Panntempratur givare trasig

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Eddy
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: ons 19 dec, 2012 20:14
Ort: Lindome

Re: Panntempratur givare trasig

Inlägg av Eddy »

Hej

Expantionskärlet ser bra ut installerades med pannan 2006.

Hur vet jag om jag har ett öppet eller slutet system ?

Pannan jag har är en Thermia biomatic 20 + tror jag den heter.

/Eddy
Biomatic 20+2006, pellistore ,CBJ.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Panntempratur givare trasig

Inlägg av CPMS »

Om du har en röd burk i pannrummet är det ett slutet system, annars brukar man ha en burk på vinden ovanför översta elementet som är öppet uppåt via ett rör genom taket.

När vattnet värms expanderar det och för att inte trycket ska öka för mycket måste det ha någonstans att ta vägen, i ett slutet system har man en luftfylld gummiblåsa i expansionskärlet som trycks ihop iom vattnet expanderar. Om blåsan är trasig eller tom på luft och systemet är riktigt luftat har inte vattnet någonstans att ta vägen utan trycket kommer att stiga väldigt fort och förhoppningsvis löser övertrycksventilen ut innan någon koppling/skarv/element eller rör brister.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Eddy
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: ons 19 dec, 2012 20:14
Ort: Lindome

Re: Panntempratur givare trasig

Inlägg av Eddy »

Hej!
Tackar...
Kan jag kontrollera status på blåsan på något sätt ? Förutom beskrivna symptom.

Br/E
Biomatic 20+2006, pellistore ,CBJ.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Panntempratur givare trasig

Inlägg av CPMS »

Har tyvärr aldrig hållt på med slutna expansionskärl så jag har ingen erfarenhet av dom men här är en länk till lite information på ett annat forum.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/ ... ic=47708.0
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Re: Panntempratur givare trasig

Inlägg av Doc »

Ett grovt tecken på trasig gummiblåsa i expansionskärl är när det kommer vatten ur luftpåfyllningsventilen när man trycker in "pinnen" med fingret. Ventilen brukar vara samma som på bildäck kan finnas under ett plastlocke på toppen av expansionkärlet.
Viktig att kolla förtryck som beskrivet ovan. 0,5 bar är ett rimligt utgångsvärde med säkerhetsventil på 1,5 bar.
Beskrivning enligt länken är lite tillkrånglat. Det räcker att tappa ur systemet tills det är trycklös och lämna avtappningskranen öppet medan man kollar förtrycket och vid påfyllning av luft.
Efter förtrycket är justerad fyller man åter vatten till ca. 0,8 bar systemtryck (kallt). Vid rätt dimensionerat expansionskärl borde trycket hamnar vid ca. 1,0 bar varmt. Luftning av radiatorer kan behövas efter denna procedur samt evtl efterfyllning.
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
Eddy
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: ons 19 dec, 2012 20:14
Ort: Lindome

Re: Panntempratur givare trasig

Inlägg av Eddy »

Hej!

I mitt slutna system så har jag hittat den ventil på toppen som du talar om doc. Om jag nu trycker ned den sänker jag inte då trycket i blåsan ? Kommer det vatten så vet vi eller hur :D .

Jag kommer att kontakta min rörläggare imorgon som får hjälpa mig med att konstatera om jag har problem med "blåsan" eller vad det kan vara som strular.

En tanke . Mitt problem med temperatur variationen är borta.
Jag kan se att varje gång pannan startar vid temp under 70 grader så stannar den inte runt 80 grader som inställt .Fläkt och matning stannar av efter ett tag 2 till 3 grader senare men tempen fortsätter att stiga till runt 87. Detta borde påverka trycket rejält eller ?

/Eddy
Biomatic 20+2006, pellistore ,CBJ.
Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Panntempratur givare trasig

Inlägg av Doc »

Ja det sänker trycket ,men inte nämnvärt om du duttar lite kort.

Har du ingen cyckelpump eller liten kompressor med manometer för att testa själv? Anskaffningskostnaden kan ju bli billigare än hantverkarbesök.

Systemet ska klara temperaturväxling/volymändring mellan rumstemperatur ända till under kokning utan att behöva öppna övertryckventilen. Tryckkärlet ska vara tillräcklig stort i förhållandet till vattenvolymen.

Använd inte citera knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Forumet blir då både svårläst och oöverskådligt. Citeringen borttagen. /Roli moderator
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
Eddy
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: ons 19 dec, 2012 20:14
Ort: Lindome

Re: Panntempratur givare trasig

Inlägg av Eddy »

Hej mitt problem löst!

Två korrelerande problem.

Bytte först till ytterligare en ny temp givare och pann-temp variationen löste sig.

Tryck problemet var expantionskärlet som var trasigt. Är bytt och lugnet är återställt.

Tack för alla goda råd.
Tack Löhr som skickade grejer med express ...


//E
Biomatic 20+2006, pellistore ,CBJ.
Beachman
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 17 nov, 2011 21:26

Re: Panntempratur givare trasig

Inlägg av Beachman »

Hej,

Jag råkade ut för samma fel som TS att panntemperaturen åkte upp och ner som en jojo. Bytte givaren för ca en månad sedan och allt var frid och fröjd tills igår när alarm maxtermostat löste ut! Nu är problemet tillbaka, pann-temperaturen fluktuerar upp och ner hela tiden. Jag har sprutat kontaktspray på molexkontakten utan framgång.

Hur gick det för dig @Eddy ? Löste sig problemet permanent after andra bytet av givare? Ska tilläggas att jag har bytt kretskort till pannan 2016, men det var på grund att kondensatorerna gett upp på det gamla kortet så att den inte orkade driva motor för fläkt/skruv. Det kostade 2700:- så jag hoppas jag slipper byta det igen!?

Jag har beställt en ny givare igen och hoppas att jag slipper detta, men det känns som det är något annat underliggande problem. Rökgastemp och givare för shuntgrupp 1 & 2 fungerar som de ska.

Någon annan som råkat ut för detta och har en lösning? Är det dålig kvalité på givarna? Nått annat som kan vara fel?
Biomatic +20 (2008), 4 ton bulk källare - Ariterm skruv, Trä ca 300m2 uppvärmd yta från 1936, Murstock 13m hög - yta ca 10m2 13 kanaler bakugn i källare!
Beachman
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 17 nov, 2011 21:26

Re: Panntempratur givare trasig

Inlägg av Beachman »

Jag svara mig själv i denna tråd.

Efter andra bytet av pann-tempgivare så fungerar det! Verkar vara ett lotteri att få en givare som fungerar. Ariterms återförsäljare av reservdelar (är det Janfire nuförtiden?) påstod att det absolut inte kunde vara fel på en ny givare. De tyckte jag skulle byta kretskortet. Tror jag det, det kostar ju 3 900:-! När jag bytte mitt kort för knappt 4 år sedan kostade det 2 500:-. Rätt rejäl prishöjning!
Biomatic +20 (2008), 4 ton bulk källare - Ariterm skruv, Trä ca 300m2 uppvärmd yta från 1936, Murstock 13m hög - yta ca 10m2 13 kanaler bakugn i källare!
Skriv svar