BeQuem 50B fläktproblem

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
rolle63
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 02 feb, 2017 10:37

BeQuem 50B fläktproblem

Inlägg av rolle63 »

Har en pelletspanna BeQuem 50B som uppför sig lite underligt.
Den har dubbla fläktar och fläktarna går med full hastighet under drift när panntemperaturen är
5 gr under inställd panntemperatur. När skillnaden mellan inställd panntemperatur och panntemperatur under uppvärmning blir mindre än 5 gr går fläktarna ned på halvfart.
Har panntemp inställd för frånslag vid 80 gr och pannan startar när temperaturen gått ned till 76 gr, vilket innebär att fläktarna aldrig går med full hastighet.
Är funktionen rätt eller finns nån möjlighet att justera så att fläktarna går med full fart under hela uppvärmningsfasen?
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: BeQuem 50B fläktproblem

Inlägg av Eldvin »

Den ena fläkten är väl primär och den andra sekundär. Om brännaren går ner i lågfart ska väl fläktarna göra de me ??
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: BeQuem 50B fläktproblem

Inlägg av André »

Fläktarna är som eldvin skriver för primä/sekundär luft, hastigheten på Fläktarna avgörs av vilken effekt brännaren är inställd på. Det finns tre effekter att välja på sen ska Fläktarna justeras in för varje läge/effekt och bör göras med rökgasinstrument, max fläkt är det aldrig utom vid renblåsning som går välja om den ska göra 1-2 ggr/timme..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: BeQuem 50B fläktproblem

Inlägg av Eldvin »

Kunde inte sagt det bättre skälv Andre` . Vad jag ej förstår är varför fläktarna skulle gå på full fart ?? Om fläktarna hade gått på fel hastighet vid respektive effektläge så hade jag förstått att de vart ett problem.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: BeQuem 50B fläktproblem

Inlägg av André »

Antagligen är det när pannan är 5 grader under börvärde då går brännaren i läge hög och kanske fläktarna är ställda på 100% men då tempen är mindre än 4 grader under börsvärdet går den ner på lägre effekten och där är värdena för fläkt inte 100% därför den "växlar ner"
Så kort och gott skulle brännaren behöva justeras in med rökgasinstrument.
Frågan är ju om pannan är justerad nångång och vad den är ställd på för effekt i dom olika effektlägena, pannan är gjord för 25/50 kW så minsta effekt den ska köras med är 25 kW. Biomatic 20 är ju 8-20 kW men men svårt få det riktigt bra under 10 kW så kan tänka mej att 27/28 kW som lägst är att rekommendera, är ju nån till som kör biomatic 50 här på forumet så få tag på hyfsade inställningar borde ju gå :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: BeQuem 50B fläktproblem

Inlägg av Eldvin »

På biomatic 20 brukar jag ta bort minläget. 50an har jag inte hållt på med . Men vid ett tillfälle va de en som hade nå fel å då va de nått me styrningen. Men va kommer jag inte ihåg nu . Grundinställningen borde ju stå i bruksanvisningen . Men att försöka få till de på frihand har då jag varken tid eller tålamod till.
rolle63
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 02 feb, 2017 10:37

Re: BeQuem 50B fläktproblem

Inlägg av rolle63 »

Tack för alla bra svar. Pelletspannan är kopplad till en laddomat som bryter strömmen helt till pannan när ackumulatortanken är laddad till rätt temp. Har valt att behålla ackumulatortanken från den gamla vedpannans "tid". Kan det skada pannan att att spänningen helt bryts i 2-4 tim?.
Är det något som skadar pannan om man sätter hög och låg effekt lika, jag vill att ackumulatortanken laddas så snabbt som möjligt?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: BeQuem 50B fläktproblem

Inlägg av Stegatorparn »

Brännaren skall alltid ha ström för att kunna göra en kontrollerad nedeldning.
Start och stopp styrs av en temperaturgivare som i ditt fall placeras i ett dykrör i acktanken och ställs in i menyn difftank om den finns i din brännare.

När man kör mot acktank finns inget behov av hög och låg effekt, utan en konstant effekt av lämplig storlek är önskvärd för snabb laddning.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: BeQuem 50B fläktproblem

Inlägg av André »

Nja nedeldningsfas gör den väl bara när man kör med underhållsstöd, den kör då inmatningsskruven längre så den har en glödbädd för minst 60 min men inga problem att öka till 90 min om slussen är i bra skick..
Kör man med kallstart går den bara tills tempen är uppnådd sedan klipper den rakt av som man drar ur kontakten men displayen lyser ju fortfarande, innan jag lyckades få fram acktankstyrning till bequem/biomatic körde jag pannan på timer några månader..
Det är bara att inaktivera brännareffekterna du inte vill köra genom att ändra fläkt värdet till 0% i dessa, då jag antar att tempen är mer än 5 grader under inställt börvärde då pannan startar så går den i läge hög om bara låg/hög är aktiverat..
Så det är i läge hög du ska justera in pannan och stänga låg/min, däremot kan/behöver ju inte pannan gå på 50 kW om det inte Behövs? Typ köra med 35-40 kW i högläget
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar