval definierade.
1. Tempgivare panna ( beställd, leverans pågår)
2. Kreskortet.

Problemen har uppstått efter att jag bytt kretskort i vintras så det kan vara kortet som knasar men börjar med den billiga varianten och byter givaren. Om det inte fungerar kan jag alltid reklamera kretskortet och få ett nytt får jag hoppas.

/E
Biomatic 20+2006, pellistore ,CBJ.
Eddy
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: ons 19 dec, 2012 20:14
Ort: Lindome

Re: Panntempratur givare trasig

Inlägg av Eddy »

Hmm

Nu står pannan helt stilla med alarm "Tempratur panna" !

Tempratur pannan är enligt display "0(80)" .

Jag har försökt starta med el drift och pellets men inget hjälper.
Har kontrollerat kopplingar till tempgivare panna och anslutningar hittar inget uppenbart..

Någon som har något förlag ?

Har beställt tempgivare och tror jag skall få den till imorgon.

/E
Biomatic 20+2006, pellistore ,CBJ.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Panntempratur givare trasig

Inlägg av CPMS »

0(80) betyder att pannan är 0 grader men bör vara 80, troligtvis finns det något i programmet som tror att givaren är trasig eftersom den visar 0 grader och blockerar start.
Du får börja med att prova med nya givaren.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Eddy
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: ons 19 dec, 2012 20:14
Ort: Lindome

Re: Panntempratur givare trasig

Inlägg av Eddy »

Vilken snurr...

Lämnade pannan som den var kall och ovillig inställd på pelletsdrift.

Döm om min förvåning när den var igång full drift nu på morgonen som om inget hade hänt.

Någon som vet något om larmet " Tempratur panna" det finns inte beskrivet i någon manual som jag har sett.

Blir inte klok på detta. Men jag byter tempgivare panna oavsett idag om den kommer och följer upp.

/E
Biomatic 20+2006, pellistore ,CBJ.
Eddy
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: ons 19 dec, 2012 20:14
Ort: Lindome

Re: Panntempratur givare trasig

Inlägg av Eddy »

Hej!

Fick min givare och har bytt den kört sedan i går kväll utan broblem.

Allt verkar fungera. Inga Tempratur fluktuationer på displayen längre.

Inspekterade den gamla givaren och det finns en liten anvisning till skada på kabelns hölje/ skydd där den varit böjd vid ingången till mätpunkter i pannan. Vet inte vad höljet skall tåla ur ett värme perspektiv men kanske inte konstigt efter 11 års åretrunt drift att det blir visst slitage.

/E
Biomatic 20+2006, pellistore ,CBJ.
Eddy
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: ons 19 dec, 2012 20:14
Ort: Lindome

Re: Panntempratur givare trasig

Inlägg av Eddy »

Hej!

Problemet kvarstår .. Jag var nog lite snabb att ropa hej.. Felet är intemetent så det kommer och går.

Nu inträffar det lite oftare än förr.

Pannan har gått i taket 99 grader och övertrycks ventilen har löst ut minst två ggr. De senaste dagarna.

Displayen signalerar varierande temp . När den närmar sig bör värdet 80 grader fortsätter pannan att gå ibland och lika ofta så stannar den.

Verkligheten och styrenheten verkar inte vara överens ..

Någon som vet elle har ett tips ?

Har på g ett utbytes kort / begagnat för att kunna utesluta styrenheten.

/Eddy
Biomatic 20+2006, pellistore ,CBJ.
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Panntempratur givare trasig

Inlägg av Haseld »

Finns det ingen dubbeltermostat/överhettningsskydd på en sån panna ?,
som bryter all ström till brännaren, om brännarens styrning inte funkar eller hänger sig?
Till exempel en sån här:
http://www.eldkraft.se/search.php?searc ... ltermostat
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
Eddy
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: ons 19 dec, 2012 20:14
Ort: Lindome

Re: Panntempratur givare trasig

Inlägg av Eddy »

Hej!

Det finns överhettningsskydd men jag misstänker att pannan stannar innan den når den kritiska temperaturen och att trycket i systemet blir för stort så ventilen vid expantionskärlet löser ut.
Har inte stått och sett det hända men tempen i pannan och vatten på golvet vid expantionskärlet talar för sig själv.

/Eddy
Biomatic 20+2006, pellistore ,CBJ.
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Panntempratur givare trasig

Inlägg av Haseld »

Du får nog sitta där ett tag och se vad som händer.
Tror också att det går att ställa ner bryt-temperaturen, så du får större marginal.
Jag testade mitt överhettningsskydd för några år sen och ställde samtidigt ner det,
det har ju suttit där i ca 40 år och man märker ju inte det, förrän det behövs.
Trycket i systemet stiger ju med temperaturen, du kanske ligger onödigt högt med det?
Även vid högsta panntemperatur bör det finnas en marginal till rödmarkeringen på mätaren.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
Eddy
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: ons 19 dec, 2012 20:14
Ort: Lindome

Re: Panntempratur givare trasig

Inlägg av Eddy »

Hej!

En fundering och två konstateranden.

Jag fick hjälp av Lennart på Löhrs som skickade ett kretskort och en temperatur givare.
Bytte kretskort samma problem med temperaturen
Bytte tempgivare voilà temperatur problemet borta... Som det ser ut just nu.
Men jag ropar inte hej ännu... Jag vill se det fungera några dagar innan jag firar.

Nu till ett annat problem trycket stiger fort som attan i systemet när pannan drar igång.
Och övertrycks ventilen tömmer av vatten vilket resulterar i att jag får fylla på igen och igen och det låter från cirkulationspumpen i pannan... Vilket inte kan var nyttigt att den går på för lite vatten.

En tanke Som slog mig, rörläggaren var här och kopplade ur två element ett på övervåningen och ett på gatuplan. För att se att det inte läckte kopplade jag in cirkulationen i hela huset. På sommaren cirkulerar jag bara lite värme i källaren för att få ett behagligt klimat där . Vilket fungerar bra.
När de var klara kopplade jag in källaren igen.

Kan det vara så att jag har mycket luft i systemet. Tro ? Efter som trycket stiger så fort ?
Är det därför cirkulationspumpen i pannan låter ?
Cirkulationspumpen till elementen verkar inte påverkas alls.

Känner att jag nog snurrar till detta vad Som styr vad och vad som påverkas av vad när trycket stiger , tryckkärlsventilen tömmersystemet och som det verka från utsidan att cirkulationspumpen inne i pannan låter vilket försvinner när jag fyller på vatten.

Halv ett och dags att sova... Om någon har ett tips så är jag tacksam...

//Eddy
Biomatic 20+2006, pellistore ,CBJ.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Panntempratur givare trasig

Inlägg av CPMS »

Hur är expansionskärlet monterat? Slutet eller öppet system?
Kan det vara så att du inte något fungerande expansionskärlet pga ingen luft/trasig blåsa om slutet system eller igenrostat rör om öppet system?
Då skulle trycket öka snabbt och övertrycksventilen lösa ut när vattnet värms upp och expanderar.
Ljuden från pumpen kan vara luft i systemet som kommer utav färskvattnet du måste fylla upp systemet med, när sen vattnet värms upp går luften ur vattnet och snurrar med cirkulationen.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Skriv svar